728 x 90

اخبار حوادث,اخبار علمی و فناوری,

جدا شدن یکی از بزرگترین توده‌های یخی از قطب جنوب

-

گسل ایجاد شده  در کوههای یخ قطب جنوب
گسل ایجاد شده در کوههای یخ قطب جنوب
بر اساس تصاویر ارسال شده از ماهواره‌ها در روز چهارشنبه 21تیر 96 یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی که تاکنون ثبت شده از منطقه‌یی در قطب جنوب جدا شده است.

مساحت این توده یخی، ۶۰۰۰کیلومتر مربع، معادل هشت برابر مساحت شهر تهران است. یک ماهواره آمریکایی تصاویری از این کوه یخی شناور را در حال گذشتن از منطقه‌ لارسن در قطب جنوب ثبت کرده است.

دانشمندان از بیش از یک دهه پیش در حال مطالعه روی ترکهای روی یخ‌های منطقه لارسن بودند و پیش‌بینی جدا شدن یک توده یخی از این منطقه را کرده بودند.

ایجاد گسل در کوه‌های یخی این منطقه از حدود ۳سال پیش شدت گرفت و از آن زمان احتمال جدا شدن بخشی از آن روز به روز بیشتر می‌شد.

این توده یخی جداشده که حدود ۲۰۰متر ضخامت دارد، در کوتاه مدت با سرعت زیادی حرکت نخواهد کرد و چندان از منطقه فعلی خود دور نخواهد شد.

سیستم ماهواره‌یی سنتینل‌یک اروپا جدا شدن توده یخ را تأیید کرده است

اما جریانهای آب و باد احتمالاً این توده عظیم را در نهایت به سمت شمال قطب جنوب هدایت می‌کند و در آن صورت این کوه یخی به مانعی برای کشتیرانی در آن منطقه تبدیل خواهد شد.

گفته می‌شود توده یخی جدید از نظر بزرگی در میان ۱۰کوه یخی است که تاکنون جدا و شناور شده‌اند.

در سال ۱۹۵۶ گزارش شد که یک کشتی یخ‌شکن نیروی دریایی آمریکا با تکه‌ای شناور به مساحت ۳۲هزار کیلومتر مربع - به اندازه مساحت کشور بلژیک - روبه‌رو شد، اما در آن زمان ماهواره‌یی نبود که این برخورد را ثبت کند.

بیشتربخوانید

انرژی و محیط‌زیست
 
کوه یخی یک تریلیون تنی از قطب جنوب جدا شد
ذخیره کوه یخی بزرگی از قطب جنوب جدا شده است. این رویداد چه عواقبی دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی ثبت‌شده تاکنون از قطب جنوب جدا شده است.

شکافی که در یخچال لارسن سی قطب جنوب به وجود آمده است، مساحتی به‌اندازه‌ی ایالت دلاور در آمریکا و حجمی برابر دریاچه‌ی میشیگان دارد. این شکاف باعث شده است تا این کوه یخی جدا شود.

پژوهشگران از سال ۲۰۱۰ متوجه شکافی در یخ‌های قطب جنوب شده بودند. رشد این شکاف از سال ۲۰۱۶سرعت بیشتری گرفته بود. پژوهشگران می‌گویند کوه یخی بین دهم جولای تا دوازدهم جولای جدا شد.

مارتین الری، یخبندان شناس دانشگاه سوانسی و از اعضای پروژه‌ی MIDAS است. این پروژه تأثیر تغییرات اقلیمی بر یخچال لارسن سی در قطب جنوب را بررسی می‌کند. او صبح امروز در توییتی نوشت:
خبر فوری! کوه یخی کاملاً از [یخچال] لارسن سی جدا شده است. جزییات بیشتر بعداً اعلام خواهد شد.

یکی از ماهواره‌های ناسا به نام MODIS که تغییرات زمین را رصد می‌کند، جزو نخستین ماهواره‌هایی است که جدا شدن این کوه یخی عظیم از قطب جنوب را ثبت کرده است.

اندازه و مقصد
مساحت این کوه یخی تقریباً برابر ایالت دلاور ایالات متحده یا کشور ولز است. کریوست، ماهواره‌ی اروپایی رصدگر یخ‌ها، دقیق‌ترین اندازه‌گیریها از ضخامت این کوه یخ را انجام داده و به دانشمندان امکان داده است تا حجم نهایی این کوه یخی را اندازه‌گیری کنند.

نوئل گورملن، یخبندان شناس دانشگاه ادینبورگ و همکارانش مدتها پیش از جدا شدن کوه یخ، تخمین زدند که کوه یخی که در حال کشیده شدن به سمت اقیانوس جنوبی است، حدود ۱۹۰متر ضخامت دارد و حامل ۱۱۵۵کیلومتر مکعب آب یخ‌زده است.

این مقدار آب برای پر کردن ۴۶۰میلیون استخر المپیک یا دریاچه‌ی میشیگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین جهان، کافی است.

دانشمندان پیش از این گفته بودند که نمی‌دانند با جدا شدن این کوه یخی چه اتفاقی خواهد افتاد؛ زیرا چنین جدا شدنهای بزرگی بسیار کمیاب هستند.

آنا‌هاگ، یخبندان شناس دانشگاه لیدز، می‌گوید:
این کوه یخی ممکن است قطعه‌قطعه شود. به هر شکل، چه قطعه‌قطعه شود و چه به همین شکل باقی بماند، جریانهای اقیانوسی آن را به سمت شمال، حتی تا جزیره‌های فالکلند، مجمع‌الجزایری در اقیانوس اطلس جنوبی، خواهند کشید.

این جزیره‌ها بیش از ۱۶۰۰کیلومتر با یخچال لارسن سی در قطب جنوب فاصله دارند.

یخچال لارسن سی یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های جنوبی است. پروژه‌ی MIDAS در توییتی گفته است:
قسمت اعظم یخ این کوه یخی، برفی است که صدها سال است بر این منطقه باریده است. اما هسته آن خیلی قدیمی‌تر است.

اگر لارسن سی و یخچال‌های همراه آن از قطب جنوب جدا شوند، سطح آب دریاها تا ۱۰سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

متخصصان یخ‌های قطب جنوب می‌گویند که چنین اتفاقی بسیار نامحتمل است و اغلب با روندی طبیعی رخ خواهند داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81ce11fe-fcbb-486c-88fa-e6f00eb76a7a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات