728 x 90

اثبات نقش رژیم اسد در حملات شیمیایی

مرگ کودکان با سلاح شیمیایی و و بکارگیری این سلاح به شکل گسترده
مرگ کودکان با سلاح شیمیایی و و بکارگیری این سلاح به شکل گسترده
سازمان هیومن رایتس واچ اخیراً اعلام کرد نظامیان رژیم اسد در خان شیخون و قبل از آن نیز سه بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. این سازمان گفت حملات در مناطقی صورت گرفته که نظامیان اسد درگیر جنگ با رزمندگان اپوزیسیون بودند.

در چهارم آوریل گذشته اولین بمب حاوی گاز سارین در نزدیکی نانوایی اصلی شهر خان‌شیخون سقوط کرد. دقایقی بعد نیز 4 بمب دیگر بر مناطق دیگری در شهر فرود آمد. به‌دنبال این حمله، طبق معمول جامعه بین‌المللی توجهات را به سمت رژیم دمشق، معطوف کرد.

آخرین این اتهامات، از سوی سازمان هیومن رایتس واچ در گزارشی عنوان شد که تیتر این گزارش همین واقعه را توضیح می‌دهد. در تیتر این گزارش نوشته شده «مرگ با سلاح شیمیایی و بکارگیری این سلاح به شکل گسترده و برنامه‌ریزی شده توسط رژیم اسد»..

این گزارش، تنها به حمله شیمیایی به خان شیخون اکتفا نمی‌کند بلکه رژیم اسد را مسئول حداقل سه حمله دیگر که از نوامبر گذشته صورت گرفته، می‌داند.

حملات، با سه شیوه انجام گرفت. با هواپیماهای جنگی و هلیکوپتر و موشکهای زمین به زمین

حملات مزبور به مناطق نزدیک به پایگاههای هوایی رژیم اسد صورت گرفته که رژیم در این مناطق در برابر رزمندگان اپوزیسیون با پس‌رفت و عقب‌نشینی مواجه است.

مقامهای سازمان هیومن رایتس واچ می‌گویند این حملات نشان می‌دهد رژیم اسد به‌رغم موافقتش با تحویل تمامی سلاحهای شیمیایی پس از حمله به غوطه شرقی دمشق در 2013، گازهای سمی را هم‌چنان نگه‌داشته است. این سازمان، نوع مواد شیمیایی بکار رفته در خان شیخون را مشخص کرده است.

گزارش جدید هیومن رایتس واچ با سخنان زید بن رعد حسین کمیسر عالی حقوق‌بشر همزمان شده است که اعلام کرد کمیته تحقیقات وابسته به سازمان ملل‌متحد کار خود را شروع خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7864fb8d-6bdc-41bb-b750-f0e188408424"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات