728 x 90

بالا گرفتن تنش میان ترکیه و رژیم ایران، گزارشی از تلویزیون الجزیره

ایران و ترکیه
ایران و ترکیه
بیستم فوریه سال 2017روزی است که در آن تنش میان ترکیه و رژیم ایران با احضار سفیر ترکیه در ایران علنی شد. مسؤلان عالی‌رتبه ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رژیم ایران را متهم کردند این رژیم تلاش می‌کند دخالتهای خود را در عراق و سوریه گسترش دهد تلویزیون الجزیره 14اسفند 95 تنش در روابط میان ترکیه و رژیم ایران را بررسی کرده است:
منافع و مناطق نفوذ ترکیه و رژیم ایران چگونه بر روی مناسبات اقتصادی و تجاری بین آنها تأثیر می‌گذارد؟

مقامهای سیاسی ترکیه صحبت از درگیری مستقیم با رژیم ایران نمی‌کنند ولی به رویارویی‌های غیرمستقیم در مناطقی مانند تلعفر در غرب موصل اشاره می‌کنند که امکان دارد حشدالشعبی تلاش کند وارد آن شود و به مرزهای ترکیه نزدیک شود.

در مورد سوریه نیز بعد از آزادسازی شهر الباب توسط نیروهای سپر فرات با حمایت ارتش ترکیه این امکان وجود دارد که نیروهای ویژه ترکیه با شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران درگیر شوند.

و این احتمال نیز وجود دارد که ترکیه حمایت از آذربایجان را که با ارمنستان تحت حمایت رژیم ایران بحران دارد، افزایش دهد.

عبدالقادر فایز مدیر دفتر الجزیره در تهران گفت مناطق مرزی ایران با ترکیه که ترک‌های آذری در آن زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر آن مناطق درگیری در عراق و سوریه و آسیای میانه و مناسبات اقتصادی میان دو کشور را نیز باید به این بحران اضافه کرد.

ولی در ارتباط با مناسبات آمریکا با این دو کشور باید گفت نزدیکی دولت جدید آمریکا با ترکیه بسیار بیشتر است

برای فهم پیشینه و میزان تنش میان آنکارا و رژیم ایران مدیر الجزیره در ترکیه گفت:

در گذشته منافع اقتصادی و منافع مشترک میان دو کشور باعث می‌شد که این دو کشور دوست باشند و با یکدیگر رقابت کنند.

ولی امروز مرزهای این دو کشور در عراق و سوریه، بحرین، قفقاز که بحران ارمنستان و آذربایجان وجود دارد پرتنش است.

در صورتی‌که ترکیه و رژیم ایران به درگیری نظامی برسند واشینگتن به‌طور قانونی مسؤل خواهد بود که بر اساس فصل پنجم کنوانسیون ناتو از ترکیه دفاع کند بویژه‌ این‌که اگر رژیم ایران دست به تهاجم بزند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4438f72-5493-4880-9a3c-2bb1c14e9bf5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات