728 x 90

اخبار آمریکای جنوبی,

بروز تنش درونزوئلا پس از سلب اختیارات از مجلس این کشور

-

بروز تنش در ونزوئلا
بروز تنش در ونزوئلا
تصمیم دیوان عالی ونزوئلا در خصوص سلب اختیارات مجلس موجب بروز تنش در این کشور شد و انتقادهای تندی را در داخل و خارج به همراه داشت.

مخالفان دولت طی فراخوانی از مردم خواسته‌اند به خیابانها بریزند. این اعتراضها به درگیری با پلیس انجامید. دانشجویان خشمگین در کاراکاس، پایتخت قصد داشتند خود را به ساختمان دیوان عالی برسانند که با مقاومت واحدهای ویژه پلیس روبه‌رو شدند.

دیوان عالی ونزوئلا که گفته می‌شود نزدیک به رئیس‌جمهور مادوروست روز پنجشنبه طی حکمی اعلام کرد که از این پس حق تصویب یا تغییر قوانین کشور را دارد.

این حکم با اعتراض لویس اورتگا، دادستان کشور روبه‌رو شد. او آن را ناقض قانون اساسی خواند و گفت: «تصمیم دیوان عالی آشکارا ناقض قانون اساسی است و بی‌اعتنایی به مدل دولتی محسوب می‌شود که در قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا آمده است».

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که برای اولین بار آشکار از سوی هم حزبی‌هایش هم هدف انتقاد قرار گرفته می‌گوید قانون اساسی نقض نشده، با این حال او به‌دنبال آرام کردن اوضاع از طریق گفتگو است. نیکولاس مادورو در این ارتباط گفت: «مجلس به‌دلیل اشتباهاتی که در شرایطی غیرمعمول مرتکب شده، قدرتش تضعیف شده. آنچه روی داده ناشی از اقداماتی غیرقانونی خود این نهاد است».

همزمان با اعتراضات داخلی شش عضو اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اوروگوئه و پاراگوئه) روز جمعه طی بیانیه‌یی مشترک در بوینس آیرس، با محکوم کردن نقض قانون اساسی درونزوئلا خواستار بهبود فوری اوضاع شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65213a09-716f-4a8b-895f-b624ae2c8ace"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات