728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز بیست و پنجم اسفند ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مضمون مشترک در روزنامه‌های حکومتی روز چهارشنبه لاپوشانی شکست نمایشهای کمپین نه به جهارشنبه سوری است. روزنامه‌های حکومتی از هر دو باند از یک دستور تبعیت کرده‌اند:
آفتاب یزد: چهارشنبه‌سوری نسبتاً آرام – مراسم سنتی ایرانیان با حواشی و حوادث کمتری برگزار شد

جوان:‌ داغ پلاسکو آتش چهارشنبه‌سوری را سرد کرد
آرمان:‌ پویش‌های مردمی برای بی‌خطر سازی جشنهای چهارشنبه‌سوری تا حد زیادی کارگر افتاد

روزنامه‌های باند رفسنجانی اظهارات معاون روحانی را بدون بزرگنمایی انعکاس داده‌اند. جهانگیری به وحشت سران نظام از پیآمد آسیبهای اجتماعی اذعان کرده است و به دور بودن حصول نتیجه از وعده‌های حکومتی تحت عنوان آسیبهای اجتماعی اعتراف کرده است:

آرمان: عفو و گذشت در جامعه تبیین شوند
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که برای مقابله با تنگناها باید مفاهیمی مثل عفو و گذشت در جامعه تبیین شوند، گفت: باید در فرهنگ پنهان کشور به جای خشونت، تعامل و به جای انتقام‌کشی، بخشش باشد.
ما در سال جاری چهار جلسه در خدمت رهبری و سایر مسئولان کشور بودیم و در خصوص آسیب‌های اجتماعی بحث کردیم و تأکید شد همه ارکان نظام باید جلوی این آسیب‌ها را بگیرند.
هر چه پیش می‌رویم با تنگناهایی در جامعه و در برابر شهروندان و مردم مواجه می‌شویم که لزوم تغییر گفتمان در جامعه را برای ما ضروری‌تر می‌کند. اگر بخواهیم با تنگناها مقابله کنیم باید مفاهیمی مثل عفو و گذشت در جامعه تبیین شود. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که نه حکومت و نه جامعه از سوءظن، سوءگفتار و رفتار سود نمی‌برند، گفت: جامعه بدبین توان حل مشکلات را ندارد و بر بار هزینه‌ها اضافه می‌شود.
که هیچ تحول اقتصادی بدون صبر قابل اجرا نیست. هر عملی پیش نیازش افزایش فرهنگ صبر است و اگر این اتفاق نیفتد برنامه‌ها سخت پیش می‌رود.

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی بیشترین عنوانها به جنگ قدرت بر سر کرسی ریاست‌جمهوری و حمله به باندهای رقیب ا ختصاص یافته است:
آرمان: نامگذاری یک خیابان کوچک به نام هاشمی! عفت مرعشی حرف آخر را زد:‌تداوم 20سال تخریب حتی پس از رحلت!

آرمان: انتقاد سخنگوی دولت: برخی علیه دولت کیلویی حرف می‌زنند

آرمان: مشاور روحانی: یک دروازه‌بان هم استخدام می‌کردید- «جمنا» هم خانه‌نشین شد

آفتاب یزد: سخنگوی دولت: برای پاسخ دادن به نامه‌های احمدی‌نژاد وقت نداریم

ابتکار: وزیر ارتباطات: گروه پر نفوذی می‌خواهند صدا و سیما را حزبی و جناحی اداره کنند

جمهوری اسلامی: سخنگوی دولت: تیم سیاسی ویژه‌یی در صدا و سیما تخریب دولت را بر عهده دارد- کلی و بی‌منطق اظهارنظر کردن درباره آمارهای رسمی دولت کار کارشناسی و علمی نیست

جهان صنعت: سخنگوی دولت خبر داد: تخریب برنامه‌ریزی شده دولت در صدا و سیما

روزنامه‌های باند رفسنجانی ندادن رأی به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط مجلس ارتجاع را چماق جنگ انتخابات کرده‌اند:
آرمان: مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کرد – شکست وعده شفافیت در بهارستان

آفتاب یزد: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری رأی نیاورد؛ عیدی مجلس به قالیباف

جهان صنعت: مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری
آرمان: آرمان: جای خالی شفافیت در شهرداری
با اعلام برخی گزارشها از سوی چند نهاد و رسانه‌یی شدن تعدادی از پرونده‌های شهرداری که حکایت از نوعی تخلف در شهرداری تهران داشت، بررسی فعالیت‌های شهرداری، تحت عنوان طرح تحقیق و‌ تفحص در دستور کار مجلس قرار گرفت. بعد از ایجاد بحثهای گوناگون و کشمکش بالاخره روز گذشته این طرح نتوانست در صحن خانه ملت رأی بیاورد. اگر مجلس به طرح تحقیق‌ و تفحص نمی‌رسد چه‌ بسا بهتر بود خود را در این موضوع دخیل نمی‌کرد، چرا که در شرایط حاضر تبعات منفی آن برای مسئولان و جامعه بیشتر شده است. باید از این موضوع تأسف خورد که به‌رغم همه ادعاهای آقای قالیباف مبنی بر این‌که حاضر به پاسخگویی درباره ابعاد مدیریتی خود در نهادهای نظارتی مختلف است، چگونه تحقیق و تفحص مجلس، اساساً رأی نیاورد؟ چرا شهرداری که مدعی است حاضر به شفاف‌سازی در مقابل همه نهادهای نظارتی در ابعاد مختلف فعالیت‌های خود است به اجرای این تحقیق و تفحص کمک نکرد. شهرداری با بهره‌گیری‌ از ابزارهای مختلف تلاش کرد مجلس را به سمتی ببرد که به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی منفی بدهد و در نهایت نیز موفق شد. اگر آقای قالیباف اسنادی در اختیار داشت که در حوزه واگذاری املاک و دیگر موارد، تخلفی از سوی شهرداری رخ نداده، چرا از فرصت ایجاد یک تحقیق و تفحص استقبال نکرد تا برای مردم و اعضای شورای شهر و نمایندگان همه‌چیز روشن شود.

اظهارات سخنگوی دولت در حمله به منتقدان آمارهای دولتی بعد از اظهارات اخیر خامنه‌ای علیه آمارها، و حملات باند خامنه‌ای به اظهارات سخنگو موضوع اصلی دعواهای باندی در روزنامه‌های چهارشنبه 25اسفند است:

جمهوری اسلامی: سخنگوی دولت: تیم سیاسی ویژه‌یی در صدا و سیما تخریب دولت را بر عهده دارد- کلی و بی‌منطق اظهارنظر کردن درباره آمارهای رسمی دولت کار کارشناسی و علمی نیست.

کیهان: در حالی سخنگوی دولت در توهینی جدید به منتقدان، گزارشهای مردمی از وضع معیشتی جامعه را «کیلویی» خوانده که مقایسه عملکرد دولت با وعده‌های اقتصادی رئیس‌جمهور در ایام انتخابات، اعتراض کارشناسان اصلاح‌طلب و حامی دولت را نیز برانگیخته است.
سخنگوی دولت روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵ در مورد انتقادهایی که از عملکرد اقتصادی دولت می‌شود، اظهار داشت: کلی و کیلویی حرف زدن نسبت به آمارهای رسمی دولت جواب علمی کارشناسی نیست.
البته رویه دولت یازدهم در توهین به منتقدان متأسفانه پدیده تازه‌یی محسوب نمی‌شود، اما نگاه دقیق به‌نحوه مواجهه با انتقادات، خبر از وضعیت نامساعد و دست خالی دولت در پاسخ به‌عملکرد خود را دارد.
وعده‌های کیلویی
روحانی در سال 92 و در کوران مبارزات انتخاباتی، بر موج مشکلات آن زمان سوار شد و با ترسیم آینده‌ای روشن، وعده‌های بسیاری داد.
اما عاقبت چه شد و با گذشت حدود چهار سال از آن روزها و فرارسیدن روز خداحافظی، چه کارنامه‌ای برای دولت یازدهم و چه سرنوشتی برای مردم رقم خورد؟
نه تنها مردم عادی، بلکه بسیاری از فعالان صنعتی و کارشناسان اقتصادی از جمله اقتصاددانان حامی دولت و اصلاح‌طلب نیز نسبت به تصمیمات مخرب دولت یازدهم و آمارهایی که ارائه می‌کند واکنش نشان داده‌اند.
فرشاد مومنی، یکی از اقتصاددانان نام‌آشنای اصلاح‌طلب در واکنش به‌نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم که مسئولیت ارائه آن با معاونت برنامه و بودجه -به ریاست نوبخت- است، می‌گوید: برخورد دولت با بحث برنامه توسعه سهل‌انگارانه و متناقض بود... حسین راغفر، دیگر اقتصاددان اصلاح‌طلب نیز درباره ادعای ایجاد 700هزار شغل در سال گذشته گفته است: در مورد آمارهای ارائه شده از سوی دولت یازدهم تردیدهای بسیار جدی وجود دارد به‌طوری که این ارقام را شواهد و شاخصهای مرکز آمار نیز تأیید نمی‌کند.
دولت یازدهم به پایان رسید اما مسئولان دولت به جای پاسخ‌گویی و ارائه آمارهای «خدشه‌ناپذیر» در برابر وعده‌های «چند تُنی»، گزارشهای مردمی رسانه‌ها را «کیلویی» می‌خوانند. یقینا فشار و توهین پاسخ مناسبی به منتقدان نیست و دولت در آخرین روزهای عمر خود بهتر است به فکر رفع دغدغه‌های مردم باشد و اگر هم دست دولت از اقدام‌های مؤثرخالی است، حداقل با اذعان به وضع موجود، دست یاری دلسوزان را به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات رد نکند.

جوان:‌ نوبخت شعار 92 روحانی را وارونه کرد
‌روحانی 15مرداد سال 92 در‌باره جیب مردم و سفره معیشت آنان، حرف‌های همه‌فهم‌تری می‌زد: «معیار تورم، جیب مردم است و نه بانک مرکزی و مرکز آمار.» حالا اما سخنگوی او که شاید حرف‌های رئیس خود را از یاد برده می‌گوید این حرف‌ها «کیلویی» است و ملاک ما آمار و ارقام است: «وقتی آمار رسمی قانوناً اعلام می‌شود، همین جوری کلی گفتن که نمی‌شود، ما باید آمار، عدد و رقم بگوییم. همین جوری کلی و کیلویی حرف زدن، جواب کارشناسی به آمارهای رسمی دولت به حساب نمی‌آید. این گزارشهای مردمی که صدا و سیما تهیه می‌کند، سخیف است!» البته شاید حرف نوبخت، حرف کارشناسی باشد اما باید به‌عنوان سخنگوی دولت به پرسش مهم‌تری پاسخ دهد که چرا نمی‌تواند پس از چهار سال که از عمر دولت می‌گذرد، به شعار‌های رئیس‌جمهور پایبند باشد تا دست‌کم روحانی بتواند یک بار دیگر همین شعار‌های کیلویی و کلی را در انتخابات پیش رو سر دهد!

حمله به کارنامه اقتصادی دولت روحانی و ناکارآمدیها و فسادهای آن مضمون سایر مطالب روزنامه‌های باند رقیب است:

کیهان: دادستان تهران: پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مصداق واقعی فساد اقتصادی است
دادستان عمومی و انقلاب تهران در حالی موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی اعلام کرد که پیش از این رئیس‌جمهور تخلفات انجام شده در این پرونده را معوقات بانکی نامیده بود.
در حالی دادستان تهران موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی معرفی می‌کند که آبان ماه گذشته رئیس‌جمهور طی سخنانی در صحن مجلس در این رابطه گفته بود: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!» این سخنان در حالی بود که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که بخش زیادی از سهام آن متعلق به این صندوق است، مهر ماه گذشته مدیرعامل این صندوق و برخی نزدیکان وی دستگیر شده‌اند.
در ابتدا که خبر فساد مالی درصندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه رسانه‌یی شد طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن سه هزار و 500 میلیارد تومان است! انکار بخش مهمی از مبلغ به یغما رفته باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که مبلغ 8000 میلیارد تومان از صندوق و بانک منسوب به آن کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است!

شکاف در باند ولی‌فقیه ارتجاع در جنگ انتخابات مضمون اصلی حملات روزنامه‌های باند روحانی به رقیب است:

آرمان: خداحافظی جبهه پایداری با جلیلی
سعید جلیلی برای حضور در انتخابات دعوت شد، اما نه از سوی اصول‌گرایان، بلکه از سوی ۱۴۲نفر از مردم ایلام! گروهی از مردم ایلام طی اقدامی جالب بیانیه‌یی منتشرکردند که در آن از جلیلی به‌عنوان «اصلح» نام برده شده
جلیلی که یک‌بار در انتخابات سال۹۲ به‌رغم پیش‌بینی‌ای که کرده بود، شکست سنگینی از روحانی خورد، بار دیگر قصد دارد در انتخابات نامزدشود. او در سال۹۲ حتی در رتبه‌دوم انتخابات هم نایستاد و پس از قالیباف، و با حدود ۴میلیون رأی سوم شد. شکست از قالیباف نشان می‌دهد که او در میان اصول‌گرایان هم جایگاه خوبی ندارد و مشخص نیست به چه دلیل قصد دارد تا در انتخابات سال۹۶ هم حضور یابد.
اما رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی دولت احمدی‌نژاد توجهی به تذکرهای چهره‌های بانفوذ اصول‌گرا نداشته و کماکان قصد دارد برای انتخابات سال۹۶ نام‌نویسی کند. سعید جلیلی در سال۹۲ مورد حمایت اکثریت اصول‌گرایان هم قرارنگرفت و تنها مورد حمایت جبهه پایداری قرار گرفت. او نامزد اصلی جبهه پایداری نبود و به این دلیل که باقری لنکرانی، ردصلاحیت شده بود، جبهه پایداری مجبور به پذیرش جلیلی به‌عنوان نامزد انتخاباتی شد.
موسوی‌لارگانی، عضو فعال جبهه‌پایداری در مجلس‌دهم، در رابطه با جدایی چهره‌های اصول‌گرا از جمنا تصریح کرد: به‌نظر بنده برخی از این جدایی‌ها یا منفک‌شدن گروهها از نیروهای ولایی و جبهه اصول‌گرایان حساب‌شده است، چرا که عده‌یی سعی می‌کنند بین گروه‌های اصول‌گرا اختلاف ایجادکنند تا بتوانند به نتیجه مورد نظرشان برسند.
افرادی هم‌چون آقای جلیلی و آقای احمدی‌نژاد نباید فراموش کنند که اگر امروز جایگاهی دارند، به‌واسطه حمایت اصول‌گرایان از آنها ایجاد شده است، بنابراین نباید نردبانی را که روزی ازطریق آن بالارفتند، روی زمین پرتاب کنند، چرا که این اقدام نه به‌صلاح خودشان و نه به‌صلاح اصول‌گرایان کشور است.

ابتکار: گروه پرنفوذی می‌خواهند صدا و سیما را حزبی و جناحی اداره کنند
وزیر ارتباطات گفت:‌ هنوز بخش‌هایی در صدا و سیما هستند که آنجا را به‌عنوان یک دانشگاه اداره نمی‌کنند و به آن به‌عنوان یک مجموعه منصف نگاه نمی‌کنند. این گروه محدود که نفوذ زیادی هم دارند می‌خواهند صدا و سیما را به‌عنوان یک حزب و جناح اداره کنند که این مسأله خیلی اشتباه است.

شرق: الگوهای احمدی‌نژادیسم چقدر رأی می‌آورند؟
«می‌توان یارانه را سه‌ برابر کرد» ؛ این صحبتهای شهردار تهران است. کسی که گمان می‌رود برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری، یکی از کاندیداها باشد؛ اما این تنها سخن انتخاباتی این روزها نیست. پیش از او، حمیدرضا بقایی، معاون اول دولت دهم هم یارانه را دستاویز وعده‌های انتخاباتی خود کرده بود. به گفته او: «درصورتی‌که رئیس‌جمهور شوم، مبلغ یارانه ١١٣هزارو ٥٠٠ تومان برای هر نفر و در مراحل بعد ۲۰۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان خواهد شد. کار کارشناسی کرده‌ایم و ادعا نیست؛ بلکه قطعی است». سؤال این‌جاست؟ «چرا یارانه؟». پاسخ این پرسش اما دور از ذهن نیست. بهترین گزینه برای رأی‌آوری در ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم، همین وعده‌های پوپولیستی بدون پشتوانه عملیاتی است؛ وعده‌هایی دروغین که با توجه به ظرفیت‌های موجود اقتصادی، امکان اجرائی‌شدن آنها وجود ندارد؛ البته هیچ اتفاقی دور از انتظار نیست... هر وعده عوام‌فریبانه و پوپولیستی می‌تواند مورد هدف چنین افرادی قرار گیرد. مواردی مانند اشتغال کاذب و موقت که نمونه آن را می‌توان در بنگاههای زودبازده احمدی‌نژادی یافت تا معیشت مردم و وعده‌هایی برای بهبود آن بدون درنظرگرفتن چگونگی ایجاد آن. در حالی‌که اگر معیشت مردم دچار عسرت است، به‌دلیل سیاستهای پوپولیستی احمدی‌نژادی است. این افراد به شکلی دیگر اما در اصل و سرشت، مانند احمدی‌نژاد یا بدتر از آن، از سیاستهای احمدی‌نژاد کپی می‌کنند.

تمکین از ولی‌فقیه ارتجاع در میان دود و دم های انتخاباتی نخ تسبیح مطالب روزنامه‌های باند رفسنجانی روحانی است:

آرمان: ناکامی دلواپسان سه‌راه یاسر!
دامنه‌ دلواپسی هم از قرار روز‌به‌روز گسترش می‌یابد. در آخرین مورد که در نوع خود جالب بود، برخی نمایندگان اصول‌گرای مجلس به دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات اعتراض کردند تا دلواپسی ابعاد جدیدی به خود بگیرد؛ اعتراضی که به‌صورت یک نامه شکایت از سوی سی نماینده از مجلس ۲۹۰ نفری تنظیم شد تا همین آمار نشان دهد تفکر این گروه تا چه اندازه در اقلیت است.
جلسه هیأت رسیدگی به شکایات نمایندگان برگزار شد.
مهرداد بائوج لاهوتی نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح نشست هیأت رسیدگی به شکایت از برخی اعضای هیات‌رئیسه مجلس گفت: نشست این هیأت با هدف بررسی شکایت ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس از علی مطهری، محمدعلی وکیلی و بهروز نعمتی به‌خاطر دیدار با رئیس دولت اصلاحات در ساختمان سه‌راه یاسر برگزار شد.
مطهری، وکیلی و نعمتی تأکید کردند که ما در این نشست به آقای خاتمی اعلام کردیم که شما هم باید پیرو ولایت و رهبری حرکت کنید که وی در پاسخ گفته است که قطعاً همه ما باید پشتیبان ولایت فقیه بوده و پیرو راه رهبر معظم انقلاب باشیم. نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: پس از توضیحات مطهری، وکیلی و نعمتی و توضیحات نمایندگان شکایت‌کننده، موضوع شکایت به رأی گذاشته شد که در نهایت ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس اعلام کردند که این سه نماینده تخلفی مرتکب نشده‌اند و سه نفر نیز معتقد بودند که تخلف صورت گرفته است؛ بنابراین پرونده شکایت از این سه عضو هیات‌رئیسه مختومه شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2a84b80-ec6e-429e-8f83-17bf74eb5129"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات