728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,محیط زیست,

اعتراف معاون سازمان محیط‌زیست: بیش از دو سوم تالابهای ایران در معرض خطر هستند

-

تالابهای خشک شده ایران
تالابهای خشک شده ایران
به اعتراف معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم بیش از دو سوم تالابهای ایران در معرض خطر است:
ایران با مشکلات زیست‌محیطی متنوعی دست به‌گریبان است که سیاستهای ویرانگر رژیم آخوندی در چند دهه‌ی اخیر در تشدید آنها نقش زیادی داشته است.

محمد مجابی از معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعتراف به این موضوع گفت: «گازهای گلخانه‌ای نقش موثری در افزایش دما دارند و ایران جزء ۱۰کشور اول دنیا به‌لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»

وی در نشستی در رشت افزایش ذرات معلق در هوا و پدیده گرد و غبار را یکی دیگر از چالشهای زیست‌محیطی ایران عنوان کرد.

در سال‌های گذشته طولانی شدن دوره‌های خشک‌سالی، کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی به‌ویژه در کشاورزی سنتی، به کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی آب و خشک شدن اغلب تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران منجر شده است.

مجابی گفت: «میزان مصرف منابع زیستی در کشور سه برابر ظرفیت منابع است و در میزان مصرف، رتبه ۱۷دنیا و از لحاظ منابع در جایگاه ۱۰۷دنیا قرار داریم.»

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست اذعان کرد ۷۵درصد تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند.

کارشناسان ایرانی می‌گویند بحران خشکسالی و افزایش بی‌رویه آب در قزوین باعث کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های این استان شده است.

بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران که کاملاً یا در ابعاد وسیعی خشک شده‌اند کانونهای مهم داخلی گرد و غبار محسوب می‌شوند که زندگی در اغلب استانهای غربی و جنوبی ایران را در بخش بزرگی از سال مختل می‌کنند.

در کنار وضعیت بحرانی بیش از دو سوم تالاب‌های ایران که اغلب کارشناسان احیای آنها در کوتاه مدت را ناممکن می‌دانند، افزایش آلودگی دریای خزر و خلیج‌فارس نیز از معضلاتی است که ابعاد آن هر روز آشکارتر می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0dc79b04-4771-4b32-bece-cc057c67d69f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات