728 x 90

کاهش ۵۰درصدی قدرت خرید مردم در شب عید

گرانی مانع خرید لوازم ضروری درشب عید
گرانی مانع خرید لوازم ضروری درشب عید
رسانه‌های حکومتی از کاهش 50درصدی قدرت خرید مردم در شب عید به نسبت سال گذشته خبر دادند.

یک رسانه حکومتی نوشت: بررسیها نشان می‌دهد که درآمد پایین مردم، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه شرایطی را ایجاد کرده که مردم برای نوروز ۹۶ به حذف برخی از خریدهای خود دست بزنند. مردم معمولاً برای تفریح به مراکز خرید می‌روند و چیزی نمی‌خرند!

یکی از انتخابهای اصلی امسال مردم برای حذف کردن آجیل و خشکبار است. قیمت بالای بسیاری از اقلام موجود در آجیل فکر خرید آن را از سر از مردم بیرون کرده است. پسته 80هزار تومانی، بادام زمینی 90هزار تومانی، بادام 85هزار تومانی و فندق 75هزار تومانی قیمتهایی خارج از توان مردم هستند و فروش آجیل به نسبت سال گذشته به نصف رسیده است.

رسانه‌های حکومتی همچنین نوشتند: گرانی بسیاری از انواع لباسها و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه تصمیم بگیرند که خرید لباس نو را که یکی از مهم‌ترین خریدهای هر ساله نوروزی به‌شمار می‌رفت از سبد نوروزی خود حذف کنند و یا آن را محدودتر کنند.

گزارشهای میدانی از مراکز خرید سطح شهر و بازارها و بازارچه‌های نقاط مختلف نشان می‌دهد که امسال مردم 40 تا 50 درصد کمتر از سالهای گذشته خرید کرده‌اند. یکی از کالاهایی که کاهش فروش آن نسبت به سالهای گذشته خیلی به چشم آمده پوشاک است.

یک کسبه لباس فروش می‌گوید به‌طور متوسط شبی یک تا 3 قلم جنس می‌فروشیم و اگر وضعیت بازار در شب عید اینطور باشد دیگر اصلاً بهتر است مغازه خود را تعطیل کنیم.

این وضعیت تنها مربوط به بازار تهران است و در سراسر کشور وضعیت خریدهای عید همانند تهران است. به‌نوشته رسانه‌های رژیم، امسال برخلاف سالهای گذشته شور و شوقی در بازارهای درگز دیده نمی‌شود.

در گرگان بازار شلوغ است، مردم می‌آیند و می‌روند، تنها نگاهی می‌اندازند، گاهی هم قیمتی می‌پرسند و می‌روند.

بازار میوه اصفهان شب عید امسال با افزایش قیمتها شرایط متفاوتی پیدا کرده است. خانواده‌های اقشار متوسط نیز توانایی خرید میوه مانند سال‌های گذشته برای میهمانی‌های نوروزی خود را ندارند.

نرخ میوه در نوروز 96 نسبت به سال گذشته حدود 50 تا 60 درصد گرانتر شده است.

و بالاخره یک هموطن می‌گوید: نه گوشت توانستیم بخریم نه برنج. کاری کردند که دیگر هیچکس قدرت خرید ندارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8a33e0e-225c-43ca-addd-9dd0a5963d48"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات