728 x 90

گردهمايي بزرگ ايرانيان,گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۱تیرماه ۹۶

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
سوژه مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 11تیرماه سوز و گداز از برگزاری نشست سالانه مقاومت ایران در پاریس است. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع علاوه بر سوزش این رویداد را بر سر باند رقیب چماق کرده‌اند:
کیهان: تحریم‌های اتحادیه اروپا، زودتر از ظریف به تهران رسید!

روز جمعه در حالی که ظریف در اروپا و در دیدارهای خارجی با سران سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه بود، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌یی و موشکی نقش دارند، اعلام کرد.
ظریف تمامی‌ دیدارهایی که با سران این کشورها که دو کشور آلمان و فرانسه عضو ۱+۵هستند را در سطح مناسبی توصیف کرد و در پیام توئیتری خود پس از پایان سفر دوره‌ای خود به اروپا نوشت: «دیدارهایی عالی با رهبران در برلین، رم و پاریس داشتم. به‌رغم دشمنی نابخردانه آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده پایبند است».
اما هنوز جوهر این تقدیر ظریف از اتحادیه اروپا به سبب آنچه وی همکاری در برجام می‌خواند، خشک نشده بود و هواپیمای حامل وزیر امور خارجه به تهران نرسیده بود که اتحادیه اروپا لیست تحریم‌های جدید خود علیه ایران را منتشر کرد و ظریف را در برابر این پرسش جدی قرار داد که رهاورد و نتیجه سفر وی به اتحادیه اروپا چه بوده است که با تحریم‌های شخصیت‌های درجه یک کشورمان از جمله سردار قاسم سلیمانی همراه شده است. آنهم از طرف اتحادیه اروپایی که ظریف آن را پایبند به برجام و در کنار ایران می‌داند؟!
روزنامه زنجیره‌یی آفتاب یزد نیز «یارگیری موفق ظریف در اروپا» را به‌عنوان تیتر یک خود پس از تصویب تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه کشورمان انتخاب کرد.
کمتر از دو روز از «یارگیری موفق ظریف در اروپا» و «فرش قرمز» مکرون برای وی گذشته بود که پاریس رسماً میزبان نشست مجاهدین، آل سعود و آمریکا علیه ایران با هدف «براندازی جمهوری اسلامی» شد. برگزاری نشست مجاهدین در پاریس، یک دلالت با خود دارد و آن میزان احترامی است که دولت و وزارت‌خارجه فرانسه برای همتایان خود در دولت روحانی قائل هستند. این‌که 48ساعت پس از سفر ظریف، پاریس اجازه میتینگ می‌دهد، نشانه دهن‌کجی دولت پاریس به دیپلوماسی تیم روحانی- ظریف است و پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که وقتی سفر وزیر خارجه ایران حتی نمی‌تواند مانع برگزاری یک نشست سیاسی با محوریت تروریست‌های بین‌المللی علیه کشور شود؛ انتظار برای لغو تحریم‌های قبلی یا به ثمر رسیدن سرابی به اسم برجام، بیهوده نیست؟! ظریف از همراهی پاریس با مجاهدین صرفاً به‌عنوان نقطه ابهام در روابط یاد کرده است!

کیهان: واکنش عجیب ظریف به میزبانی فرانسه از مجاهدین /نقطه ابهام‌آمیز در روابط تهران- پاریس!
وزیر امور خارجه پیش از اتمام سفر دو روزه‌اش به پاریس و بازگشت به تهران در فرودگاه شارل دو گل در واکنش به نشست مجاهدین در پاریس، حضور و فعالیت مجاهدین در فرانسه را نقطه ابهام در روابط ایران و فرانسه عنوان کرد.
اینکه 48ساعت پس از سفر ظریف، پاریس اجازه میتینگ به تروریستها می‌دهد، نشانه دهن‌کجی دولت پاریس به دیپلوماسی انفعالی دولت یازدهم است.
وعده‌های نسیه اقتصادی و حمایت نقد از تروریست‌ها!
حمایت نقد پاریس از مجاهدین در حالی است که این کشور همواره در اجرای تعهدات خود نسبت به ایران بسیار بد سابقه است... متأسفانه دیپلوماسی انفعالی دولت یازدهم با ژست تنش‌زدایی، منافع ملی و عزت مردم کشورمان را مورد تهدید قرار داده است. این روند، مقامات غربی را به گستاخی تشویق کرده است.
به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید برای یک‌بار هم که شده انفعال را کنار بگذارد و اعتراض جدی خود نسبت به این مسأله را به دولت فرانسه اعلام کند. همچنین دولتمردان باید با کنار گذاشتن نگاه خوش‌بینانه و آرزومحورانه، واقعیت‌های موجود را بهتر بشناسند.
برخی از روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای ضمن سوز و گداز به گوشه‌یی از گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس اشاره کرده‌اند البته با لحن و بیانی که موجب ریزش بیشتر در درون نظام نشود:
خراسان:‌ با حضور تروریستهای سوری و برخی چهره‌های سعودی و آمریکایی برگزار شد میتینگ جلادها در حومه پاریس
کنفرانس سالانه مجاهدین در حومه پاریس با حضور پررنگ تروریستها و معارضان سوری تشکیل شد و نصر الحریری عضو هیأت معارضان سوریه در این میتینگ پیشنهاد تشکیل جبهه‌ای واحد علیه دمشق و تهران را داد. در این نشست مجاهدین که با عنوان «گردهمایی سالانه» در منطقه ویلپنت در حومه پاریس برگزار شد، علاوه بر عده‌یی منافق اجاره‌ای و اجیر شده؛ برخی نمایندگان از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا، نمایندگانی از اتحادیه اروپا، مسئولان برخی کشورهای عربی از جمله سعودیها و سران گروهک‌های تروریستی از جمله معاندان سوریه حضور داشتند. چندی پیش نیز نصر الحریری، سر سفره افطار مجاهدین حاضر شده و... خوش‌وبش کرده بود... جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در این نشست در اظهاراتی ضد نظام با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهور آمریکا صددرصد مخالف جمهوری اسلامی است مدعی شد که باید تلاش کرد که نظام از بین برود.
نباید به نظام اجازه داده شود تا هلال جغرافیایی از ایران تا عراق، سوریه و لبنان را کنترل کند. «لیندا چاوز» مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید نیز در این نشست مدعی شد: بهترین راه‌حل در ایران جایگزین کردن رژیم حاکم است. جنبش شما تحت هدایت مریم رجوی تنها جنبشی است که می‌تواند جایگزین بشود.
افرادی مانند ترکی الفیصل رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی، جو لیبرمن سناتور آمریکایی، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و چند تن از اعضای فعلی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله تام گرت نماینده ایالت ویرجینیا، رابرت پیتینجر نماینده کارولینای شمالی آمریکا و دیوید ایمس عضو مجلس عوام انگلستان نیز در این برنامه حاضر بودند و سخنرانی کردند.

روزنامه‌های باند حسن روحانی در مورد اجلاس بزرگ مقاومت در ویلپنت پاریس اظهارات یاس آلود ظریف را انعکاس داده‌اند و قسمتهایی از این اجلاس را با بیان خود بازگو کرده‌اند:
جمهوری اسلامی: در واکنش به برگزار کنفرانس سالانه مجاهدین در پاریس ظریف: فعالیت مجاهدین در فرانسه نقطه ابهام در روابط دو کشور است... به گزارش ایسنا، نشست سالانه مجاهدین با حضور مریم رجوی و با دعوت از مقامات و شخصیت‌های مختلف از جمله نمایندگان پارلمانهای اروپایی در پاریس دیروز برگزار شد.
برگزاری این نشست در پاریس همواره از سوی ایران در پاریس مورد انتقاد شدید بوده است.

شرق: اجلاس سالانه مجاهدین، روز گذشته در پاریس برگزار شد و باز هم یک مهمان آمریکایی مهم داشت؛ این‌بار جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، در جمعشان حاضر بود و اظهارات ضد‌نظام خود را تکرار کرد.
او گفت: دونالد ترامپ هم مثل ما و سایر مقامات آمریکا، صددرصد مخالف جمهوری اسلامی است. این سیاست‌مدار آمریکایی در جمع مخالفان جمهوری اسلامی با صراحت تأکید کرد: « انقلاب اسلامی باید از بین برود». او افزود: «به هیچ‌یک از مسئولان و مقامات ایران اعتماد نداریم».
مقامات نظام به حضور بولتون و حرف‌هایش در این اجلاس واکنشی نشان ندادند؛ اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که درست یک روز قبل از برگزاری این اجلاس در جریان سفر اروپایی خود به فرانسه رفته بود، برگزاری اجلاس سالانه مجاهدین را نقطه ابهام در روابط دو کشور دانسته بود..

آرمان: ظریف روز جمعه پیش از اتمام سفر دو روزه‌اش به پاریس و بازگشت به تهران در فرودگاه شارل دو گل در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس درباره نشست امروز مجاهدین در پاریس و این‌که با تحریک این گروه برخی نمایندگان پارلمان اروپا در بیانیه‌یی حقوق‌بشر در ایران را زیر سؤال برده‌اند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سیاه قرار داده‌اند، گفت: سابقه گروه برای کسی پوشیده نیست، همه دولتهای منطقه و دولتهای اروپایی نسبت به سوابق این گروه آگاه هستند. او ابراز تأسف کرد: رژیم‌های مرتجع منطقه یک‌بار دیگر روی این گروه سرمایه‌گذاری می‌کنند همان‌طور که در گذشته هم سرمایه‌گذاری کردند.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع سرمقاله‌های خود را به ابراز وحشت از تحولات اخیر حول تنگ‌ترشدن حلقه تحریمها بر گردن رژیم و هشدار به دولت حسن روحانی اختصاص داده‌اند:

کیهان: وقتی «تد پو» - سناتور آمریکایی- در نشست استماع مجلس سنا درباره بودجه وزارت امور خارجه از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور پرسید آیا دولت ترامپ از «فلسفه تغییر رژیم در ایران» حمایت می‌کند، تیلرسون در پاسخ گفت سیاست دولت ترامپ درباره ایران در حال تدوین است و ما با حمایت از عناصر داخلی در ایران از تغییر رژیم این کشور به شکل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم!
برخی دیگر نیز از منظری متفاوت به ماجرا پرداخته و مدعی شدند اعلام این موضع از سوی تیلرسون چرخش آشکار سیاست دولت آمریکا در دوره ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران، در مقایسه با دولت باراک اوباماست.
در این میان چند سؤال پیش می‌آید؛ آیا سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران از پذیرش جمهوری اسلامی به تغییر رژیم چرخش کرده است؟ موضع اعلامی و آشکار تیلرسون را چقدر باید جدی گرفت؟ موضع و دستور کار ما در قبال دولت آمریکا باید چه باشد؟
آنچه تیلرسون در سنا به زبان آورد، رویای قریب به اتفاق سیاستمداران آمریکایی است. سناتور جمهوریخواه تام کاتن از ایالت آرکانزاس که به‌طور منظم با مقامات کاخ سفید در مورد سیاست خارجی نشست و برخاست دارد، در این مورد می‌گوید: «سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران باشد.
و اما سؤال آخر؛ در قبال این سیاست گستاخانه و ابلهانه آمریکایی چه باید کرد؟
در برابر این نقشه آفندی دشمن، راه‌کار پدافند بسیار روشن و واضح است. نقشه دشمن عجیب و غریب و غیرقابل فهم نیست. راه‌کار نیز ساده است. همان چیزی که 20شهریور سال 1359امام امت در جمع اعضای دولت رجایی بیان فرمودند؛ «به‏‎ ‎‏جای این اگر بنشینید سر مسند و با حرف و با فحاشی به هم، مسائل را غفلت از آن بکنید، ‏‎ ‎‏این همان است که قدرتهای بزرگ می‌خواهند تا این مملکت خرابه بماند و صدای مردم‏‎ ‎‏درآید. این همان است. شما هم عمال آمریکایید، منتها ملتفت نیستید!».

حمله به باند خامنه‌ای و لباس شخصیهایش موضوع چندین مقاله در روزنامه‌های باند روحانی است:
جمهوری اسلامی: "سازمان یافته" نه "خودسر"
سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور برای انجام دستور رئیس خود، احتیاجی به تحقیقات طولانی ندارد زیرا در شرایطی که سال‌هاست این ساز و کار تخریب شخصیتها در مراسم عمومی فعال می‌باشد و هم عمله‌های این حرکات موهن و هم آمران آن مشخص هستند، دستگیری و مجازات آنان تنها احتیاج به کمی شجاعت و آزادگی دارد و بس. حدود دو دهه می‌باشد که اجتماعات میلیونی از شر چند ده نفر مواجب بگیر آسایش ندارد و حتی صدمات فراوانی که این هرج و مرج طلبان به اصل نظام و ارزش‌های آن وارد می‌کنند
قوه قضاییه و وزارت کشور و اطلاعات باید بفهمند قرار نیست شبکه‌های داعش را کشف کنند، بلکه آنان که روز قدس به ریاست جمهور منتخب 24میلیون از مردم این کشور اهانت کردند همانهایی هستند که پیش از این آیت‌الله مظلوم هاشمی رفسنجانی (ره) را آزار می‌دادند و از دیوار سفارت خانه‌ها بالا می‌رفتند و کاملاً در دسترس هستند. نکته دیگر این‌که افکار عمومی تنها با دستگیری افرادی فریب خورده و گمراه که در فیلم‌های حادثه جمعه مشاهده می‌شوند، آرام نمی‌گردد بلکه شناسایی شجاعانه مرکز فرماندهی آنها اصل کار است. طی این سال‌های طولانی برای کسانی که نماز جمعه می‌روند این جماعت کاملاً شناخته شده هستند و حتی محل اجتماع ثابت دارند، چند نفری که به آنها جهت می‌دهند نیز پروایی از مخفی‌کاری ندارند و حتی عوامل اصلی‌تر که با تلفن همراه اینگونه بحرانها را از راه دور هدایت می‌نمایند نیز به‌سادگی قابل شناسایی هستند.
اگر کسانی سخن از خود جوش بودن یا خودسری بزنند کاملاً در اشتباه و ساده‌اندیشی می‌باشند این یک برنامه از قبل طراحی شده و سازمان‌یافته است.

آرمان: مردم پاسخ توهین‌ها به رئیس‌جمهور را می‌دهند
هر مقامی در نظام جمهوری اسلامی جایگاه خود را دارد و به هیچ‌وجه پاسخ یک نوحه خوان را مقامات دولتی نخواهند داد.
اگر روند فعلی ادامه یابد، قطعاً حرمتها ریخته خواهد شد. ضمن این‌که اعتراضاتی هم به چنین مواردی صورت خواهد گرفت.
اکنون که فصل آرایش کابینه جدید است و برنامه و خط مشی دولت جدید در حال هویدا شدن است، تلاش دارند فشار آورده تا شاید روحانی با آنها از سر مدار وارد شود و یا بتوانند رئیس‌جمهور را مدیریت کنند

روزنامه‌های باند حسن روحانی نسبت به بلوغ شکاف در رأس نظام هشدار داده و خواهان تعیین تکلیف مسائل مورد اختلاف بیرون حیطة ولی‌فقیه شده‌اند:
آرمان: وفاق ملی، سلاح برنده ایران در خاورمیانه بحرانی
تلخی حواشی روز قدس و توهین به رئیس‌جمهور، پاسخ‌های تند و شمشیر را از رو بستن و ترس از این‌که این شمشیر رخ یار را به جای دشمن زخمی کند، می‌رود که به دغدغه‌ اصلی جامعه ایران تبدیل شود... به افراط‌گرایان نه تنها نباید میدان داد بلکه، باید آنان را دعوت به اصلاح راه و اگر میسر نشد، تأدیب کرد.

جهان صنعت: وقت بازبینی مجدد اصول
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تقابل این دو گفتمان در نتیجه قدرت نسبتاً نزدیک نمایندگان‌شان و شرایط منطقه‌یی و بین‌المللی به مرحله‌ای رسیده باشد که نشود مانند دو دهه گذشته آن را به‌صورت مکتوم نگه داشت و نوعی وفاق ایجاد کرد. از این رو می‌بینیم که در چند ماه اخیر این تقابل عملاً آشکار شده است. تنشهای کلامی افزایش پیدا کرده است. برای برخی این تنشهای آشکارا اعلام شده، نشانگر رسیدن به یک بن‌بست سیاسی بود. این‌که با این حجم از اختلافات در ظاهر بنیادی در بین بلوک قدرت دشوار بتوان ادامه داد. شاید زمان آن رسیده باشد تا دوباره گفت‌ و گوها آغاز و تصمیم‌گیریهای جدی درباره این مسایل اساسی گرفته شود. درباره این‌که منطق مواجهه ایران با دنیا چگونه باشد، چه رویکردی باید در قبال اتفاقات منطقه‌یی و بین‌المللی در پیش گرفت و در نهایت این‌که دیدگاه اکثریت مردم چه تاثیری باید بر این تصمیم‌گیریها داشته باشد. طبق قانون اساسی برای چنین تصمیم‌گیریهایی حتی می‌توان به آرای عمومی متوسل شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba21923e-a325-4843-ae96-3a2b1205f9fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات