728 x 90

کمکهای تسلیحاتی رژیم ایران به حزب‌الله لبنان

ریاض قهوه‌جی تحلیلگر نظامی عرب
ریاض قهوه‌جی تحلیلگر نظامی عرب
ریاض قهوه چی مدیر مطالعات نظامی در مؤسسه خاور نزديک و کشورهای خلیج‌فارس طی مصاحبه‌یی با اسکای نیوز 28اسفند 95 علت راه‌اندازی کارخانه‌های ساخت موشک برای حزب‌الله لبنان توسط سپاه پاسداران را تشریح کرد.

مدیر مطالعات نظامی در مؤسسه خاور نزدیک و کشورهای خلیج‌فارس در پاسخ به این سؤال که چرا رژیم ایران سلاح حزب‌الله را در لبنان تولید می‌کند گفت:
این موضوعی تعجب‌انگیز نیست. رژیم ایران این تکنولوژی را در گذشته به سودان هم ارسال کرده بود. در آن زمان سودان هم‌پیمان این رژیم بود. سودان موشکهای کاتیوشا را برای حماس در غزه تولید و از سودان به غزه منتقل می‌کرد. به‌خاطر داریم کاروان‌هایی که از سودان به سوی غزه در حرکت بودند توسط اسراییل بمباران شدند.

رژیم ایران همچنین قبل از انقلاب سوریه و بعد از آن نیز تکنولوژی موشکی را به رژیم سوریه منتقل می‌کرد.

در حال حاضر در سوریه وضعیت در دست روسیه است و روسیه در آنجا منافع ویژه دارد. رژیم ایران می‌ترسد مسکو در معامله‌ای، از ادامه همکاری اسد با رژیم ایران که نقش پل کمک‌رسانی به حزب‌الله را بازی می‌کند جلوگیری کند. لذا منطقی است که به حزب‌الله این امکانات را بدهد تا بتواند موشک ها و نیازهای تسلیحاتی و مهمات مورد نیازش را خودش تولید کند. یا در داخل خاک لبنان و یا در مناطق مرزی سوریه که در کنترل آن است.

اسکای نیوز: فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید امکان دارد در یک لحظه ۱۰۰ هزار موشک به اسراییل شلیک کند ولی تاکنون حتی یک هواپیمای کاغذی هم علیه اسراییل به پرواز در نیاورده. امروز از نظر استراتژیکی رژیم ایران چه سودی در ایجاد این کارگاهها دارد؟

ریاض قهوه چی: حزب‌الله بخش اصلی شبکه نظامی سپاه پاسداران است. رژیم ایران برای ادامه کنترل بر لبنان و سوریه توسط حزب‌الله نیاز به چنین کاری دارد. شبه‌نظامیان حشدالشعبی هم که به‌عنوان بخشی از سپاه پاسداران در عراق عمل می‌کنند می‌توانند کمک کنند این رژیم یک راهرو از مرز ایران به سوی دریای مدیترانه ایجاد کند. زرادخانه حزب‌الله، همچنین رژیم ایران را قادر می‌سازد بر روی اسراییل به‌عنوان اولین هم‌پیمان آمریکا در منطقه فشار ایجاد کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a01668cb-9e76-46cc-9d98-6f2cd796ea16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات