728 x 90

سوريه,

تلاش دمیستورا برای فرار از واقعیت مسأله سوریه

-

استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل ملل‌متحد به سوریه
استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل ملل‌متحد به سوریه
دور هفتم مذاکرات ژنو بدون نتیجه پایان یافت. استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل ملل‌متحد به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی خود ابراز امیدواری کرد که دور هشتم این مذاکرات به‌زودی شروع شود و در آن، هیأت اپوزیسیون سوریه با هیأت رژیم اسد به‌طور مستقیم گفتگو کنند. عمر کوش تحلیلگر سیاسی گفت: دمیستورا تلاش کرد از بیان واقعیت فرار کند.

عمر کوش در مصاحبه با اورینت 25تیر 96:
دمیستورا واقعاً تلاش می‌کرد که این دور از مذاکرات را که فقط جلسات و گفتگوهای مشورتی مختلف بوده، مثبت نشان دهد گویا که بیش از سطح توقعاتی بوده که از این دور از مذاکرات انتظار می‌رفته است. حرفهای او کلی بود و از بیان حقیقت اصلی فرار کرده است. ما در این مدت بسیار تجربه کرده‌ایم. من در خلال این دوره، جلسات فشرده و زیادی ندیدم فقط یک جلسه سیاسی از طرف هیأت عالی مذاکرات دیدم و بقیه جلسه‌ها بیشتر حول موضوعات فنی و تکنیکی بودند.
 
در این دور از مذاکرات، نوعی فشار بر روی هیأت عالی مذاکره‌کننده بود که با گروه‌های مسکو و قاهره وارد یک دیدگاه مشترک شود. دمیستورا برای اولین بار گفت که سه گروه داریم به این معنا که هیأت عالی مذاکرات را هم وزن گروه‌های مسکو و قاهره نشان می‌دهد و مقایسه می‌کند. در حالیکه این امر، واقعی نیست. هیأت عالی مذاکرات بر اساس قطعنامه و مسئولیت بین‌المللی در عربستان سعودی با گرد آوردن تمامی گروه‌های اپوزیسیون، تشکیل شد. در حالیکه گروه مسکو هیچ کسی را نمایندگی نمی‌کنند و مسکو آن را ایجاد کرده است. گروه مسکو بیشتر به رژیم اسد نزدیک هستند و با هر گونه صحبت از کنار رفتن اسد و رژیم او و ارتش و شبه‌نظامیان شبیحه و دستگاههای امنیتی مخالف هستند. در واقع تفاوت زیادی میان آنها و رژیم اسد نیست.

حرفهای دمیستورا را نمی‌شود زیاد جدی گرفت. او فقط یک میانجی سازمان ملل است و مأموریت او تنها اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در رابطه با مسأله سوریه است. حرفهایش هم بیشتر برای مصارف مطبوعاتی است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ed52d63-20e2-4944-a602-f5982c180547"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات