728 x 90

وضعیت نیروهای ناتو در افغانستان

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تا ماه آینده میلادی در زمینه اعزام هزاران نیروی نظامی به افغانستان تصمیم می‌گیرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان یک نشست خبری در بروکسل اوضاع امنیتی افغانستان را چالش‌برانگیز دانست و گفت: «فرماندهان نظامی ما خواهان افزایش تعداد نیروها در خاک افغانستان هستند. ما در حال بررسی موضوع هستیم و ماه آینده در این باره تصمیم خواهیم گرفت.»

در صورت تصمیم‌گیری ناتو احتمالاً هزاران نیروی نظامی روانه افغانستان خواهند شد.

بیشتر نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان با پایان مأموریتشان در سال ۲۰۱۴خاک این کشور را ترک کردند. گفته می‌شود در پی آن اوضاع امنیتی در افغانستان که تنها شصت درصد از خاک آن در کنترل دولت است رو به وخامت گذاشت و طالبان ضربات جدی به نیروهای دولتی وارد کرد.

از سوی دیگر دبیرکل ناتو از مسکو خواسته تا از روند صلح در افغانستان پشتیبانی کند.

همزمان گزارشهایی منتشر شده است که روسیه از شبه‌نظامیان طالبان حمایت می‌کند.

هفته گذشته رئیس پلیس افغانستان ژنرال عبدالرزاق گفته بود برخی کشورهای منطقه ماشین جنگی طالبان را روشن نگه می‌دارند تا با ادامه منازعات در افغانستان منافع خود را دنبال کنند. او به حمایت مالی و تجهیزاتی رژیم ایران از طالبان و دیگر شبه‌نظامیان اشاره کرد.

ژنرال نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان نیز بارها به دخالتهای رژیم ایران در افغانستان و کمکهای مالی و تسلیحاتی این رژیم به شبه‌نظامیان طالبان اشاره کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a0a9c54-1e8c-4de2-bf7b-1070444f9acd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات