728 x 90

خبرنگاران و روزنامه نگاران,بحران اقتصادى ايران,

اعتراف به کسادی روزنامه‌های حکومتی

-

 -
-
جوان ارگان بسیج ضدمرمی در سرمقاله امروز 19تیر خود به کسادی روزنامه‌های حکومتی اعتراف کرد و نوشت:
«200روزنامه در کشور داریم که مجموع شمارگان آنها کمتر از 900هزار نسخه در روز است.»
این خبر را معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد داده است که خود برای ما یک داستان بلند است.
اینکه می‌گوییم «روزنامه‌های زنجیره‌ای» یک شاهدش همین است! یعنی اگر هر روزنامه‌ای 5هزار تیراژ می‌داشت، باید حداقل یک میلیون می‌شد نه کمتر از یک میلیون! اما وقتی بدانیم روزنامه‌های همشهری، جام‌جم، ایران، جوان، اطلاعات، کیهان، خراسان، قدس، شرق و دنیای اقتصاد در مجموع بیش از دو‌سوم همین 900هزار تیراژ را در اختیار دارند، اوضاع بدتر می‌شود، یعنی صد و نود و چند روزنامه در کشور بین 200تا 300هزار نسخه در روز تیراژ دارند، تقریباً هر کدام هزار نسخه در روز! کمتر از تعداد دکه‌ها و یک‌چهارم تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور و یک‌صدم تعداد دستگاههای پرکارمند و پرمسئول دولتی و حکومتی!

 

 

  وضعیت «اسف‌بار» دکه‌های مطبوعاتی: پرفروش‌ترین روزنامه ۱۵ نسخه می‌فروشد

 

اگر بدانیم حدود 30عنوان از این‌ روزنامه‌ها در پایتخت منتشر می‌شوند و باید یک رقم متعارفی تیراژ داشته باشند که به روابط عمومی چهار تا دستگاه دولتی و چند تا دکه شهر، سهمی برسد، اوضاع خیلی بدتر می‌شود. یعنی برای استانی‌ها باید تیراژ زیر صد نسخه را فرض کرد.

خوب! چاپ صد تا نسخه روزنامه در روز به صرفه نیست و چاپخانه‌ها زیر بار نمی‌روند. به‌خاطر همین روزنامه‌ها پول چاپ 10هزار نسخه را به چاپخانه‌ها می‌دهند، اما صد تا چاپ می‌شود تا دست‌کم در هزینه کاغذ صرفه‌جویی شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c786ce88-a5e2-442d-a6a1-594b52935125"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات