728 x 90

فاجعه ساختمان پلاسكو,

فشار پشت فشار!

-

عوارض فرو ریحتن ساختمان پلاسکو
عوارض فرو ریحتن ساختمان پلاسکو
با فرو ریختن ساختمان پلاسکو در روز پنجشنبه 30 دی اضافه بر کشته و مجروح شدن دهها نفر از هموطنان و مشکلاتی که برای خانواده‌های آنها به‌وجود آمد، وضعیت کاری کسبه و کارگران این ساختمان نیز نه تنها به سامان نرسیده، بلکه با مانع‌تراشیهای کارگزاران و ادارات وابسته به رژیم، هر روز برای آنها مشکل جدیدی به‌وجود می‌آید.

از جمله این مشکلات، جابه‌جایی کسبه از ساختمان پلاسکو به ساختمان دیگری به نام مجتمع نور در میدان ولیعصر است.

نپرداختن حق بیمه کارگران، نامناسب بودن وضعیت مغازه‌های مجتمع نور، کاغذبازی و سر دواندن کسبه و کارگران توسط نهادهای حکومتی و... از جمله این مشکلات است.

کسبه و کارگران ساختمان پلاسکو در گفتگویی که شبکه خبر رژیم 27بهمن 95 با آنها داشت، اعتراض خود را این‌طور بیان کردند:
مغازه‌دار اول: به ما اسما جا داده‌اند جایی که به ما پیشنهاد داده‌اند اصلاً به درد کاسبی پوشاک نمی‌خورد، مغازه‌ها خیلی کوچک است.

مغازه‌دار دوم: پاساژ به درد تک فروشی طلا و کامپیوتر می‌خورد.

مغازه‌دار سوم: وام به ما نداده‌اند فقط اسمش را به ما داده‌اند. رفتیم بانک می‌گویند به ما ابلاغ نشده است.

مغازه‌دار چهارم: کارما شده این‌ها، ببین این کاغذها را، ما فقط دنبال کاغذبازی می‌رویم.

کارگر اول: بیمه بیکاری رفتیم آنجا گفتند از کارفرما می‌گیرند الآن می‌گویند نه آقا

کارگر دوم: بیمه 4ماه تعلق می‌گیرد 4ماه بعد کارگر چه‌ کار کند.

آنها از این‌که ارگانهای دولتی فقط مشتی حرف تحویل آنها می‌دهند به‌شدت عصبانی هستند و مطرح می‌کنند مشکلات ما را فقط در حد حرف حل می‌کنند، اما در پهنه عمل هیچ اقدام جدی صورت نمی‌گیرد. از جمله وقتی به بانک می‌روند جواب این است که دستورالعمل پرداخت وام نیامده است.

در حالی که کارگران و کسبه شاکی هستند که بیمه به آنها تعلق نمی‌گیرد، و موارد معدودی هم که بیمه به آنها تعلق گرفته است، با مشکلات عدیده‌ای نظیر کاغذ بازی مواجه هستند، مدیر کل تأمین اجتماعی غرب تهران مدعی است از حدود 288 کارگاه فعال در ساختمان پلاسکو حدوداً بیش از 700نفر بیمه بوده‌اند و کلیه مراجعه کنندگان به بیمه حق بیمه بیکاری را دریافت کرده‌اند!

مشکل دیگر این است که در پاساژ نور مغازه‌ها بدون رضایت مغازه‌داران تقسیم شده است زیرا موقعیت کاری فروشندگان در نظر گرفته نشده است.

بسیاری از کسبه اعتراض دارند که فروشگاههای آنها درست جانمایی نشده، یعنی کسی که در پلاسکو در طبقات بالایی بوده است به طبقه پایینی نزدیک شده است و برخی دیگر به طبقه بالای نور منتقل شده‌اند!.

به گفته فروشندگان پوشاک، منطقه میدان ولیعصر که مجتمع نور در آن قرار دارد برای عرضه عمده پوشاک مناسب نیست و اگر عرضه کنندگان تولیدات پوشاک بخواهند چند سالی در آنجا کار کنند به‌دلیل فاصله زیاد منطقه از بازار تهران کارشان مانند زمانی که در ساختمان پلاسکو مستقر بودند رونق ندارد.

نهادهای حکومتی در میان مغازه‌داران جو سرکوب و ارعاب برقرار کرده و به آنها اخطار داده‌اند اگر به تصمیم گیریهای نهادهای حکومتی اعتراض کنند خیلی راحت مغازه‌هایی را که تحویل آنان داده‌اند پلمپ خواهند کرد!.

‌دراین رابطه خبری در سایت حکومتی اقتصاد آنلاین منتشر شد، مبنی بر این‌که اتاق اصناف طی پیامکی از کسبه پلاسکو درخواست کرده که از هر گونه مذاکره با دیگر مغازه‌های ساختمان نور بپرهیزند. متن این پیامک طبق گفته کسبه پلاسکو به این شرح است: «از کسبه محترم خواهشمند است از هر گونه مذاکره‌ای با سایر مغازه‌های موجود در مجتمع نور اکیداً خودداری کنند، در غیراین صورت واحد آنها از طرف اتاق اصناف پلمب خواهد شد»!. (اقتصاد آنلاین 26بهمن 95)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee80cd93-74b8-4ee0-bf31-3ab86db881c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات