728 x 90

گزارشی از تسخیر کامل شهر الباب سوریه توسط ارتش آزادی

رزمندگان ارتش ازاد در شهر الباب
رزمندگان ارتش ازاد در شهر الباب
نبردهای شهر الباب بالاخره تعیین‌تکلیف شد. ارتش آزادی سوریه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، کنترل کامل شهر الباب را به‌دست گرفته و عناصر داعش را از این شهر بیرون رانده است.

بر اساس بیانیه ارتش آزادی سوریه، روز پنجشنبه ۲۳ فوریه، ۵ اسفند ماه، رزمندگان، موفق شدند شهر الباب را از دست گروه «داعش» خارج کنند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد عثمان، فرمانده لشکر «سلطان مراد» از لشکرهای ارتش آز ادگفت: «ما آزادسازی کامل شهر الباب را اعلام می‌کنیم و اکنون پاکسازی مینهای کارگذاری‌شده در مناطق مسکونی را شروع کرده‌ایم».

احمد عثمان فرمانده عملیات «سپر فرات» :«به اذن خدای بزرگ، شهر الباب در چارچوب عملیات «سپرفرات» با فرماندهی اتاق عملیات حوار کلس به‌طور کامل آزاد گردید. در ساعتهای آینده، شهرهای تادف، بزاعه و قباسین نیز از رجس داعش آزاد خواهند شد. شکر و سپاس از آن خداوند است».
سرگرد هشام الاحمد از فرماندهان یکانهای ارتش آزاد سوریه که در چارچوب عملیات «سپر فرات» می‌جنگند، آزادسازی کامل شهر الباب، بعد از پیشروی سریع و برق‌آسای رزمندگان به عمق شهر و فروپاشیدن خطوط دفاعی داعش را اعلام کرد.
پیش از آن خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اعلام کرده بود که ارتش آزاد سوریه با حمایت نیروهای ترکیه، مرکز شهر الباب را به تصرف خود در آورده‌اند. این خبرگزاری افزود که تاکنون حدود 1900 کیلومتر مربع از شمال سوریه از حضور شبه‌نظامیان داعش، پاکسازی شده است.

زکریا ملاحفچی، از سخنگویان رزمندگان ارتش آزادی در این باره گفت، نیروهای اپوزیسیون سوریه، کنترل شهر الباب را در دست گرفته‌اند اما شبه‌نظامیان داعش هم‌چنان در برخی مواضع حضور دارند.
ملاحفچی افزود، در جریان عملیات پاکسازی، در برخی محله‌ها، جنگ خیابانی در جریان است. او ادامه داد که نیروهای اپوزیسیون، تمام مناطق استراتژیک شهر را کنترل می‌کنند.

احمد الشهابی، از فرماندهان میدانی ارتش آزادی سوریه در الباب به خبرنگار آناتولی گفته است: «کنترل مرکز شهر الباب هم‌اکنون در دست مخالفان است؛ و به‌دلیل بمبها و مینهای جاسازی شده در این شهر، کاملاً کنترل شده پیشروی می‌کنیم».

یکانهای ارتش آزادی روز چهارشنبه، مناطق گسترده‌یی در داخل شهر از جمله شهرک افسران، ساختمان دادگاه، ساختمان اوقاف و مرکز فرهنگی، محله‌های خیابان جدید و سنتر و مجتمع ساختمانی امنیت نظامی و کشوری و ساختمان اداره پست در مرکز شهر را بعد از درگیریهای شدیدی با «داعش» تصرف کرده بودند.

ارتش ترکیه که پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای رزمندگان را برعهده دارد، اعلام کرد در اثر بمباران جنگنده‌های این کشور، 56تن از عناصر داعش کشته شدند.

فهیم عیسی، از فرماندهان لشکرهای ارتش آزاد سوریه، به خبرگزاری آلمان گفته است که شهر الباب کاملاً از دست «داعش» خارج شده است. او در عین‌حال افزود که در مناطق مسکونی حاشیه شهر، هنوز برخی از عناصر داعش حضور دارند.

گفته می‌شود نیروهای حاضر در عملیات "سپر فرات" به جای ورود سریع به مرکز شهر تصمیم گرفتند برای از بین بردن مقاومت تروریست‌ها، با محاصره کردن اطراف شهر، وارد مرکز آن شوند. بدین ترتیب، از آسیب دیدن غیرنظامیان جلوگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه توانسته‌اند از نقطه مرزی کشور تا عمق ۳۵ کیلومتری سوریه در اطراف شهر الباب پیشروی کنند.

الباب در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه و در 38 کیلومتری شمال شرقی حلب قرار دارد. این شهر از سال 2014 تاکنون در تصرف «داعش» بود. در این شهر از هفته‌ها پیش درگیریهای شدیدی به‌منظور عقب راندن داعش جریان دارد. الباب بر سر راه رقه، مرکز مهم عملیاتی داعش در سوریه قرار گرفته است.

ترکیه در ماه اوت سال گذشته میلادی در کنار رزمندگان ارتش آزاد سوریه، حمله به الباب را آغاز کرد. در جریان بمبارانها و نبردهای زمینی در اطراف الباب شماری از عناصر داعش کشته شدند. چند سرباز ترک نیز در درگیریهای اطراف این شهر کشته شدند.

دولت ترکیه خواهان ایجاد یک «منطقه امن» برای غیرنظامیان در شمال غرب سوریه است. ترکیه می‌گوید این «منطقه‌ امن» نیازمند ایجاد یک ناحیه پروازممنوع است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e60aa7bd-2b09-4eac-a5a0-111614283a5c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات