728 x 90

روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رسماً آغاز شد

رئیس شورای اروپا (راست) نامه نخست وزیر بریتانیا را از سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دریافت کرد
رئیس شورای اروپا (راست) نامه نخست وزیر بریتانیا را از سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دریافت کرد
دونالد توسک رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه 8فروردین 96 تأیید کرد که نامه انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.

با پذیرش این نامه توسط اتحادیه اروپا، مذاکرات مربوط به خروج انگلستان آغاز می‌شود و تا ماه مارس سال ٢٠١٩، دو سال دیگر ادامه خواهد داشت.

شب گذشته ترزامی، نخست‌وزیر انگلستان، با امضای نامه‌یی قصد کشورش در استفاده از ماده ٥٠ معاهده اتحادیه اروپا راجع به ترک عضویت کشورهای عضو را اعلام کرد.

می در سخنرانی خود در پارلمان انگلستان گفت: «این لحظه تاریخی است. لحظه بدون برگشت. ما از این پس برای خود تصمیم خواهیم گرفت و قوانین خود را تصویب خواهیم کرد».

به این ترتیب مذاکرات دوساله برای خروج طولانی و پیچیده بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از چهار دهه عضویت آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات برگزیت، تا مارس ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد.

انگلستان در سال ١٩٧٣ به عضویت جامعه اقتصادی اروپا در آمد که بعداً با تقویت همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف، اتحادیه اروپا نام گرفت. در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی، بر اساس وعده انتخاباتی حزب حاکم محافظه‌کار، همه‌پرسی ادامه عضویت یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شد و با وجود تمایل و تبلیغات بسیاری از مقامات ارشد دولت و احزاب عمده مخالف به ادامه عضویت، رای‌دهندگان به خروج کشورشان از این اتحادیه رأی دادند.

تا زمان معاهده لیسبون که در سال ٢٠٠٩ اجرایی شد، معاهدات و اسناد رسمی اتحادیه اروپا روند خاصی را برای ترک عضویت کشورهای عضو پیش‌بینی نکرده بودند و مشخص نبود که خروج از عضویت به چه نحو امکانپذیر است. ماده ٥٠ معاهده لیسبون این ترتیبات را شرح داده و مشخص کرده است که هرگاه یکی از کشورهای عضو طبق قانون اساسی و سایر قوانین خود تصمیم بگیرد از اتحادیه خارج شود چه مسیری را باید طی کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/967ff00d-837e-42d3-857d-935ff2fd6a99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات