728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۱بهمن ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه 21بهمن با جدالهای باندی حول قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری و رابطه با آمریکا اختصاص یافته است:
 
آرمان: انتشار عکس نوشت برای تخریب روحانی شدت گرفت

آرمان: وزیر بهداشت: روحانی در انتخابات 96شرکت می‌کند

آفتاب یزد: تبعات هشدار غیرمستقیم به سعید جلیلی، رسانه اصول‌گرا: باهنر جزو اشراف سیاسی است

ابرار: باهنر: رأی مردم نمی‌تواند در نظام تغییری ایجاد کند، به نظرم رأی آقای روحانی ریزش کرده است

ابتکار: نمایندگان از پیشنهادهای تغییر در قانون اساسی می‌گویند، مجلس ضربدر دو

ابتکار: علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس: در حکومت علی خط قرمز اقدام مسلحانه است نه انتقاد

اعتماد: سفر با دستور کار حفظ توافق هسته‌ای، عراقچی در مسکو رایزنیهای فشرده‌یی را پیش برد.

اعتماد: خبر مهم وزیر بهداشت: روحانی تصمیم به کاندیداتوری گرفت، وزیر اطلاعات: کار ما در تأمین امنیت، آزادی و سلامت انتخابات آغاز شده است

اطلاعات: روحانی: توان اجماع سازی آمریکا در جهان کمتر شده است

تعادل: عباس عراقچی برای مذاکره با روس‌ها به مسکو رفت، تماسهای روسیه با ایران و آمریکا برای حفظ برجام

جوان: روسیه: آمریکا خروج ایران را از برجام تحریک نکند

حمایت: فرمانده کل سپاه؛ آمریکا ببر کاغذی است
 
خراسان: در ادامه اقدامات و فضا سازیهای دولت آمریکا مطرح شد؛ طرح ترامپ برای نقض برجام از مسیر تحریم سپاه

رسالت: سرلشکر جعفری: جمهوری اسلامی آمریکا را ببر کاغذی می‌بیند

شرق: حسن خمینی: هدف انقلاب را گم نکنیم
کیهان: آرزوهای اوباما و ترامپ فردا لگدمال می‌شود
کیهان: اردوگاه انتخاباتی اعتدال-اصلاحات از سهم‌خواهی تا سردرگمی

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضمن سهم‌خواهی تحت عنوان «آشتی ملی» بر تداوم مسیر زهرخوران به‌مثابه تنها راه حفظ نظام در مقابل تهدیدات ترامپ تأکید کرده‌اند، برای نمونه روزنامه نزدیک به رفسنجانی را ورق می‌زنیم:
 
آرمان: سرمقاله: آشتی ملی سلاحی در برابر تهدیدات... افرادی که نسبت به آینده و وضعیت جاری کشور به یک نوع بی‌اعتنایی رسیده‌اند با این طرح به امور ورود پیدا کرده و دوشادوش و همگام با جریانهای سیاسی در یک مسیر حرکت خواهند کرد. به‌ویژه با وجود تهدیدهایی که امروز در جهان وجود دارد، مشارکت و انسجام افراد می‌تواند بالاترین پاسخ در برابر تهدیدهای فراملی باشد. به‌عنوان نمونه اگر تصور می‌شود وقایع اخیر در انتخابات آمریکا می‌تواند در ایجاد تفرقه و پراکندگی جامعه تاثیرگذار باشد، این طرح می‌تواند کشور و عموم مردم را در برابر هر گونه تهدید به‌ویژه در حوزه فراملی واکسینه کند... در چنین شرایطی بهتر آن است که مسئولان از این طرح استقبال کنند.

آرمان: اصلاح‌طلبان پیشتاز «آشتی ملی» : روایت مصطفی تاجزاده از طرح «آشتی ملی» : کاهش اختلافات و تقویت فرایند همگرایی میان گروه‌های مختلف سیاسی، امری ضروری است.

تاجزاده یکی از علت‌های لزوم توجه به آشتی ملی را وضعیت بین‌المللی دانست و در این مورد اظهار کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ، احتمالاتی میهن ما را تهدید می‌کند و رفع و دفع آنها نیاز به همکاری و هماهنگی همه نیروها دارد، زیرا به نظر می‌رسد ترامپ به‌دنبال بهانه است که با ایران تسویه‌حساب کند.
ما نه تنها برای حل مشکلات موجود، بلکه برای جلوگیری از وقوع مسائل جدید نیز نیاز به جراحی‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف داریم که انجامشان مستلزم وفاق ملی است و هیچ‌کدام از جناح‌ها به‌تنهایی قادر به تحمل این بار بزرگ نیست.
بر این اساس «آشتی ملی» معنایی ندارد، جز این‌که نیروهای سیاسی یکدیگر را به‌رسمیت بشناسند و چندصدایی رسمیت یابد.

آرمان: عقلای جامعه رهبران آشتی ملی
برای تحقق آشتی ملی، پذیرش تنوع افکار و سلایق در عرصه سیاسی، امری اجتناب‌ناپذیر است و بدون تردید باید پذیرای آن شد.
رسیدن به توافق هسته‌یی یا برجام که حاصل ماه‌ها مذاکره طولانی میان ایران و قدرتهای بزرگ بود، نشان داد که در هر شرایط مکانی و زمانی می‌توان به مذاکره و گفتگو نشست و به نتایج مثبت رسید. از این رو، جریانهای سیاسی باید در راستای منافع ملی و با توجه به جایگاه بین‌المللی ایران فارغ از اختلافاتی که با یکدیگر دارند، حرکت کنند تا در نظام بین‌الملل بتوانند ایرانی واحد و قدرتمند را به جهان نشان دهند.
عقلای جریانهای سیاسی نباید به افراطیون اجازه دهند که متولی امور باشند.
افرادی منفعت خود را در اختلاف بین جریانهای سیاسی کشور تعریف می‌کنند که امری طبیعی است، چون احساس می‌کنند اگر عقلانیت در جامعه حاکم شود، فضایی برای حضور آنها نخواهد ماند، بنابراین چنین فضایی را برنمی‌تابند. این عقلای جامعه هستند که باید فرصتگفتگو و آشتی ملی را میان جریانهای سیاسی کشور ایجاد کنند و اجازه تصمیم‌گیری به تندروها ندهند.

سایر روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی برای سهم‌خواهی قدرت در کرنش و مجیز گویی ولی‌فقیه ارتجاع از یکدیگر پیشی گرفته‌اند:
 
اعتماد: ایام پیروزی انقلاب خاصه در سال‌های اخیر همیشه با جرقه‌های کوچکی همراه بود که دم از لزوم وحدت ملی می‌زد. امسال اما این خواسته بدل به یک مطالبه جمعی از سوی نیروهای سیاسی جریان اصلاحات شد. آنها خیلی زود فهمیده‌اند که کشتی انقلاب اگر قرار است راه به ساحل امید ببرد جز با تدبیر و تعامل با راهبر مدبرش حاصل نمی‌شود. همین است که از رهبر اصلاحات تا تئوریسین‌هایی نظیر حمیدرضا جلایی‌پور تأکید بر نقش بی‌بدیل رهبری معظم انقلاب در شکل‌گیری آشتی ملی دارند. اصلاح‌طلبان امیدوارند با پاسخی از سر مهر و دلسوزی مواجه شوند.

در روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی ضمن ابراز وحشت از پیامدهای سیاستهای جدید دولت آمریکا بر ضرورت خویشتنداری و مذاکره جویی تأکید شده است، هر چند برخی از تأکیدهای با ظاهر تهاجم به آمریکا است:
جمهوری اسلامی: لابلاگ در گزارشی تحت عنوان «تیلرسون با ایران تماس بگیرد»، نوشت:
رکس تیلرسون وزیر خارجه ترامپ تلفن را بردارد و به ایران زنگ بزند. تماس تلفنی، آمریکا را سرعقل خواهد آورد. این برای آمریکا شرم‌آور است که کانال‌های ارتباطی‌ که در دوران اوباما و با کمک جان کری و ظریف شکل گرفته است را دور بریزد. این شبکه ارتباطی اهرمی برای تضمین اجرای توافق هسته‌یی بوده که به‌طور صلح‌آمیز تهدیدات جنگ را در منطقه و درجهان از بین برده است.

مردم‌سالاری: می‌توان این احتمال را مد نظر داشت که ترامپ درصدد ایجاد تنش با جمهوری اسلامی‌ایران باشد.
از قرائت بیانیه ضد‌ایرانی مشاور امنیت ملی آمریکا و تهدید دولت و کنگره به تحریم‌های جدید گرفته تا ایجاد جنگ روانی در مورد آزمایش موشکی ایران، همه علائمی‌است که نشان می‌دهد ترامپ به‌دنبال تخاصم با ایران است، از طرفی مواضع کنگره و سنای تحت تأثیر صهیونیستها که در ضدایرانی بودنشان تردیدی نیست، اجرای هر نوع اقدامی‌علیه ایران را پرجاذبه‌تر می‌نماید.
بنابراین هوشیاری در مقابل ماجراجویی‌های ترامپ ضرورتی انکارناپذیر است.
با تدبیر و عقلانیت می‌توان هر گونه بهانه، خصوصاً القای ایران هراسی را از دست آمریکا خارج نموده و مسلماً با ادامه این سیاست انزوای جهانی آمریکا و رئیس‌جمهورش تشدید خواهد شد.

در برخی از روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای، عمده کردن تهدید آمریکا توسط رسانه‌ها و مهره‌های باند رفسنجانی، ترفند انتخاباتی توصیف شده است:
 
وطن امروز: ایران و مسأله‌ای به نام ترامپ
قضاوت درباره ترامپ زود است اما درباره قضاوتهایی که درباره او شده، می‌توان قضاوت کرد.
یک نکته کاملاً قطعی و اجتناب‌ناپذیر است و آن این‌که دوره متحدان دموکراتها در ایران به‌سر آمده است. کسانی که خود را با شیوه کار، سبک تصمیم‌گیری، مناسبات فردی و منطق راهبردی اوباما و هیلاری کلینتون تطبیق داده بودند، شانسی برای شکل دادن به یک سیاست صحیح مقابل ترامپ نخواهند داشت. ترامپ اساساً از دیدگاهی متفاوت و با رویکردی که در آن چیزی به نام «ماموریت جهانی آمریکا» چندان جدی گرفته نمی‌شود، به مسائل می‌نگرد و کسانی که به تفکر در این پارادایم خو گرفته‌اند باید صحنه را ترک کنند. با ترامپ هم شاید بتوان به نتیجه رسید ولی این کار از عهده کسانی که تخم‌مرغ‌های خود را در سبد هیلاری کلینتون گذاشته بودند، برنمی‌آید. این امری است که حتی اگر الآن پوشیده و پنهان باشد، به نحو اجتناب‌ناپذیری در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.
بیش از 2سال است کسانی تلاش می‌کنند محیط امنیت ملی ایران را برجامیزه کنند. برجامیزه شدن محیط امنیت ملی ایران یعنی بدل کردن حفظ برجام به اولویت شماره یک سیاست‌گذاری امنیت ملی، چشم‌پوشی از عدم تحقق اهداف برجام و تلاش برای سرایت دادن مدل برجام به سایر حوزه‌های منازعه راهبردی ایران و آمریکا. اکنون ظاهراً آن پروژه جای خود را به تلاش برای ترامپیزه کردن محیط امنیت ملی و سیاست داخلی در ایران داده است. در اینجا تلاش بر این است که جلوگیری از تهدید خیالی حمله نظامی ترامپ به ایران تبدیل به اولویت شماره یک سیاست‌گذاریها و تصمیم‌گیریها در ایران شود. اگر چنین شود، یک کلاهبرداری بزرگ ملی رخ داده است. ترامپ از اوباما و هیلاری جنگ‌طلب‌تر نیست، باشد هم توان و امکاناتی بیش از آنچه آنها داشتند ندارد. او امروز مسأله شماره یک ایران نیست؛ مسأله اصلی کسانی هستند که می‌خواهند ترامپ مسأله اصلی باشد تا برخی مسائل اصلی دیگر را بپوشانند!

در روزنامه‌های باند رفسنجانی، اظهارات برخی مهره‌های شاخص باند خامنه‌ای درج شده است که ضمن ابراز وحشت از شرایط جدید و اذعان به از دست دادن سوریه تشدید تحریمها توصیه شده است تا «فرصت هست» باید «تدابیری اندیشیده شود»:

شرق: حسین راغفر: پازل توطئه علیه ایران
تصویب فروش جنگنده‌های جدیدتر به عربستان و هشدار دو روز پیش مشاور امنیتی آمریکا- که شخصیتی بسیار نژادپرست و ضدمسلمان و ضدایرانی است- به آزمایش موشکی ایران و ادعای ادامه حمایت‌های ایران از حوثی‌های یمن و تکرار این هشدار از سوی ترامپ نشانه دیگری از توطئه در حال شکل‌گیری علیه ایران است.
با وجود همه هزینه‌های ما در جنگ سوریه، امروز روسیه و ترکیه به‌دنبال بهره‌گیری از نتایج آن هستند. در سیاستهای داخلی و خارجی همه کشورها، منافع ملی آنها تعیین‌کننده جهت‌گیریهای آنهاست. رئیس‌جمهوری اندونزی- پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان- که به‌تازگی مهمان کشور ما بود، در واکنش به اقدام ترامپ در منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی گفت این تصمیم اتباع اندونزیایی را در بر نمی‌گیرد و همه باید در اندونزی در مقابل این تصمیم سکوت اختیار کنند. همه کشورها با هدف تأمین امنیت ملی خود می‌کوشند خود را از آسیب‌های این موجود خطرناک مصون نگه دارند.
در چنین شرایطی که آمریکا و متحدانش که ناقض تعهدات خود در برجام بوده‌اند، به‌دنبال بهانه‌یی هستند که ایران را ناقض برجام جلوه دهند، آزمایش موشکی بهانه لازم را به اسراییل و دولتمردان ترامپ برای ایجاد ائتلاف جدید علیه ایران فراهم آورده است. اظهارات نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر این‌که در ملاقات خود با ترامپ مسأله آزمایش موشکی ایران را مطرح خواهد کرد، نشانه‌های آشکار توطئه‌های جدید علیه ایران است. با وجود این‌که ایالات متحده و فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بودند که آزمایش موشکی موضوع برجام نبوده است، آیا اظهارات صریح وزیر خارجه فرانسه در محل وزارت‌خارجه کشورمان، موضعگیری سفیر انگلیس در سازمان ملل و اظهارات مشاور امنیتی ترامپ را می‌توان بی‌ارتباط با بهانه‌گیریهای جدید آمریکا ارزیابی کرد؟ اعلام وضع تحریم‌های جدید آمریکا از سوی شخص ترامپ مقدمه اقدامات مخرب بعدی این کشور علیه ایران است.
در چنین شرایطی که تیغ در دست زنگی مستی است که می‌رود تا با تصمیمات فاجعه‌بار خود نقطه‌عطفی تاریخی در سقوط ایالات متحده آمریکا باشد و هم‌زمان آوار این فروریزی کشورهای دیگری را مدفون کند، باید بیش از هر زمان دیگری دوراندیشی اختیار کرد، تدابیری اندیشید و اقداماتی انجام داد. در صورت بروز بحرانهای احتمالی، این فرصت از همه گرفته خواهد شد و تنها آیندگان و تاریخ درباره تصمیمات امروز ما قضاوت خواهند کرد.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع حمله به برجام و پیامدهای آن بخشی از تخاصمات باندی حول قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری در نمایش آتی انتخابات است:
 
وطن امروز: . برجام وقتی می‌توانست خوب به نظر برسد که زخم تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده ضداقتصاد ما را به‌طور کامل می‌بست و حالا که این زخم هنوز به نوعی باز است پس مرور آنچه به بهای این معاهده از دست داده‌ایم و تعهداتی که پذیرفته‌ایم، این پیام روشن را به ما می‌دهد که پیام برجام این نیست که مذاکره راه‌حل خوبی برای حل مشکلات است.
به یقین ارزشمند‌ترین و شاید واقعی‌ترین دستاورد برجام، افزایش فروش نفت ایران است. همچنین به یقین بزرگ‌ترین ضعف پیوست اقتصادی برجام هم عدم امکان انتقال پول به شیوه معمول و عدم دسترسی مستقیم به دارایی‌های ارزی ناشی از فروش نفت است. در واقع تقریباً تنها راه نسبتاً سریع موجود برای دسترسی به دارایی‌های ارزی از کانال پسابرجام- مگر موارد استثنایی- واردات کالاهای کاملاً مصرفی و با نقدشوندگی بالاست. کالاهایی که از قضا خودکفایی نسبی در تولید آنها از مزیت‌های استراتژیک ایران است.
این پرسش مهم است که چرا با وجود ذخایر چند ده میلیارد دلاری کشور در بانکهای اروپایی هنوز برای تنظیم بازار ارز در داخل کشور مشکلات بزرگی پیش روی دولت قرار دارد و دولت با وجود اراده سیاسی رئیس‌جمهور و همچنین نیاز مبرم خود به آرامش اقتصادی کشور در روزهای قبل از انتخابات از مدیریت بازار ارز عاجز مانده است و این‌که چرا هنوز صرافی‌ها کانال‌های اصلی ورود دلارهای نفتی به کشورند و چرا هنوز چمدان جایگزین سیستم نقل و انتقالات بانکی برای تأمین مالی کنسولگریها و سفارتخانه‌های کشور است و چندین چرای دیگر که همه و همه چالشهایی بسیار بزرگ بر سر پذیرفتن ادعای خوب بودن برجام هستند. آنچه برجام نصیب ما کرده اگر ‌چه برنامه نفت در برابر غذا نیست ولی چند پله بالاتر از آن نوعی برنامه نفت در برابر کالای مصرفی است، آن هم در وضعیتی شکننده و پر از اما و اگر و فیلترهای نظارتی.

کیهان: به بهانه واهمه از آمریکا؛ اروپا برای ایران آموزش ساخت قهوه را هم تحریم کرد!
نه‌تنها بانکهای بزرگ اروپایی حاضر به همکاری با ایران نیستند بلکه انجمن قهوه‌سازی اروپا که در زمینه آموزش به قهوه‌سازان ایرانی فعالیت می‌کرد، به‌دلیل پیوستن به شاخه آمریکایی خود و از ترس تحریم، دیگر با ایران همکاری نخواهد کرد!
در حالی که روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا افکار عمومی را درگیر خود کرده است، برخی چهره‌ها، جریانهای و رسانه‌های خاص امید بستن به همراهی اروپا را راه‌کار مقابله با دونالد ترامپ عنوان می‌کنند... انجمن قهوه تخصصی اروپا می‌گوید: ما با بخش حقوقی خود مشورت کرده‌ایم و بر اساس توصیه‌ها از همکاری با افراد و سازمانها در ایران عقب‌نشینی کرده‌ایم!
حالا بسیاری از ایرانیان که قصد شرکت در این دوره‌ها را داشتند، در بهت فرو رفته‌اند. آنها می‌گویند کدام قانون روی کره زمین می‌تواند آموزش نحوه درست کردن قهوه را به مردم ممنوع کند؟

اذعان به سانسور و اختناق، ناکارآمدیها و سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی مضمون سایرمطالب روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه 21بهمن است:
 
کیهان: خانه‌تکانی تیم اقتصادی دولت ضرورتی بود که روحانی از مردم دریغ کرد... برخلاف آمارهای دولت، تک‌رقمی شدن تورم هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته است.

کیهان: چشم آقای وزیر روشن رکود مسکن رکورد شکست
دولت یازدهم، رکورد عمیق‌ترین رکود در حوزه مسکن را به خود اختصاص داد.

ابتکار: اقتصاد در دوراهی «خط فقر» و «تورم» افزایش حقوق کارگران و کارمندان قدرت خرید آنها را بالا می‌برد؟
مسأله اساسی این است که میزان افزایش حقوق می‌تواند قدرت خرید کارمندان و کارگران را به‌طور واضح بالاتر ببرد یا خیر؟ واقعیت اقتصادی این روزها به ما می‌گوید که درآمد زیر 3 میلیون تومان در خانواده به‌خصوص در کلانشهرها آنها را به زیر خط فقر می‌برد... در حال حاضر وضعیت معیشتی و درآمدی جمعیت قابل توجهی از خانوارهای کارگری و بازنشستگان مناسب نیست.
با توجه به نرخ بالای قیمت یا اجاره بهای مسکن و هزینه مواد غذایی، باید میزان حداقل حقوق کارگران و کارمندان بیش از نرخ تورم افزایش یابد.

ابتکار: لقیِ پایه چهارم
خبری را مقام مسئولی می‌گوید، کمی بعد تکذیب می‌شود و مقصر خبرنگاران هستند. حتی به گفته یک مقام قضایی، مسئولیت انتشار سخنان دیگران در صورت کذب بودن هم به مصداق اتهام نشر اکاذیب با خبرنگار و رسانه است! بسیاری برای این‌که نمی‌توانند «خیلی چیزها» را بنویسند، سری به تأسف تکان می‌دهند و حتی به جای خبرنگار، «میرزا بنویس» شان می‌خوانند. بسیاری از همانهایی که برای رسیدن به پست و مقام و شهرت و محبوبیت، پا روی شانه‌های رسانه و خبرنگارانش گذاشته‌اند و بالا رفته‌اند، با عبور خرشان از پل، ندای «چه کشکی و چه پشمی؟» سر می‌دهند

جهان صنعت: جهان صنعت: چرخش نزولی آمار رسمی از حوادث کارگری بعد از فاجعه پلاسکو؛
تناقض با واقعیت‌های میدانی
حوادث ناشی از کار در کارگاههای تولیدی و صنعتی آمار پایینی ندارد. اگر ‌چه آمارهای دولتیان اصرار بر کاهش نرخ این حوادث دارد اما نمی‌توان با آمارهای دولتی خیلی خوشبین به نزول حوادث کاری بود. تنها در سال گذشته بنا بر همین آمارهای دولتی 14هزار و 727 حادثه ناشی از کار اتفاق افتاده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5bb3b20-91a1-4b94-8789-66874b1f5589"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات