728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۷بهمن ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه هفتم بهمن 95، خبر تعویق مراسم تشییع آتش نشانهای جانباخته، بدون ذکر علت، همراه با اشک تمساح و جنگ باندی حول این موضوع عنوانهای اول اغلب روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است:

ایران: روز هفتم، اوج اشک و حسرت

اعتماد: داغ و درد و دریغ

ابتکار: زیر آوار غم

آفتاب یزد: سرخو: اگر 2بالگرد داشتیم پلاسکو فرو نمی‌ریخت

ابرار: شهرداری تهران و مدیران ارشد آتش‌نشانی جواب بدهند: کجاست آن تجهیزات به روز آتش‌نشانی که حرفش را می‌زدید؟!

در روزنامه‌های هر دو باند حکومتی با قیاس وضعیت پلاسکو نسبت به سایر امور نظام هشدار داده‌اند:

آرمان: حال که در این سوگ بزرگ و با رحلت آقای هاشمی، ستونی از ستونهای مهم انقلاب فرو افتاد، باید بتوانیم درس‌بگیریم. هم‌چنان که از فروریختن پلاسکو می‌شود درس‌ها گرفت، پلاسکوی نظام را مراقب باشیم که فرونریزد، ساختمان ۵۰ساله در دو ساعت فروریخت.

شرق: فکر می‌کردند آتش از کپسول آتش‌نشانی می‌هراسد و خاموش می‌شود. دوم، گمان می‌بردند در روز حادثه، لهیب آتش واحد به واحد و طبقه به طبقه پیش می‌رود و آنها مجال واکنش یا درخواست کمک خواهند داشت. سوم، انتظار داشتند مأموران آتش‌نشانی در کمترین زمان و با پیشرفته‌ترین تجهیزات از راه برسند و کار آتش را یکسره کنند. اما افسوس که فرضیات، جملگی خطا بود. آتشی که کپسول‌های غیراستاندارد از مهار آن عاجز شدند، در چشم‌به‌هم‌زدنی ساختمان را کباب کرد. مأموران آتش‌نشانی از دل ترافیک جان‌گیر پایتخت گذشتند و برای مهار آتش در ارتفاع بلند، سلاح کافی نداشتند. سازه کهنه‌ ساختمان پلاسکو زودتر از تصور همگان، در برابر چشمان حیرت‌زده مردمان حاضر و ناظر، به خود پیچید و خم شد و گردن و کمرش با تسلیم‌شدن به آتش، شکست. داستان اقتصاد نفتی ایران نیز بی‌شباهت به پلاسکو نیست... همه احساس کرده‌اند آتشی در راه است، اما گمان می‌کنند یا دوست دارند باور کنند که آن آتش به این زودی‌ها به حجره آنها نمی‌رسد و اگر هم آتشی به جان پیکر فرسوده اقتصادِ نفتی افتاد، قدم به قدم پیشروی خواهد کرد؛ حجره به حجره و طبقه به طبقه؛ آن‌چنان که بتوان با کپسول‌ سیاستهای تکراری و شناخته‌شده آنها را خاموش کرد. اگر هم نشد، می‌توان دست به دامن کارشناسان داخلی و سپس خارجی شد و با پیروی از نسخه‌های محیرالعقول آنها، در چشم‌برهم‌زدنی ساختمان فرسوده نفتی را ترمیم کرد. در شرایط خطر، هیچ نسخه درمانی سریع‌الاثری وجود نخواهد داشت، چه داخلی و چه خارجی.

اعتماد: آتش‌سوزی پلاسکو زنگ فاجعه برای تهران با انبوه مشکلاتش را به صدا درآورده است و در صورت عدم چاره‌یابی‌های اساسی و رفع خطرهای بالقوه قطعاً مردم به هیچ‌وجه از ما نخواهند گذشت و عذر هیچ‌کس پذیرفته نخواهد شد. باید در نظر بگیریم که وقوع هر حادثه‌یی در تهران خصوصاً خدای ناکرده اگر بزرگ باشد تمامی کشور را تحت‌تاثیر عوارض منفی خود قرار می‌دهد هم‌چنان که حادثه پلاسکو که ممکن است به اندازه جرقه‌ای در برابر حوادث احتمالی دیگر باشد کل اقتصاد پوشاک کشور را متأثر ساخت. برای ایمن شدن اساسی در مقابل خطرها و حادثه‌ها حتی لحظه‌ای را نباید از دست داد و مماشاتی را پذیرفت و اولویت آن را به اندازه ذره‌یی مورد تردید قرار داد.

ابراز وحشت از پیامدهای تصمیم های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا موضوع مقالات و عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان: طرح جدید سنای آمریکا برای اعمال تحریم غیرهسته ای؛ ترامپ نیامده شروع کرد

آفتاب یزد: او برجام را هم پاره می‌کند؟ تصمیمات دیروز ترامپ نشاند داد او تفاوتی با زمان تبلیغات انتخاباتی ندارد و در پی تحقق همه شعارهایش است

اعتماد: ایران در لیست ممنوعیتهای احتمالی ترامپ
رسالت: تحریمهای جدید علیه ایران، اولین اقدام ضدایرانی دولت و کنگره جدید آمریکا

کیهان: ادامه دشمنی با ایران تنها نقطه مشترک ترامپ و اوباما

در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند حاکم ورود وزیر خارجه کویت به تهران نشانی از کوتاه آمدن کشورهای عربی در مقابل رژیم نمایانده شده است:

ابرار: ورود وزیر خارجه کویت به تهران همراه با یک پیام

آرمان: میانجی عربستان در تهران – روحانی: گفتگو اصلی‌ترین راه‌حل مسائل است. وزیرخارجه کویت: سوتفاهمها در یک فضای آرام برطرف شود. ظریف: نقش کویت قابل ستایش است

ایران: ورود فرستاده ویژه امیر کویت به تهران؛ نامه «امیر» به روحانی رسید

کاروکارگر: وزیر خارجه کویت در دیدار با ظریف: اختلاف‌نظرها میان کشورهای منطقه با با گفتگو برطرف شود

وقایع اتفاقیه: وزیر امور خارجه کویت چه پیامی به تهران آورد؟ هژمونی تهران در تقابل با دیپلوماسی غرب

آرمان:  میانجی عربستان در تهران

آرمان- احسان اسقایی: پیروزی دیپلوماتیک دیگری برای دولت روحانی؛ هواپیمای فرستاده ویژه امیر کویت در مهر آباد به زمین نشست. وزیر خارجه یکی از مهم‌ترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس به تهران آمد تا نامه امیر کویت را به رئیس‌جمهور ایران تقدیم کند. سفری که از آن به آغاز میانجیگری کویت بین تهران و ریاض یاد می‌شود. شیخ صباح الخالد قبل از سفر به تهران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خاطرنشان کرد: کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس امیدوار هستند روابطشان با ایران بر پایه قوانین بین‌المللی استوار شود و به‌حالت عادی بازگردد.
وی اعلام کرده بود در تهران پیام شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت‌ را درباره روابط میان تهران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ضرورت گفتگو و همکاری میان دو طرف به مقامات ایران تسلیم خواهدکرد... زمینه‌سازی کویت برای ایجاد این گفتگو بین ایران و عربستان، منطقی و البته ستودنی است. حل شدن این شکافها برای ایران هم منافعی درپی دارد، اما بزرگ‌ترین منفعت از ایجاد روابط بین ایران و عربستان برای مردم منطقه است.

برخی از روزنامه‌های حکومتی در تفسیر شرایط منطقه‌یی رژیم و سفر وزیر خارجه کویت، ضرورت قطع دخالتهای رژیم از کشورهای منطقه را گوشزد کرده‌اند:

جهان صنعت: سفر استراتژیک: این سفر که همان‌گونه از زوایای آشکار و نهان آن پیداست باید پایان صف‌آرایی ژئوپلتیکی محافل عربی با ایران در چارچوب گفتمان هلال شیعی دانست. گفتمان هلال‌شیعی به مفهوم نقش‌یابی ایدئولوژیک و هویتی ایران در کشور‌های عربی و غرب آسیا بوده است. در این دوران ایران تلاش داشت محور مقاومت را گسترش دهد اما عربستان و کشور‌های خلیج‌فارس مخالف نقش‌یابی ایران در فضای محور مقاومت در کشورهای عربی و غرب آسیا بوده‌اند.

آرمان: کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربی هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی برای کشورمان اهمیت استراتژیک ویژه‌یی دارند. با این وجود به‌دلیل تحولات رخ داده در سوریه، عراق و به‌ویژه یمن این روابط سرد و گاهی تنش آلود و با پیچیدگی‌های خاص خود همراه شده است. این امر ضمن بالا بردن هزینه‌های امنیتی، سیاسی و تبلیغاتی طرفین، پای قدرتهای فرا منطقه‌یی از جمله بریتانیا را در منطقه باز کرده است. بنابراین لزوم در انداختن طرحی نو از طریق اعتماد‌سازی مجدد، احیا و بهبود مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه و طراحی یک سیستم امنیت درون منطقه‌یی از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه دیپلوماتیک کشور در منطقه غرب آسیا است.

برخی از روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به پیش زمینه‌های علت سفر وزیر خارجه کویت به تهران اشاره کرده‌اند:

اعتماد: نامه محرمانه در دستان روحانی: پیش از آن‌که خالدالصباح به تهران برسد نیز رسانه‌های منطقه‌یی از مأموریت ویژه وی پرده‌برداری کردند: وزیر امور خارجه کویت حامل نامه دربسته امیر این کشور برای حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در ایران است. در تصاویر ثبت شده از دیدار وی با رئیس‌جمهوری نیز، حسن روحانی با تبسمی بر لب در پاکتی که روی آن با حروف درشت نام وی تایپ شده بود را باز می‌کند و دقایقی از جلسه را به خواندن نامه اختصاص می‌دهد. آنچه رسانه‌ها از نامه محرمانه می‌دانند محور کلان آن است: دعوت به گفتگو و ابراز تمایل به گفتگو درباره اختلاف‌ها. در این نامه به اصولی برای گفت‌ و گوهای اولیه میان اعضای شورای همکاری و ایران هم اشاراتی شده است. گفته می‌شود که این اصول بر مبنای اصول قوانین بین‌المللی و منشورهای سازمان ملل درباره روابط دو و چندجانبه دیپلوماتیک طراحی شده است. جرقه‌های شکل‌گیری این سفر در نشست ماه گذشته شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین زده شده است. در نشست فوق، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به کویت مأموریت دادند تا گفت‌ و گوها با ایران را آغاز کند. این مأموریت در حالی به کویت داده شده است که سرچشمه تنش در رابطه میان ایران و شورای همکاری به اختلاف‌های دوجانبه میان ریاض و تهران بازمی‌گردد.
اختلاف‌های ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس که البته در رأس آن عربستان سعودی به‌عنوان تعیین‌کننده جنس رابطه نشسته است در گروی اختلاف‌ها بر سر پرونده‌های متعدد منطقه‌یی است. ایران و این کشورها در سوریه رویکردهای متفاوتی را در شش سال گذشته دنبال کرده‌اند و همواره در دو سوی صحنه این شطرنج بوده‌اند. در مسأله یمن نیز اختلاف میان تهران و ریاض به اوج خود رسید و عربستان هم‌چنان به‌عملیات نظامی خود در فقیرترین کشور جهان عرب ادامه می‌دهد. تهران و ریاض در مسائل منطقه‌یی یکدیگر را به دخالت متهم می‌کنند.

مردم‌سالاری: در دی ماه سال جاری معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که کشورش قرار است پیامی ‌از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را به ایران تحویل دهد. این خبر که به گزارش خبرگزاری رسمی ‌کویت «کونا» منتشر شد اعلام کرد خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت گفته است که تماس‌ها با برادران ایرانی برای تعیین یک تاریخ مناسب برای تحویل پیام کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به تهران در حال انجام است... یک مقام وزارت‌خارجه کویت که مایل به افشای هویت خود نیست، می‌گوید: «قرار شد دولت کویت پس از نشست رهبران شورای همکاری در منامه نامه‌یی به مقامات ایرانی مبنی بر ضرورت حسن همجواری، همکاری و رفع تدریجی سوءتفاهم‌ها تسلیم کند»... رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین نشست مطبوعاتی خود نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد میانجیگری کویت و عراق میان ایران و عربستان سعودی گفت: از زمان قطع یکجانبه روابط از جانب عربستان، تاکنون کشورهای مختلفی برای میانجیگری بین ایران و عربستان وارد صحنه شده‌اند. ما امیدواریم ریشه‌های مسأله بتواند حل شود و ما می‌خواهیم که در منطقه صلح و ثبات باشد، ایران نه قصد دارد در مسایل داخلی عربستان مداخله داشته باشد، نه می‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و نه می‌خواهد عربستان نقشی که استحقاق آن را دارد، نداشته باشد.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم در خصوص تصمیم‌گیرهای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا ابراز وحشت کرده‌اند:

مردم‌سالاری: . وقتی برخلاف آنچه همگان انتظار داشتند، ترامپ در انتخابات پیروز شد و جمهوری‌خواهان، سکان کاخ سفید را به دست گرفتند، برخی بر این اعتقاد بودند که ترامپ اندکی از مواضع تند گذشته که شاید با هدف جلب آرای عمومی ‌اتخاذ شده بود فاصله می‌گیرد. اما در حالیکه تنها 5روز از سوگند او به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده سپری شده، ترامپ چند طرح دوران باراک اوباما را تغییر داده است. ! همه این موارد و موارد مشابه نشان می‌دهد که ترامپ برای اجرای وعده‌های خود که تا حد زیادی دور از ذهن به نظر می‌رسید کاملاً مصمم است و آمریکا با ترامپ، به‌رغم مخالفتهایی که نسبت به او وجود دارد، دوران تازه‌یی را تجربه خواهد کرد. شان اسپایسر سخنگوی تازه کاخ سفید هم روز سه‌شنبه در پاسخ به یک خبرنگار روس، درباره دلایل توجه ترامپ به روسیه که موجب انتقادهایی در آمریکا به او شده است، گفت: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا مردی اهل معامله است و در این زمینه تجربه‌های زیادی دارد و هرجا که به معامله‌ای برخورد کند که برای مالیات دهندگان و مردم کشورش مفید باشد و یا به حفظ منافع و امنیت ملی آمریکا کمک کند از آن رویگردان نخواهد بود.
آمریکا وارد دوران تازه‌یی شده است که جمهوری‌خواهان، بیش از گذشته با حمایت از ترامپ، درصدد محو آنچه در دوران دموکراتها تحقق یافت هستند و این می‌تواند چهره آمریکا را نه فقط برای آمریکایی‌ها، بلکه برای کل جهانیان تغییر دهد.

جوان: پیروزی «ترامپ» در آمریکا و نطق آغازین وی در مراسم تحلیف، به دلایل متعدد حداقل در کوتاه‌مدت برای کشور ما یک فرصت بسیار طلایی محسوب می‌شود.
فقدان سابقه و تجربه سیاسی ترامپ در عرصه سیاست آمریکا یکسری ابهام و سلسله‌ای از سؤالات بی‌پاسخ را به‌دنبال داشته است. نگرانی ناشی از سخنان، رفتارها و تغییر مواضع لحظه‌ای وی، بسیاری از اصحاب سیاست را به این نتیجه رسانده که رویکرد دولت ترامپ عاری از هر گونه مؤلفه کارشناسی و اندیشه‌ورزانه خواهد بود. در خصوص برجام و ایران، غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ از یک‌سو و عدم مشروعیت و مقبولیت داخلی و بین‌المللی او از سوی دیگر، از وی یک شخصیت غیرحرفه‌یی ساخته و در نتیجه کار را برای ایجاد یک اتحاد منسجم علیه ایران نیز بسیار سخت و تقریباً ناممکن می‌کند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که او چاره‌ای جز بازگشت به سمت سیاستهای یکجانبه واشینگتن علیه ایران که در دو دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتخاذ شده بود، ندارد ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ترامپ بر اساس دیدگاههای مشاوران تخصصی خود بنا دارد با نزدیک شدن به روسیه با یک تیر چندین هدف را نشانه‌گیری کند؛ از یک‌سو مانع از همسویی و نزدیکی روسیه به ایران شود و آینده برجام را به نفع خود مدیریت کند و از دیگر سو مشکل خود را با چین حل نموده و در کنار چندین هدف دیگر مانع از فروپاشی قطعی هژمونی آمریکایی در منطقه شده و به این ترتیب با تقویت و پررنگ کردن نقش خود در بحرانهای منطقه‌یی به‌ویژه بحران سوریه. فروپاشی رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازد.

رسالت: اقدامات تقابلی دولت ترامپ و همچنین سنای جدید آمریکا (که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است) با ایران از اکنون آغاز شده است. «تاد یانگ»، «مارکو روبیو» و «جان کورنین» سه سناتور جمهوریخواه هستند که طرحی موسوم به «تحریم‌های غیرهسته‌یی ایران» را برای وضع تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه تهران ارائه کرده‌اند.
قانونگذاران مجلس سنا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق‌بشر و پیگیری اهداف تهدیدآمیز در برنامه موشکی هدف از طرح تحریمی جدید خود را مقابله با این اقدامات تهران عنوان کرده‌اند. یانگ در بیانیه‌یی گفت: «این طرح تبعاتی جدی به ایران تحمیل کرده و روشن خواهد کرد که روزهایی که فعالیت‌های تروریستی و موشکی ایران با پاسخی فراتر از بیانیه از جانب واشینگتن روبه‌رو نمی‌شد، به پایان رسیده‌اند!»... فراتر از مواردی که ذکر شد، ترامپ اولین فرمان ضدایرانی خود را نیز در کاخ سفید صادر کرده است. بر اساس آنچه خبرگزاری رویترز گزارش داده است، خبرگزاری رویترز بامداد دیروز از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای سختگیرانه‌تر کردن قوانین مهاجرت از کشورهای مسلمان به این کشور خبر داد. بنابراین گزارش، انتظار می‌رود ترامپ با حضور در وزارت امنیت داخلی آمریکا چند فرمان اجرایی مربوط به این محدودیتها را صادر کند. چند نفر از دستیاران کنگره که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که این محدودیتها بیشتر شامل حال پناهجویان و اتباع ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن خواهد شد.
لازم به ذکر است که ترامپ قبلاً نیز کارگروهی را برای بررسی نحوه مواجهه تیم جدید سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا با برجام تشکیل داده است.

تک و پاتک‌های روزنامه‌های باند رفسنجانی و باند ولی‌فقیه ارتجاع حول فساد عنوانها و مطالب مختلفی را به خود اختصاص داده است:

وطن امروز: روحانی در آزمون فریدون
علی لاریجانی با حسن روحانی درباره حسین فریدون صحبت می‌کند

گروه سیاسی: واکنش محمدباقر نوبخت به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره ارتباط بدهکاران بانکی با حسین فریدون آن‌قدر عجیب و عجولانه بود که برخی آن را یک دفاع بد از فریدون و تبعات آن را برای برادر حسن روحانی بسیار دانستند.

رسالت: زاکانی مطرح کرد: وجود دهها بابک زنجانی در دولت: زاکانی با اشاره به اتفاقاتی که در این دولت در حال رخ دادن است تصریح کرد: اتفاقی که در این دولت در حال رخ دادن است، می‌خواهد نظام را در حوزه اقتصادی در مقابل چند نورچشمی دست‌بسته کند، اعداد و ارقام بسیار بالاست؛ فردی که اخیراً دستگیر شد و از دوستان آقای رئیس‌جمهور بود، حدود 4هزار میلیارد به چندین بانک بدهی دارد... : جنایتی که در دوران فتنه در حوزه اقتصاد انجام شد، این بود که در آن گرد و غبار عده‌یی دست به غارتگری زدند، یک نمونه آن پتروشیمی باختر بود که الآن بالغ‌ بر 10هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ در آن زمان 51 درصد سهام این پتروشیمی را 130میلیارد تومان خریدند. وی ادامه داد: دولت قبل، وزارت اطلاعات و وزارت نفت شکایت کردند که سرمایه ملت را غارت کردند، چرا این دولت سکوت کرده و پیگیری نمی‌کند؛ امسال فقط در حوزه پتروشیمی 25میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که بخش عمده آن مربوط به پتروشیمی باختر است. نماینده ادوار مجلس گفت: موضوع بعدی شرکت بازرگانی پتروشیمی پی‌. سی‌. سی بود که 110میلیارد تومان آن را فروختند و 50میلیارد تومان آن را هم پرداخت نکردند؛ فقط دادگستری اعلام کرده است سال 91 و 92 این شرکت ۳.۷میلیارد یورو که بالغ‌ بر هزار میلیارد تومان می‌شود، فروش داشته است که پول آن را پرداخت نکرده است
در این دولت دهها بابک زنجانی داریم. زاکانی در رابطه با فروش نفت گفت: سال 94 دستگاه نظارتی دیوان محاسباتی بررسی کرده است در هر بشکه نفت تا 8 دلار برای فروش تخفیف داده‌اند؛ مگر 50 دلار چقدر است که 8 دلار برای آن تخفیف داده‌اند، وقتی اسامی را بررسی کنید می‌بینید که همین افراد مسئول دست داشته‌اند. وی در مورد ظرفیت تولید در بخش پتروشیمی اظهار کرد: 16 میلیون تن ظرفیت تولید در بخش پتروشیمی داریم، هر میلیون تن 200هزار شغل ایجاد می‌کند؛ دولت محترم که تحویل گرفت ۳.۷ میلیون تن ظرفیت زیر بار بوده است و انتظار می‌رفته این عدد بیشتر شود اما الآن به ۲.۵ میلیون تن رسیده است و بر اساس برآوردها به ۱.۴ میلیون تن می‌رسد. این فعال سیاسی تأکید کرد: ۱۳.۵ میلیون تن ظرفیت تولید در بخش پتروشیمی کشور روی زمین مانده است

رسالت: مکارم شیرازی: وقتی بازار مملو از کالای خارجی است تولیدکننده چه چیز را تولید کند

وقایع اتفاقیه: بر اساس مصوبه در کمیسیون تلفیق بودجه 96: سپرده گذاری قوه قضاییه در بانکها و استفاده از سود آن ممنوع می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2b577d7-499c-4cf8-af02-ea5fef89a90f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات