728 x 90

اخبار مصر,اخبار خاورمیانه,اخبار يمن,

۵۵کشور عربی و اسلامی و آمریکا صدور تروریسم و دخالتهای رژیم ایران را محکوم کردند

-

بیانیه پایانی اجلاس55کشور عربی و اسلامی و آمریکا
بیانیه پایانی اجلاس55کشور عربی و اسلامی و آمریکا
سران و مقامات عالیرتبهٴ 55کشور عربی و اسلامی و آمریکا در بیانیه پایانی اجلاس ریاض سیاست صدور تروریسم و دخالتهای رژیم آخوندی در منطقه را به‌شدت محکوم کردند.

4بند از بیانیه پایانی این اجلاس به دخالتهای، تروریسم و برنامه موشکهای بالستیک رژیم آخوندی اختصاص یافته است.

این بیانیه، تأکید می‌کند: «رهبران (حاضر در اجلاس) بر رد قاطعانهٴ اقدامات رژیم ایران به‌منظور متزلزل کردن امنیت و ثبات منطقه و جهان و استمرار حمایت آن از تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کردند. آنها به افزایش تلاش‌هایشان برای نظارت بر امنیت منطقه و جهان و مقابلهٴ قاطعانه با فعالیت‌های توطئه‌گرانه و مخرب (رژیم) ایران در داخل کشورهایشان و از طریق هماهنگی مشترک متعهدند.

آنها همچنین بر خطر برنامه موشکهای بالستیک (رژیم) ایران تأکید کردند و استمرار نقض کنوانسیون وین درباره روابط دیپلوماتیک توسط رژیم ایران را محکوم کردند».

در بیانیه کنفرانس سران کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا در ریاض، همچنین آمده است: رهبران حاضر در نشست ریاض مواضع خصمانه رژیم ایران و استمرار دخالت رژیم ایران در امور داخلی دیکر کشورها را، که نقض صریح قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری است، محکوم کرده و بر ضرورت مقابله با این اقدامات تأکید کردند.

در بیانیه پایانی اجلاس ریاض هم‌چنین، آمده است: «رهبران (کشورها)... تأکید کردند که این اجلاس سران، یک دگرگونی تاریخی در روابط عربی-اسلامی با ایالات متحده است. این رهبران بر تعهد قاطع کشورهای خود برای مقابله با تروریسم در همهٴ اشکال آن... تأکید کردند».

گزارشی درباره اجلاس:
در اجلاس سران کشورهای عربی، اسلامی و آمریکا که در ریاض برگزار شد، سران و مقامات 55کشور عربی و اسلامی با جمعیتی بالغ بر بیش از یک میلیارد نفر شرکت داشتند؛ علاوه بر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، کشورهای مصر، عراق، افغانستان، آلبانی، لبنان، لیبی و همچنین پرزیدنت محمود عباس رئیس دولت فلسطین در میان شرکت کنندگان این اجلاس بودند.

ناظران و گزارشگران حضور مقامات عالیرتبهٴ بیش از 50کشور اسلامی و عربی در اجلاس مشترک با رئیس‌جمهور و مقامات آمریکا را رویدادی بی‌سابقه دانستند و گفتند که واقعیت چشم‌گیر، غیبت رژیم آخوندی و دیکتاتوری بشار اسد در سوریه است.

در شروع اجلاس ریاض ملک سلمان در سخنرانی خود ضمن محکوم‌ کردن تروریسم و بنیادگرایی تحت نام اسلام، رژیم آخوندی را «نوک پیکان» تروریسم نامید، و گفت: «ما تمامی انواع آسیب‌رسانی به روابط کشورهای اسلامی با کشورهای دوست و دسته‌بندی مردم و کشورها بر اساس مذهب و فرقه را محکوم می‌کنیم. چنین اعمال شنیعی فقط نتیجه تلاش‌هایی برای سوءاستفاده از اسلام تحت پوش مقاصد سیاسی است که نفرت، افراط‌گرایی، تروریسم و جنگ‌افروزی مذهبی و فرقه‌یی را دامن می‌زند. رژیم ایران و گروهها و سازمانهای وابسته به آن مثل حزب‌الله و حوثی‌ها و همچنین داعش و القاعده و دیگران، نمونه‌های روشنی از آن هستند».

ملک سلمان اضافه کرد: «رژیم ایران از زمان (روی کار آمدن) خمینی تا امروز، نوک پیکان تروریسم بین‌المللی است. ما از 300سال قبل در این کشور، تروریسم و افراط‌گرایی را ندیده بودیم، تا وقتی که خمینی در سال 1979... ظهور کرد. (رژیم) ایران ابتکار عمل‌ها برای حسن همجواری را که توسط کشورهای ما بر مبنای حسن‌نیت ارائه شده، رد کرده است. (این رژیم) این ابتکار عمل‌ها را با جاه‌طلبیهای توسعه‌طلبانه، اعمال جنایتکارانه، مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، نقض فاحش قانون بین‌الملل و نقض اصول حسن هم‌جواری، هم‌زیستی و احترام متقابل جایگزین کرده است. رژیم ایران به اشتباه گمان کرد که سکوت ما علامت ضعف و خرد ما (علامت) عقب‌نشینی است. اما بعداً همان‌طور که در یمن و سایر کشورهای منطقه دیدیم، ما از اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانهٴ آن به تنگ آمدیم... ما هم‌زمان بر قدردانی و احتراممان نسبت به مردم ایران تأکید می‌کنیم؛ آنها به‌خاطر جنایات این رژیم، سرزنش نخواهند شد».

پس از آن دونالد ترامپ اولین سخنرانی خود را در خارج از کشور ایراد کرد و خطاب به شرکت‌کنندگان، گفت: «هدف ما تشکیل ائتلافی از کشورها برای مقابله با افراط‌گرایی است... این اجلاس بی‌سابقه... سمبلی برای جهان از تعهد مشترک ما است... آمریکا آماده است در کنار شما بایستد... اما کشورهای خاورمیانه برای شکست‌دادن این دشمن، نمی‌توانند منتظر آمریکا بمانند. باید خودشان آیندةشان را رقم بزنند و درباره آن تصمیم بگیرند... عربستان و ائتلاف منطقه‌یی علیه حوثی‌ها در یمن دست به اقدام قدرت‌مندی زده‌اند... از شورای همکاری تقدیر می‌کنم... . که حزب‌الله را که قطعاً یک گروه تروریستی است، لیست‌گذاری تروریستی کرد».

وی سپس درباره تهدید رژیم آخوندی، گفت: «بدون اشاره به حکومتی که برای تروریستها پایگاه امن، پشتیبانی مالی و وضعیت اجتماعی لازم را برای عضوگیری فراهم می‌کند، هیچ بحثی درباره نابود کردن تهدید (تروریسم) کامل نخواهد بود. این رژیم، (رژیم) ایران است که از لبنان، تا عراق تا یمن، تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراطی را تأمین مالی می‌کند و آموزش می‌دهد و دهه‌ها است که بر آتش جنگهای فرقه‌یی و تروریسم دمیده است...»

ترامپ اضافه کرد: «کسانی که بیش از همه در طول زمان قربانی رژیم ایران بوده‌اند، مردم این کشورند. ایران دارای تاریخ و فرهنگی غنی است اما مردم ایران به‌خاطر دنبال کردن جنگ‌افزوزی و تروریسم از سوی سران (رژیم حاکم)، متحمل درد و رنج و بدبختی شده‌اند. تا زمانی که رژیم ایران خواهان آن نباشد که به شریکی برای صلح تبدیل شود، همهٴ کشورها باید به‌همراه هم برای منزوی‌ کردن آن کار کنند و نگذارند تروریسم را تأمین مالی کند و برای روزی دعا کنند که مردم ایران بتوانند از حکومت عادلانه‌یی برخودار بشوند که کاملاً شایستهٴ آن هستند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22a0f3e1-833c-4ce0-b954-eef16b45e5fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات