728 x 90

30 خرداد 60,دهه شصت,

حماسه ۱۹بهمن ۶۰ - ماجرای نیمروز یا کابوس نیمه‌شب هر روز!

-

حماسه شهادت اشرف و موسی و شهدای عاشورای مجاهدین
حماسه شهادت اشرف و موسی و شهدای عاشورای مجاهدین
«… در مقابل این شکنجه‌گرها و بازجوها… وقتی اسم مجاهدین برده می‌شد، اعصاب آنها به‌ هم می‌ریخت و کنترل‌شان را از دست می‌دادند. این دلیل بر قدرت عقیده و ایمان آنهاست. از اسم مسعود رجوی وحشت داشتند، از اسم خیابانی وحشت داشتند… در حالی که در چنگال این دشمن گرفتار بودیم، باز قدرت شما فائق بود. این قدرتی است که نباید دست‌کم گرفت». (آیت‌الله طالقانی-بهمن ۵۷)
موسی خیابانی، مسعود رجوی، آیت‌الله طالقانی
موسی خیابانی، مسعود رجوی، آیت‌الله طالقانی

آنچه در بالا از نظر گذشت، سخنان پدر طالقانی در مورد مجاهدین بود که در دیدار با مسعود رجوی و موسی خیابانی پس از آزادی آنها از زندان ایراد شده بود و همان موقع بر قدرت عقیده و ایمان و آرمان آنها انگشت گذاشته بود.

حماسه 19بهمن 60 – ایستادگی تا نهایت
تهران، کوچهٴ کوه نور. موسی خیابانی به همراه اشرف رجوی و فوجی از دلیرترین زنان و مردان شجاع این میهن که در برابر ظلم و ستم حکومت آخوندی مقاومت و ایستادگی می‌کردند، با محاصره شدن خانه‌شان به دستور خمینی دجال و پاسداران تا دندان مسلح علی خامنه‌ای، در یک درگیری نابرابر به‌شهادت رسیدند…

حماسه 19بهمن 60 – 36سال بعد، علی خامنه‌ای
 علی خامنه‌ای در کنار خمینی جلاد
    حماسه 19 بهمن60 علی خامنه‌ای در کنار خمینی جلاد

«… آن روزی که این قضیه (محاصره منزل موسی خیابانی) اتفاق افتاد من محضر امام (ره) [خمینی] بودم. بچه‌ها آمدند و گفتند… که قضیه تمام شده. آمدند که به امام گزارش بدهند. [حالا] با دیدن فیلم [ماجرای نیمروز] ، شیرینی آن روز تکرار شد…». (علی خامنه‌ای ولی‌فقیه نظام آخوندی در دیدار با عوامل ساخت فیلم-خبرگزاری تسنیم، ۲۴تیر ۹۶) و قطاری از رسانه‌های ریز و درشت رژیم آخوندی.

اینطور که معلوم است هنوز پس از نزدیک به چهار دهه که از محاصره آن «دژ حماسی کوه نور» و از شهادت آن یلان گردن‌فراز می‌گذرد، علی خامنه‌ای در ترس و هراس از مجاهدین با یادآوری آن واقعه، ظاهراً شیرین‌کام می‌شود!… اما مثل این‌که هنوز یک جای کار می‌لنگد و یک سؤال و ابهام در این شیرینی دیده می‌شود:
در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که گویا سینمای وارفته‌ی نظام آخوندی فیلمی ساخته است که به‌تازگی (مثلاً چند روز پیش) آن را برای علی خامنه‌ای نمایش داده و او هم پس از دیدن این فیلم با دست‌اندرکاران ساخت آن دیدار کرده است.
 علی خامنه‌ای – فیلم رسوای «ماجرای نیم‌روز»
حماسه 19 بهمن60 – فیلم رسوای «ماجرای نیم‌روز»
اما وقتی متوجه می‌شویم که:
«… پس از اکران فیلم ماجرای نیمروز در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، این فیلم در محضر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، اکران شد و پس از آن عوامل این فیلم در ۱اسفندماه ۱۳۹۵به دیدار مقام معظم رهبری [علی خامنه‌ای] رفتند و ایشان ضمن تفقد عوامل این اثر نظراتشان را درباره فیلم [ماجرای نیمروز] بیان فرمودند». (باشگاه خبرنگاران جوان- ۲۵تیر ۹۶)

این سؤال پیش می‌آید که چرا دیدار ولی‌فقیه زهر خورده، علی خامنه‌ای با عوامل ساخت فیلم ماجرای نیمروز پس از نزدیک به ۴ماه در رسانه‌ها علنی و منتشر می‌شود؟ چرا همان موقع که فیلم ماجرای نیمروز اکران شد و عوامل آن به دیدن علی خامنه‌ای رفتند، خبر آن در تلویزیون و روزنامه‌ها و رسانه‌های رژیم منعکس نشد؟ در این ۴ماه چه اتفاقی برای آخوند علی خامنه‌ای افتاد؟ چه اتفاق یا اتفاقاتی در این ۴ماه رخ داد که امور بر علی خامنه‌ای تلخ و تلخکام شد؟ علی خامنه‌ای را چه شد که وقتی داشت شیرینی یادآوری آن واقعه را مزه‌مزه می‌کرد یکدفعه مجبور شد در سالمرگ خمینی دجال بگوید که: «جای شهید و جلاد را عوض نکنید» ؟ چه اتفاقی در جامعه رخ داده که علی خامنه‌ای مردم را مخاطب قرار می‌دهد که جای شهید را با جلاد عوض نکنید؟
 علی خامنه‌ای - کابوس نیمه‌شب از جنبش دادخواهی
 حماسه 19 بهمن60 - کابوس نیمه‌شب از جنبش دادخواهی

واقعیت این است که وقتی در بیش از یک‌سال قبل از سوی مریم رجوی به جنبش دادخواهی ۳۰هزار زندانی سیاسی قتل‌عام شده در سال ۱۳۶۷ فراخوان داده شد، به سختی می‌شد حدس زد که جوشش آن خونهای پاک بتواند به این سرعت در سراسر میهن اسیر رسوخ کند و در رگان نسلی از جوانان و زنان عاصی به جریان بیفتد. (آن هم پس از گذشت ۲۸سال از آن قتل‌عام و آن واقعهٴ هولناک به مصداق « جنایت علیه بشریت» ). جنبشی که همه چیز را برای علی خامنه‌ای تلخ‌کام کرد.
واقعیت این است که در طی ۴ماه گذشته، علی خامنه‌ای ولی‌فقیه نظام پوسیدهٴ آخوندی سه ضربه هولناک از جانب مجاهدین و مقاومت ایران دریافت کرد و دو رخداد اصلی را با شکستی خفت‌بار پشت‌سر گذاشت.

علی خامنه‌ای – شکست سخت مهندسی نمایش انتخابات ریاست جمهوری
 شکست سخت مهندسی نمایش انتخابات ریاست جمهوری

نخستین واقعه، هجرت بزرگ قهرمانان اشرفی و پرواز بزرگ و با سلامت این فرزندان راستین مردم ایران از قتلگاهی که نظام جهل و جنایت ولایت ساخته بود.
دومین حادثه مهم نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم بود که جنبش دادخواهی زهر شقه را بر حلقوم علی خامنه‌ای ریخت. آنجا که مهندسی علی خامنه‌ای برای رئیس‌جمهور کردن آخوند جلاد ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ در قتل‌عام تابستان ۶۷، شکست خورد و علی خامنه‌ای مجبور شد با ذلت به آخوند حسن روحانی تن بدهد. همین شکست در مهندسی و نوشیدن زهر شقه بود که علی خامنه‌ای را تلخ‌کام کرد و او را واداشت که در روز ۱۴خرداد یعنی ۱۵روز پس از این شکست در مهندسی انتخابات، نسبت به عوض شدن جای شهید و جلاد در دهه ۶۰هشدار دهد.

علی خامنه‌ای – کابوس نیمه‌شب از بزرگ‌ترین گردهمایی مقاومت با شعار «سرنگونی»
حماسه 19 بهمن60 – کابوس نیمه‌شب از بزرگ‌ترین گردهمایی مقاومت با شعار «سرنگونی»

سومین واقعه‌ی اثرگذار، برگزاری باشکوه و موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین گردهمایی مقاومت در پاریس با حضور بیش از ۱۰۰هزارتن از ایرانیان آزاده و اشرف‌نشانان غیور بود. گردهمایی بزرگی که برای اولین بار به‌طور مستقیم با اجتماع بزرگ مجاهدان پایدار اشرفی در آلبانی گره خورد و آه و افسوس علی خامنه‌ای و همه آخوندهای دژخیم را از این‌که دیگر امکان پرتاب موشک به سوی مجاهدان را ندارند، بار دیگر برانگیخت. همان گردهمایی بزرگی که علی خامنه‌ای به‌شدت از آن تلخ کام شد و با وجود گذشت ۲۰روز از برگزاری آن هنوز امام جمعه‌هایش در نمایشات روز جمعه از آن گردهمایی بزرگ می‌گویند و ترس و وحشت خود را از آثار و عواقب آن برملا می‌کنند. همان گردهمایی خیره‌کننده‌ای که ساعتی پس از پایان آن، سرکرده پیشین س‍پاه پاسداران، سبزوار (محسن) رضایی در سایتش نوشت:
علی خامنه‌ای - کابوس نیمه‌شب از «سرنگونی»  
   حماسه 19 بهمن60 - کابوس نیمه‌شب از «سرنگونی»

«آنچه اما بیش از هر چیز منجر به آن می‌شود که تلاش‌های امسال این گروهک بیش از سالیان گذشته باشد، از یک بعد داخلی در ایران نیز متأثر است». (تیتر یک سایت تابناک – ۱۱تیر ۹۶)
منظور او از بْعد داخلی همان فعالیت رو به گسترش کانونهای شورش و قیام و همان کانونهای «هزار اشرف» و همان خیزش جوانان عاصی برخاسته‌ از جنبش دادخواهی است.
پاسدار رضایی در همین جا مجبور به یک فقره اعتراف شد و گفت:
«[در این گردهمایی] … سخن از تغییر رژیم در ایران می‌گویند؛ این همان محور نخستی است که در شب گذشته در مراسم پیرامون آن سخنرانی شد». (همان منبع)
حالا معلوم می‌شود که چرا خبر دیدار علی خامنه‌ای با عوامل ساخت یک فیلم وسترن! به نام ماجرای نیمروز با یک تأخیر ۴ماهه آنهم در یک بسیج همه‌جانبه در رسانه‌های رژیم آخوندی منتشر می‌شود.

علی خامنه‌ای - کابوس نیمه‌شب از «جنبش دادخواهی»
حماسه 19 بهمن60 - کابوس نیمه‌شب از «جنبش دادخواهی»

چون به قدری در این ۴ماه مجاهدین در میان مردم و جوانان میهن مطرح شدند و جنبش دادخواهی آن‌چنان موجی در کشور ایجاد کرده است که خامنه‌ای هر نیمه‌شب در کابوس از آن به‌سر می‌برد و آنقدر ضعیف و ناتوان شده که برای مقابله با این موج سهمگین به هر خس و خاشاکی متوسل می‌شود و به آن پناه می‌برد. ماجرای غم‌انگیز «ماجرای نیمروز» از آن جمله است. حالا کمی به فیلم ماجرای نیمروز بپردازیم.
«[علی خامنه ای] رهبر.. انقلاب.. در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند: این فیلم بسیار خوب بود. همه اجزاء فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازی‌ها عالی، قصه عالی بود… فیلم خیلی خوب بود. خیلی عالی بود». (تسنیم - ۲۴تیر ۱۳۹۶)
در مقابل عالی بود، عالی بود، عالی بود، باید گفت: فقط نمی‌دانم چه می‌شود کرد که فیلم از یک ذره حقیقت خالی بود!

اما ببینیم منظور از «نیم‌روز» چیست. اصطلاح «نیم‌روز» استعاره‌ای است به این حقیقت که: زمانی که خورشید در بالاترین ارتفاعش در آسمان قرار می‌گیرد، سایه‌ها بسیار کوتاه می‌شوند یا دیگر هیچ سایه‌یی وجود ندارد. ماجرای نیمروز یعنی ماجرایی که سایه‌های تردید و ابهام در آن کوتاه‌اند و مرز سایه‌ روشن‌ کاملاً مشخص و قاطع است. اما به شکلی کاملاً خنده‌دار از تنها چیزی که در فیلم «ماجرای نیم‌روز» اثری نیست، همین حقیقت است. در واقع وقتی دروغ تاریخی به وقاحت آخوندی (از نوع علی خامنه‌ای) آمیخته می‌شود، از درونش همین ماجرای نیم‌روز درمی‌آید. نمایشی اکشن از یک فیلم چندش‌آور وسترن!
 علی خامنه‌ای - کابوس نیمه‌شب از «کانونهای قیام هزار اشرف»
 حماسه 19 بهمن60- کابوس نیمه‌شب از «کانونهای قیام هزار اشرف»

واقعیت این است که هدف از ساخت این فیلم مقابله با اوج‌گیری محبوبیت سازمان مجاهدین به‌ویژه در بین جوانان متولد ۱۳۶۰ به بعد، به‌منظور مخدوش کردن چهره مجاهدین و بقول کارگزاران نظام آخوندی، جلوگیری از گرایش جوانان به مجاهدین است. با همین نیت سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، دست به تولید فیلم‌هایی علیه مجاهدین زدند که ماجرای نیم‌روز یکی از آنهاست:
حماسه 19بهمن 60 – دست‌اندرکاران و پشتیبانی کنندگان تهیه فیلم ماجرای نیمروز

علی خامنه‌ای بر مبنای جمع‌بندی قیام سال ۸۸ چندین اقدام برای مقابله با قیام احتمالی در آینده صورت داد. از جمله‌ی این اقدامات گسترش معاونت فرهنگی سپاه پاسداران برای مقابله و جنگ روانی با آگاهی قشر جوان و تزریق افکار ارتجاعی بود. از آنجاکه مردم و جوانان از سپاه متنفر هستند، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران «سازمان هنری و رسانه‌یی اوج» را به‌عنوان یک بازوی اجرایی فرهنگی در سال ۱۳۹۰ به وجود آورد. ریاست این سازمان برعهده «احسان محمد حسینی» است که علاوه بر معاونت فرهنگی سپاه با قرارگاه عماریون (لباس شخصی ها) در ارتباط است و از جانب پاسدار قالیباف هم پشتیبانی مالی می‌شود.
علی خامنه‌ای - کابوس نیمه‌شب از «قیام زنان و جوانان میهن»
حماسه 19 بهمن60 - کابوس نیمه‌شب از «قیام زنان و جوانان میهن»

سپاه علاوه بر سازمان هنری رسانه‌یی اوج، به دستور علی خامنه‌ای سازمان مرکز انقلاب اسلامی را هم در حمایت از فیلم ماجرای نیمروز بکار گرفت و محمد حسن روزی طلب، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی رژیم با سید محمود رضوی، تهیه کننده و محمد حسین مهدویان، کارگردان این فیلم، همکاری داشته است. اما تهیه کننده فیلم یعنی محمود رضوی کیست؟
«… سید محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم ماجرای نیمروز… سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف شد». (تسنیم- ۴اردیبهشت ۱۳۹۶)
معلوم می‌شود که تهیه کننده فیلم ماجرای نیمروز خودش پاسداری است که از قضا در نمایش انتخابات رژیم، سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی پاسدار قالیباف بود. قالیباف یا همان شهردار دزد و غارتگر تهران که جنایاتش به‌عنوان سرکرده نیروی انتظامی و چپاول نجومی‌اش به‌عنوان شهردار تهران، معرف حضور همه است.

حماسه 19بهمن 60 –فیلم سفارشی ماجرای نیمروز علی خامنه ای
اما آش سفارشی علی خامنه‌ای به آشپزهای سازمان اطلاعات سپاه و مأموران گمنام وزارت بدنام آن‌قدر شور شد که حتی صدای خود نفرات جیره بگیر نظام هم از این همه تحریف تاریخ به صدا درآمد و در نقد خود گفتند:
«… صادق زیباکلام [از باند حسن روحانی] فیلم «ماجرای نیمروز» را یک کار کاملاً دولتی دانست که تنها فضای اکشن جذابی برای کودکان دارد و هیچ درک و اندیشه‌ای به مخاطب درباره آن دوره تاریخی نمی‌دهد. به گزارش ایران، صادق زیبا کلام در اینستاگرامش… نوشت: بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد… به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانس‌های بی‌ارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشن‌هایی که برای پسربچه‌های ۱۳، ۱۰ساله می‌توانست هیجان‌انگیز باشد… ماجرای نیمروز کوچک‌ترین علم و آگاهی نه از مجاهدین به بیننده انتقال می‌دهد، نه از انگیزه، اسباب و علل و چرایی درگیر شدن آن‌ها» (عصر ایران -۱۴فروردین ۱۳۹۶)

علی خامنه‌ای و فیلم وسترن – اکشن ماجرای نیم‌روز
علی خامنه‌ای – ماجرای نیم‌روز یا کابوس نیمه‌شب هر روز
حماسه 19 بهمن60 – ماجرای نیم‌روز یا کابوس نیمه‌شب هر روز

سایت حکومتی فردا نیوز از الگوی «وسترن کلاسیک» در یک فیلم سیاسی تاریخی خبر می‌دهد:
«… فضای فرهنگی ایران چند سالی هست که اسیر یک دو قطبی کاذب شده… همه سعی می‌کنند با زدن برچسب به یک فیلم تکلیف آن را مشخص کنند… اتفاقی که دارد برای مهدویان [کارگردان] و فیلم‌هایش می‌اُفتد اتفاق خوبی نیست… همگان دارند سعی می‌کنند او را در دسته‌بندی خاصی قرار دهند… بعد از ایام جشنواره، مخالفان فیلم شروع به حمله به فیلم ماجرای نیمروز کردند… همه سعی داشتند مهدویان را کارگردانی همسو با جریان رسمی نشان دهند…» (سایت حکومتی فردا نیوز- پنجشنبه ۱۷فروردین ۱۳۹۶)

ملاحظه می‌شود که سایت مزبور مرتباً از «همه» نام می‌برد؛ نه از یک تعدادی خاص و محدود. بلکه همه دوستان
علی خامنه‌ای و الگوی یک فیلم وسترن قرون وسطایی
     حماسه 19 بهمن60 و  یک فیلم وسترن قرون وسطایی

در مقابل استدلال دوستان می‌توان چند سؤال پرسید و بعد به قضاوت درباره همسویی نگاه مهدویان با نگاه رسمی پرداخت… مگر مهدویان با این قدرت کارگردانی نمی‌توانست شخصیتهایی یک‌سر فرشته‌گون خلق کند؟ … مهدویان چنان فیلم قدرتمندی خلق کرده که به وسترنهای کلاسیک پهلو می‌زند. در پس تصاویر ماجرای نیمروز الگوهای یک وسترن کلاسیک قابل ردیابی است.» (همان منبع)
به نظر می‌رسد این اعتراف به اندازه کافی گویاست. دارد می‌گوید همهٴ دوستان [نظام] دارند کارگردان [فیلم سفارشی علی خامنه‌ای یعنی ماجرای نیم‌روز] را همسو با جریان رسمی نشان می‌دهند. جریان رسمی هم یعنی همان کسانی که به او سفارش ساخت یک فیلم را داده‌اند. یعنی علی خامنه‌ای و سازمان اطلاعات سپاه ومأموران گمنام وزارت بدنام. که چه فیلمی بسازد؟ یک فیلم اکشن با الگوی وسترن کلاسیک! قرون‌وسطایی از نوع آخوندی.

واکنش تماشاگران فیلم رسوای «ماجرای نیم‌روز»
 
 علی خامنه‌ای - ماجرای نیمروز یا کابوس نیمه‌شب هر روز!
 حماسه 19 بهمن60 - ماجرای نیمروز یا کابوس نیمه‌شب هر روز!

اما ببینیم واکنش مردم و تماشاگران در اثنای دیدن فیلم چه بود. آنچه در کوچه و بازار از واکنش مردم در سالن سینماها صحبت می‌شود این‌که تماشاگران برای مجاهدین که در فیلم با پاسداران می‌جنگند، ابراز احساسات کرده و کف و سوت می‌زنند. حالا همه می‌پرسند این مجاهدین چه کسانی هستند که در این فیلم تا آخرین نفس با پاسداران می‌جنگند و فقط جنازه هایشان به‌دست پاسداران می‌افتد… بعد از برگشت از تماشای فیلم، مراجعه به اسم موسی خیابانی در سرچ گوگل هم خیلی بیشتر شده است…
علی خامنه‌ای – سفارش فیلم «لاجوردی جلاد اوین»
 حماسه 19 بهمن60 – سفارش خامنه‌اي فیلم «لاجوردی جلاد اوین»

علی خامنه‌ای در پایان دیدارش با عوامل ساخت فیلم رسوای «ماجرای نیم‌روز» به آنها سفارش ساخت یک فیلم در مورد لاجوردی جلاد اوین را می‌دهد و می‌گوید:
«… ایشان [علی خامنه‌ای] درباره لزوم توجه سینما به شهید لاجوردی خطاب به کارگردان ماجرای نیمروز فرمودند: «ان‌شاءالله یک کاری هم برای آقای لاجوردی بکنید. ایشان از آن شخصیتهایی است که شایسته است برایشان کار انجام بشود. در این فیلم اسمش بود اما لاجوردی کسی است که از قبل از انقلاب ما به او می‌گفتیم مرد پولادین». (تسنیم، ۲۴تیر ۹۶)
اینکه ولی‌فقیه زهر خورده علی خامنه‌ای از فرط ضعف و استیصال به فیلم‌های رسوای اکشن - وسترن آخوندی پناه برده است، البته بسیار قابل فهم است، اما ظاهراً تحریف او از وقایع فقط به بعد از انقلاب ۵۷ برنمی‌گردد و قبل از انقلاب را هم شامل می‌شود. چون آنطور که در کتب و خاطرات زندانیان سیاسی مقاوم زمان شاه آمده است، لاجوردی مترادف بود با «ابن ملجم» و برای همهٴ زندانیان، چهرهٴ «اشق الاشقیا» را تداعی می‌کرد؟ و همپالکی‌هایش هم مثل حبیب‌الله عسگراولادی و محمدمهدی عراقی و کروبی و… همه سپاس شاهنشاها گفتند و عفو ملوکانه گرفتند و آزاد شدند!

حماسه 19بهمن 60 – قدرت عقیده و آرمان
رسوایی ماجرای نیمروز علی خامنه‌ای ولی‌فقیه درهم شکسته‌ی نظام پوسیدهٴ آخوندی، ماجرای کابوس نیمه‌شب هر روز او از قدرت یک ایمان خلل‌ناپذیر و از اصالت آرمان بزرگ آزادی است.
به همین خاطر یکبار دیگر خواندن جمله‌ی پدر طالقانی در دیدار با فرزندان مجاهدش مسعود رجوی و موسی خیابانی خارج از لطف و حکمت نیست. پدر گفته بود:
«… وقتی اسم مجاهدین برده می‌شد، اعصاب آنها به‌ هم می‌ریخت و کنترل‌شان را از دست می‌دادند. از اسم مسعود رجوی وحشت داشتند، از اسم خیابانی وحشت داشتند… این دلیل بر قدرت عقیده و ایمان آنهاست. این قدرتی است که نباید دست‌کم گرفت».

 

نقد کامل فیلم ماجرای نیمروز همراه با سوتی های این فیلم بعد از سفارش خامنه ای

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d4195cf9-b407-4451-8230-94c2a1654f0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات