728 x 90

روز جهانى زن,

جمانه محمد خیر: باید از جنایات دو دیکتاتوری حاکم بر تهران و دمشق در سوریه حسابرسی شود

-

جمانه محمد خیر مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی حمایت از زنان
جمانه محمد خیر مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی حمایت از زنان
جمانه محمد خیر از نمایندگان سازمانهای غیردولتی سوریه در مذاکرات ژنو، در مصاحبه با سیمای آزادی بر همبستگی مردم سوریه با مردم ایران و حسابرسی از جنایات دو دیکتاتوری حاکم بر تهران و دمشق تأکید کرد.

وی که مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی حمایت از زنان است، گفت: « جنایتهایی که رژیم سوریه و رژیم ایران مرتکب شده‌اند... مشمول مرور زمان نمی‌شود و ما به‌عنوان سازمانهای غیردولتی از قربانیان این جنایتها برای حسابرسی از این دو رژیم حمایت می‌کنیم».

جمانه محمد خیر در شروع این مصاحبه، گفت: «من رئیس اجرایی مؤسسه بین‌المللی حمایت از زنان و یکی از نمایندگان جامعه مدنی سوریه در ژنو هستم؛ (رژیم ایران) دشمن مردم سوریه است؛ به‌خصوص با حمایت از شبه‌نظامیان بنیادگرای شیعی که زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند؛ من این را از زبان تعداد زیادی از زنانی می‌گویم که از کشتار کرم الزیتون و کشتار الحوله در حمص نجات یافتند؛ واقعیت این است که ما در سازمانهای غیردولتی، خواستار مشارکت واقعی با مردم ایران و جامعه مدنی آن در همهٴ زمینه‌ها و به دور از هر گونه دسته‌بندی فرقه‌یی هستیم».

جمانه محمد خیر که از شاهدان قتل‌عام بزرگ حما در سال 1982 میلادی به‌دست دیکتاتوری حافظ اسد است، در پاسخ به سؤالی درباره لزوم حسابرسی از عاملان چنین جنایتهایی، گفت: «جنایتهایی که رژیم سوریه و رژیم ایران مرتکب شده‌اند... ، جنایت‌های ضدبشری است که مشمول مرور زمان نخواهد شد و قربانیان باید جنایتکاران را مورد تعقیب قرار دهند؛ ما به‌عنوان سازمانهای غیردولتی آرزو داریم که آنها به حقوقشان برسند و برای موفقیت آنها و رسیدن به حقوقشان از آنها حمایت می‌کنیم. این جنایتها را در هر جایی که باشد محکوم می‌کنیم؛ ما همچنین شباهتهایی را بین جنایتهایی که در سوریه و ایران صورت می‌گیرد می‌بینیم؛ این فرصتی برای گفتگو و هم‌پیمانی بین مردم ایران و سوریه، صرف‌نظر از اتحادی است که بین حکومتها وجود دارد.»

مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی حمایت از زنان در پایان این مصاحبه، گفت: «به خواهران و برادران ایرانی می‌گوییم... ما از قدیمی‌ترین خلق‌های این منطقه هستیم، گذشته‌یی متنوع و دیرینه ما را به هم پیوند داده و ما به شما چشم دوخته‌ایم تا آینده‌یی بر اساس عدالت و حسن همجواری، به‌ دور از هر گونه دسته‌بندی فرقه‌یی بنا کنیم. ما شما را به مقابله با تلاش‌ها برای اشاعه و گسترش فرقه‌گرایی مذهبی در منطقه فرا می‌خوانیم. چرا که روابط بین خلق‌ها بر اساس منافع و سیاست ساخته می‌شود و نه بر اساس مذهب و دسته‌بندی‌های دیگر.

بار دیگر از شما تشکر می‌کنیم که این فرصت را برای ما به‌عنوان سازمانهای غیردولتی دادید تا با خلق برادر ایران صحبت کنیم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37b76c5a-d832-4321-ab3c-29438095749e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات