728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۹دی ۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی عنوانهای اول خود را به اظهارات روحانی در کنفرانس مطبوعاتی روز قبلش اختصاص داده‌اند، که طی آن روحانی با تکرار ادعاهایش در مورد پیشرفت اقتصادی به حملات علی خامنه‌ای و باندش پاسخ گفته بود:

آرمان: پاسخ روحانی به احتمال رد صلاحیتش؛ ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید، بگویید اگر برجام نبود چه می‌شد، برخی 20سال است هرچه پیشگویی کردند برعکس شد

آفتاب یزد: رئیس‌جمهور در نشست خبری خطاب به دلواپسان: عینک بزنید تا اثرات برجام را ببینید، صدا و سیما سخنانم را در روز 16آذر ناقص منعکس کرد- عده‌یی دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند – ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید رد صلاحیتم شایعه است

ابرار: روحانی: نسبت به مشکلات در اجرای توافقات جهانی نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم

اطلاعات: در جمع نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی: روحانی: تلاش دولت کم کردن اختلافها در کشور است – در برجام از نظر سیاسی و اخلاق موفق شدیم، بر اساس برجام قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان که آن را وضع کرده بودند لغو کردیم. همه تحریمهای هسته‌یی برداشته شد. در برابر بدعهدیها با قدرت ایستادگی می‌کنیم. عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است. کسانی که نقد می‌کنند باید بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد؟

همدلی: نهمین کنفرانس خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌ها برگزار شد، نشست زیر سایه نام هاشمی – باید از افکار هاشمی در آینده استفاده کنیم- ما را با شورای نگهبان در نیندازید- به رشد 5درصدی دست پیدا کردیم- رشد ۷.۴درصدی ایران در منطقه بی‌نظیر است- برجام موفقیت یک ملت است- برجام کسری بودجه را تأمین کرد- نقدهای لوکس منتقدان جایی ندارد- عده‌یی دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند- صدا و سیما سخنان را ناقص منعکس کرد- مذاکره محدود بر سر برجام معنا ندارد- منشور حقوق شهروندی را اجرا می‌کنیم

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع با اختصاص دادن تیترها و مطالب اصلی خود به پاسخگویی به ادعاهای روحانی، اوجگیری شقه درونی نظام بعد از مرگ رفسنجانی را به نمایش گذاشته‌اند:

وطن امروز: پاسخ حسن روحانی به انتقادات و اعتراضات نسبت به وضعیت اقتصادی کشور
عینک بزنید!
نشست خبری حسن روحانی با اهالی رسانه در یک سالگی برجام بعدازظهر دیروز برگزار شد. همان صحبتهای تکراری و ادعای اثرگذاری برجام بر اقتصاد و معیشت، همراه با توهینهای متعدد به منتقدان بار دیگر مطرح شد
او درباره بحران اشتغال، عملکرد دولتش را بی‌نظیر دانست و مدعی شد سالانه 700هزار شغل تولید کرده و از این لحاظ دولت وی در دنیا بی‌نظیر است. او همچنین درباره رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال برجام نیز در اظهارنظری شگفت‌انگیز، یک توصیه قرآنی خطاب به ترامپ مطرح کرد و گفت ترامپ باید بداند برجام به سود او است! این شادابی و خوشحالی البته مانع تکه‌پرانی‌های روحانی به منتقدان نشد. او مثل همیشه این بار نیز منتقدان را متهم به «کوری» کرد و گفت برای دیدن دستاوردهای برجام باید خود را درمان کنند و عینک بزنند! روحانی در ماجرای خرید ایرباس هم باز از استدلال‌های برجامی استفاده کرد. در حالی که منتقدان از رفتار دون شأن و غیرعزتمندانه وزیر راه و رئیس سازمان انرژی اتمی در ماجرای فرود ایرباس گلایه دارند، روحانی باز هم از استدلال‌های برجامی استفاده کرد و گفت منتقدان بروند هواپیمای کهنه سوار شوند. این توهین‌ها در شرایطی مطرح شد که روز گذشته تنها و تنها به یک رسانه منتقد دولت اجازه داده شد از روحانی سؤال بپرسد. این در حالی است که حتی خبرگزاریها و روزنامه‌های سطح دوم حامی دولت نیز اجازه یافتند سؤالات سفارشی خود را طرح کنند.

جوان: سرمقاله: همانگویی به جای نوگویی
یک نشست خبری دیگر مثل همه‌نشست‌های خبری دیگر پر شد از آمار و ارقام دستاوردهای سیاسی و اقتصادی برجام؛ گزاره‌هایی که رئیس‌جمهور با آمار و ارقام بیان می‌کند، اما در زندگی روزمره مردم نمود عینی ندارد. آمارهایی که حسن روحانی برای شکوه بخشیدن به برجام یک ساله دولتش بیان می‌کند، برای مردمی که هر روز درگیر گرانی کالاهای اساسی و بالا رفتن نرخ آب و برق و... رکود در بازار و نوسانات بازار ارز و... هستند، معنای چندانی پیدا نمی‌کند. هر قدر هم لبخند و فضاسازی مثبت چاشنی تمجید از برجام شود، تحریم‌های باقی مانده را (که از قضا کم هم نیستند) و عهدشکنی‌های آمریکای مودب و باهوش را جبران نمی‌کند.
بخش برجامی نشست خبری رئیس‌جمهور در سالگرد یک سالگی اجرای آن، حرف جدیدی نداشت جز یک هواپیمای ایرباس که اتفاقاً اولین پرواز ایرانی‌اش چند ساعتی قبل از نشست خبری روحانی انجام شد.
تنها بخش جدید سخنان دیروز روحانی نسبت به نشست‌های خبری قبلی‌اش، همین ایرباس صفری بود که تازه خریداری شده است. برای همین هم البته دستاورد‌آفرینی شد. هم رونق گردشگری به آن گره زده شد و هم رونق حمل و نقل و در نهایت از شعف هواپیمای خریداری شده، طعنه‌ای هم به منتقدانی خیالی رسید که «بعضی انگار مشکل دارند و می‌گویند ما باید هواپیمای کهنه‌ سوار شویم، خب، شما بروید کهنه سوار شوید. خود این خرید یک تحول در اشتغال و زندگی مردم است!»
این وارونه نمایی در تحلیل است که عدم حضور گردشگران را به نداشتن هواپیما مرتبط کنیم؛ گردشگر می‌تواند با هواپیمای کشور خودش به ایران بیاید، اما نمی‌تواند به قوانین اسلامی در ایران تن بدهد و به‌حق بودن این قوانین، راه را بر بیان دلایل اصلی عدم حضور گردشگر در ایران بسته و راه سوء‌استفاده را باز می‌گذارد که برای این عدم حضور گردشگران دلیل تراشی شود و خرید هواپیما را به آن مرتبط کنند.
در نشست خبری رئیس‌جمهور، وارونه نمایی در تحلیل، تنها شامل برجام و ایرباس نشد و در موضوع روشنی مثل رابطه با عربستان سعودی هم که اخبار واضح و روشن و بی‌نیاز از تحلیل است، موضوع به شکلی دیگر بیان شد.
در واقع هیچ‌یک از منتقدان جدی برجام در نشست خبری یک سالگی اجرای آن اجازه سؤال از رئیس‌جمهور را نیافتند. چهار رسانه اصلاح‌طلب و دولتی، دو مورد صدا و سیما، چهار رسانه خارجی و یک روزنامه اصول‌گرا نشان از مهندسی نشست بر مبنای یک هراس دارد. مورد پرسش قرار گرفتن از یک فتح‌الفتوح و از یک موفقیت نباید اینقدرها هم سخت باشد که کار را به سانسور منتقدان و بستن دهان آنها بکشاند؛ این طور نیست؟

کیهان: هر چند که از تعداد زیادی از رسانه‌ها با دیدگاههای مختلف برای حضور در این نشست دعوت شده بود ولیکن تقریباً تمامی رسانه‌هایی که برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور به پشت تریبون رفتند، از میان روزنامه‌ها و خبرگزاریهای اصلاح‌طلب انتخاب شدند. در حقیقت این‌بار نیز رسانه‌های منتقد دولت (به جز روزنامه رسالت) فرصتی برای سؤال از رئیس‌جمهور پیدا نکردند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی به زبان معکوس در مورد دروغ گویی‌های حسن روحانی به وی هشدار داده و توصیه کرده‌اند به‌خاطر در پیش بودن نمایش انتخابات بهتر است در کنفرانس خبری واقعیتها را بگوید:

اعتماد: از رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که مشکلات و موانع پیش روی کشور را کمی شفاف‌تر، جدی‌تر، علنی‌تر و صریح‌تر با مردم در میان بگذارد. در این صورت است که توقعات و انتظارات مردم از رئیس‌جمهور منتخب‌شان آگاهانه‌تر و با شناخت بهتری شکل خواهد گرفت. امروز بسیاری از نیروهای تندروی اصول‌گرا با فراغ‌بال و ادبیاتی تند و تیز به دولت حمله می‌کنند. آنها بیان می‌کنند که برجام هیچ حاصلی نداشته و وضعیت کشور از زمان بحرانهای احمدی‌نژاد تغییری نکرده است... اصول‌گرایان از فردای عقد قرار داد برجام با هر ابزاری که در اختیار داشتند با برجام در افتادند و در تریبونها و دیگر بلندگوهای‌شان علیه برجام سخن گفتند. آنها تلاش کردند تا با تبلیغاتی گسترده برجام را بدون دستاورد جلوه دهند. متأسفانه سکوت آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده و حتی شخص آقای روحانی نیز آب به آسیاب تندروها ریخت. ریزش‌ها و رویش‌های رأی روسای جمهور مستقر در دوره دوم انتخاب‌شان امری طبیعی است.

روزنامه‌های باند رفسنجانی روحانی، دفاع از برجام و دستاوردهای ادعایی را دستمایه جنگ باندی برای نمایش انتخابات و حمله به رقیب کرده‌اند، و نسبت به پیامدهای برهم خوردن برجام در دورهٴ ترامپ هشدار داده‌اند:

آرمان: سرمقاله: یک‌سالگی برجام بیم‌ها و امیدها
دستاورد‌های برجام یک طیف و نه سیاه و نه سفید است.
با وجود تمام مشکلاتی که پیش روی برجام وجود دارد، ایران توانست در سایه این توافق این اطمینان را به جامعه جهانی و همسایگان خود بدهد که ایران کماکان و مانند سابق دوست و یاور کشورهای همسایه است و سیاست خارجی ایران برعدم دخالت در امور داخلی همسایگان استوار است. یکی دیگر از دستاورد‌های برجام این بود که برای نخستین بار در تاریخ‌سازمان ملل‌متحد کشوری بر اساس مذاکره از زیر بند هفت منشور سازمان ملل‌متحد بیرون آمد.
از مخالفان داخلی انتظار می‌رود که به منافع ملی توجه داشته باشند و با توجه به منافع ملی از تخریب برجام که به سود دشمنان بین‌المللی ایران است بپرهیزند. البته برجام به مسیر خود بدون مخاطره ادامه نخواهد داد. برجام مانند کودکی است که به‌تازگی بر پای خود ایستاده، اما نیاز به مراقبت دارد. با روی‌کار آمدن ترامپ در آمریکا اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در همه سطوح و ابعاد بین‌المللی امکان وقوع دارد و این امکان وجود دارد که برجام از سوی آمریکا با تهدید مواجه شود... باید از دستاورد‌های برجام محافظت کرد. تضعیف برجام در داخل ایران، خواست تیم ترامپ در آمریکا است. البته ترامپ اعلام کرده که در برجام باید باز نگری شود که روز گذشته آقای روحانی در کنفرانس خبری خود به قدرت این مورد را رد کرد

شرق: هنگامی که تعامل با جامعه بین‌الملل و دورکردن کشور از سایه شوم جنگ به یک خواست ملی تبدیل شد، مردان کاردان و سیاست‌مداران هوشمند کشور با هدایت رهبری معظم و در سایه تدبیر رهبران عالی‌رتبه کشور همت گماشتند و با دقت تمام و دلسوزی بایسته و منطقی جهان‌پسند و با درپیش‌گرفتن روشی جدید کهگفتگو را جایگزین مخاصمه می‌کرد، به دستاوردی شگفت رسیدند
توصیه می‌شود منتقدان از سر انصاف، آن طرف قضیه را بنگرند که اگر توافق برجام حاصل نمی‌شد و تحریم‌ها شدت می‌گرفت و شبیه آنچه با برخی کشورهای منطقه کردند و تولید و صادرات نفت را به اندازه تأمین غذا و داروی مردم مجاز می‌دانستند، چه اتفاقی در کشور رخ می‌داد؟

در روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای حمله به برجام و ادعاهای دولت حسن روحانی سرمقاله و مقالات مهم را به خود اختصاص داده است:

رسالت: امروز پس از گذشت یک سال نه تنها بخش عظیمی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی لغو و حتی تعلیق نشده بلکه تحریم‌های جدیدی نیز اضافه شده است.
مطابق گزارش چهارم وزارت‌خارجه درباره روند اجرای برجام که دیروز منتشر گردید آمریکا در برداشتن تحریم‌ها کارشکنی می‌کند مجموعاً 241 شخص و نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های مرتبط باقی مانده‌اند که حداکثر تا هفت سال دیگر از فهرست سه‌گانه شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا خارج می‌شوند!
این بدعهدی آمریکا را باید در حین مذاکرات و هنگام توافق پیش‌بینی می‌کردیم. تعجیل در توافق با هیچ مبنای عقلانی سازگار نبود، اما عجله کردند و حاضر نشدند به نقد مشفقانه دلسوزان نظام توجه کنند
یکی از دشمنان درونی و کژراهه‌ها همین اختلافات گوناگون بی‌وجه است. انقلاب از ابتدا از این مقوله آسیب‌های سختی خورده است
وقتی این اختلافات به سمت کژراهه، بی‌وجهی و بی‌منطقی کشیده می‌شود خسارت‌بار است و حتی آیین گفتگو به کنار رفته و کار به اردوکشی و فحاشی و هتاکی می‌رسد و لذا خود را به‌صورت یک دشمن درونی، نشان می‌دهد. در این وادی، دشمنی دشمنان قسم خورده نظام نادیده گرفته می‌شود، حیله‌های آنها مورد اغماض قرار می‌گیرد و از آنچه باید به موقع عمل کنیم غفلت می‌شود. درست ضربه را از همین نقطه می‌خوریم.

سیاست روز: بزرگ‌نمایی از برجام طرف آمریکایی را برای نقض آن مصرتر کرده است
تناقضی به نام نقض فاحش برجام و نگه‌داری آن به هر قیمتی
در شرایط فعلی بایستی با تمرکز به ابعاد متعدد رویارویی با برجام و اقدامات طرف آمریکایی نگریست. از یک‌سو طرف آمریکایی تلاش می‌کند تا ایران را نامتعهد به تعهداتش جلوه دهد و از طرف دیگر پلیس بد آمریکایی را بازنمایی کند و طرف ایرانی را از این موضوع بترساند که این برجام از این بدتر نیز می‌تواند باشد. لاف‌زنی‌ها و لفاظی‌های تیم ترامپ می‌تواند در این چارچوب مورد بررسی قرار گیرد.
هیئت مذاکره‌کننده‌ ایرانی به این علت به وین رفت و کمیسیون بررسی برجام به‌درخواست ایران تشکیل جلسه داد که ایران از اعمال قانون ایسا توسط آمریکایی‌ها شکایت داشت و معتقد بود این قانون نقض فاحش برجام محسوب می‌شود.
بخش قابل توجهی از کارشناسان مسأله‌ هسته‌یی معتقدند این قانون نقض برجام است و ادامه‌ برجام (در صورت عملی شدن این قانون) علناً بی‌فایده و نشان‌دهنده‌ امتیاز دادن بی‌فایده‌ ایران به طرف غربی و خصوصاً طرف آمریکایی است. با این‌حال در حالی‌که این قانون نقض فاحش برجام است، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده است که بخش‌هایی از این قانون را که با برجام تلاقی می‌کند، متوقف کرده است.
اما این توجیه نیز از نقض برجام به‌وسیله‌ اعمال این قانون کم نمی‌کند. تحریم‌های مرتبط با برجام از منظر رئیس‌جمهور آمریکا، همان تحریم‌هایی است که مربوط به برنامه‌ هسته‌یی ایران می‌شود. به‌عبارتی آمریکایی‌ها معتقدند که هم می‌توانند تحریم‌های گذشته را تمدید کنند و هم تحریم‌های جدیدی وضع کنند؛ به‌ شرط این‌که این تحریم‌ها مربوط به آن چیزی که در برجام اعمال آن محدود یا متوقف شده است، نشود.
این در حالی است که به‌دلیل ماهیت چندلایه تحریم‌های بین‌المللی و خصوصاً تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، امکان جدا کردن این تحریم‌ها از هم وجود ندارد و علناً و عملاً اعمال هر تحریم جدید و با هر عنوانی، نقض برجام محسوب می‌شود. چرا که امکان اعمال تحریمی که بخش مالی و تجاری را متأثر نکند، اساساً ممکن نیست. لذا به هر طریقی و با هر مکانیسمی، وضع تحریم جدید، موضوعی فیصله‌دهنده به برجام و اعتبار و روایی این سند برای ایران محسوب می‌شود... آمریکایی‌ها حتی در همین نشست که بایستی در جایگاه متهم پاسخگوی اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق معاهده‌ برجام می‌نشستند نیز تلاش کردند تا با عوض کردن معادله، بازی را به‌ضرر ایران جلوه دهند و بیان کنند که این ایران است که بایستی به آنچه آنها می‌گویند و طرح و برنامه‌ آن را ریخته‌اند، عمل کند و پاسخگو باشد. لذا حتی در این نشست نیز شاهد زیاده‌خواهی‌ها و زیاده‌گویی‌های طرف آمریکایی در خصوص برجام بودیم.
در همین خصوص، «وال‌استریت ژورنال» نوشت: نمایندگان هسته‌یی ایران با طرح آمریکا برای پاکسازی کامل اورانیوم باقی‌مانده در نیروگاه نطنز موافقت کرده‌اند. موضوعی که در همین چارچوب قابل تحلیل است. بنابراین حتی دولت فعلی آمریکا، که خود را طرفدار برجام و مدافع این دستاورد سیاست خارجی اوباما (به‌نقل از دموکرات‌های حامی اوباما) می‌داند نیز به این سند پایبند نیست، چه رسد به دولت دونالد ترامپ که از هم‌اینک کابینه‌ وحشت آن مشخص است. برجام هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است. خرید ایرباس بازخریدشده‌ی فرانسوی هیچ نشانی از تحول و آنچه رفع تحریم‌ها قلمداد می‌شده است، با خود به‌همراه ندارد. دولت بایستی مسأله‌ رفع تحریم‌ها توسط طرف آمریکایی را جدی بگیرد و آن را به‌صورت محکم‌تری در کمیسیون بررسی برجام مطرح کند و اقدامات تنبیهی برای طرف آمریکایی پیش‌بینی کند.
هر چند باید توقع این را داشت که با تشکیل جلسه‌ کمیسیون برجام، همان اتفاقاتی رقم بخورد که در جلسه‌ی هفته گذشته‌ی برجام، طرف آمریکایی تلاش کرد آن را به خورد افکار عمومی و رسانه‌ها دهد؛ یعنی موضوع طلبکاری از ایران. آمریکایی‌ها در همین نشست اخیر نیز تلاش کردند تا با شیفت موضوع به‌سمت پاکسازی اورانیوم موجود در نطنز، آن را نتیجه‌ی اعمال فشار خود علیه ایران قلمداد و چنین بازنمایی کنند که ایران به تعهداتش پایبند نیست

روزنامه‌های باند دلواپسان به‌رغم حملات باندی به برجام، از لغو و برهم خوردن آن ابراز وحشت کرده‌اند:

رسالت: انگلیس هم به بازی آمریکا پیوست
جنگ روانی مشترک شیاطین علیه برجام
اخیراً مقامات آمریکایی مواضع ضد و نقیضی در خصوص برجام و نحوه و میزان پایبندی به توافق هسته‌یی مطرح می‌کنند.
فراتر از این موارد، مواضع اخیر دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای، نشان می‌دهد که دیدگاه‌های خوشبینانه اخیر مبنی بر این‌که دولت جدید آمریکا برجام را اجرا خواهذ کرد، محلی از اعراب ندارد!
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلستان، نیز مدعی شد: برجام توافقی دشوار و بحث‌برانگیز است اما به هر حال مانع از دستیابی ایران به فناوری هسته‌یی شد
جای بسی تأمل دارد که وزیر امور خارجه دولت انگلیس برجام را بحث‌برانگیز خوانده و ترامپ نیز آن را توافقی بد می‌داند! آنچه مسلم است این‌که باید مراقب توطئه‌های همزمان واشینگتن و لندن در قبال توافق هسته‌یی بود.
سوال اصلی این‌جاست که چرا تاکنون مقامات انگلیسی برجام را توافقی بحث‌برانگیز نخوانده بودند؟!
انتظار می‌رفت وزارت امور خارجه، کاردار انگلیس را بابت اظهارات اخیر بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور در خصوص برجام احضار کند.
در جریان برگزاری نشست مشترک اخیر در برجام، کشورهای اروپایی نیز اقدام ایالات متحده آمریکا مبنی بر تمدید قانون آیسا را مصداق نقض برجام ندانسته‌اند. بدیهی است مقامات اروپایی نسبت به مقولات حقوقی در نظام بین‌الملل رویکردی کاملاً سیاسی و ابزاری دارند. این قاعده شامل حال برجام نیز می‌شود. در این میان، باید بیش از همه بازیگران اروپایی، مراقب رفتار و گفتار مقامات انگلیسی بود
اظهارات ترامپ در خصوص این‌که وی نمی‌گوید با برجام چه برخوردی خواهد کرد،
نشان دهنده عدم پایبندی وی با توافقی مشترک است.
در برهه فعلی، کشورمان باید بازی مشترک و جنگ روانی مشترک شیاطین (آمریکا و انگلیس) در قبال برجام را رصد نموده و با واکنشی هوشمندانه و قاطعانه اجازه ادامه آن را به طرف مقابل ندهد.

در روزنامه‌های حکومتی به بیانهای مختلف از کنار گذاشته شدن رژیم در جریان تحولات سوریه سوز و گداز شده است. تا جایی که کیهان خامنه‌ای دولت ترکیه را تهدید کرده است:

جوان: سرگیی لاوروف، گفت که فکر می‌کند دعوت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه اقدامی مناسب است. وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که امیدوار است دولت ترامپ، این دعوت را بپذیرد و از تمایل رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به اولویت دانستنِ نبرد با گروه‌های تروریستی بین‌المللی استقبال کرد. در حالی که به نظر می‌رسد روسیه حساب ویژه‌یی روی همکاری دولت ترامپ در بحران سوریه باز کرده است اما ظاهراً دولت کنونی آمریکا هم‌چنان به تلاش‌های خود برای پیچیده کردن بحران ادامه می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سایت خود اعلام کرد که واشینگتن ابتدای سال جاری میلادی با فروش موشکهای ضدهوایی دوش‌پرتاب «اف.‌ای.‌ام 92 استینگر» به چند کشور موافقت کرده و این قرارداد به ارزش 207 میلیون دلار شامل کشورهای قطر، ایتالیا و هند می‌شود. یک رسانه صهیونیستی با نام «اسرائیل دیفنس» فروش این نوع موشکها به قطر را چراغ قرمزی برای خلبانان روسیه در سوریه و عراق دانست. به‌ویژه‌این‌که اخیراً گزارشهایی نیز منتشر شده که از عزم واشینگتن و سازمان سیا برای مسلح کردن شورشیان سوری به سلاحهای ضدهوایی حکایت دارد. ظریف گفت: ما مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه هستیم و دعوتی از آنها نکرده‌ایم.

کیهان: ترکیه اردوغان می‌خواهد روش خود را تغییر دهد اما نه به‌گونه‌یی که مهمترین رقیب منطقه‌یی آن یعنی ایران از آن سود ببرد. تأکیدبر اهمیت گفتگوهای سوری- سوری و در عین‌حال متهم کردن ایران به عدم تمایل به راه‌حل سیاسی در این راستا صورت می‌گیرد
اردوغان آرام آرام حمایت ایران را از دست می‌دهد و این بزرگترین قمار رجب طیب اردوغان است. فاصله گرفتن ترکیه از ایران در حالی است که مقامات حزب حاکم در ترکیه می‌دانند ایران به‌رغم نفوذ بسیار گسترده‌یی که در میان کردها و علوی‌های ترکیه دارد بر ثبات ترکیه و موفقیت حزب عدالت و توسعه تأکید داشته است
فاصله گرفتن ترکیه از ایران به کاهش علاقه تهران برای بقاء دولت رجب طیب اردوغان انجامیده و در گام بعد به شرایط جدیدی منتهی می‌گردد. اردوغان می‌داند زمین به هیچ‌وجه در زیر پای او محکم نیست و هر لحظه می‌تواند در معرض گردباد قرار گیرد در آن شرایط فاصله آنکارا با تهران، مشکلات اردوغان را افزایش داده و رسیدن او به راه‌حل را دشوارتر می‌کند.

مرگ رفسنجانی، موضوع تخاصمات دو باند حاکم است. روزنامه‌های باند رفسنجانی به‌دنبال جایگزین سازی برای وی هستند و روزنامه‌های باند رقیب به وی و باندش حمله می‌کنند:

آرمان: کلید گفتگوی ملی در دست کیست؟ این سوالی است که این روزها به‌ویژه پس از رحلت هاشمی بسیار پرسیده می‌شود. چه شخصیتی قرار است اختلافات میان گروهها و شخصیت‌های سیاسی را که چندان به نفع منافع ملی نیست کمرنگ و حذف کند؟ بی‌شک پس از هاشمی اشارات به سمت شخصیتهایی می‌رود که بارها نشان داده‌اند جز رضایت جامعه به موضوعات دیگری نمی‌اندیشند، مانند حسن خمینی.

وطن امروز: آیا هاشمی مظلوم بود؟ یکی از ظلم‌هایی که به آقای هاشمی شد، «ظلم به شخصیت» اوست. در برهه‌ای از تاریخ انقلاب، گروهی از سیاسیون چنان بهمنی از حملات و اتهامات و افتراها و استهزاها به سمتش روانه کردند که گویا می‌خواهند چیزی از او باقی نماند
برخی از همین به‌اصطلاح اصلاح‌طلبان امروز که سینه‌چاک آیت‌الله شده‌اند و برای‌شان روضه‌خوانی‌ می‌کنند، آن روز کار را به جایی رساندند که جناب هاشمی تا مرز اتهام به قتل 80نفر پیش رفت!
به قدری درباره او نوشتند و گفتند و ساختند و پرداختند که هاشمی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های تراز اول انقلاب به عنصری دست چندم تبدیل و عملاً در عرصه سیاسی ایران، «تکفیر» شد. فضاسازی مخرب آنان به‌گونه‌یی شد که صاحبنظران آن روز می‌گفتند تا دهها سال دیگر هر کس بخواهد رأی بیاورد، کافی است مخالف هاشمی باشد.
این روزها عده‌یی با بهره‌گیری از فضای عاطفی نسبت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که بخش مهمی از عمر خود را در مجاهدت برای انقلاب گذراند، سعی دارند پروپاگاندایی بسازند که از قِبَل آن، آیت‌الله هاشمی به اسطوره‌ای تبدیل شود به‌گونه‌یی که نقد اندیشه‌ها و عملکرد ایشان در برخی برهه‌ها مساوی شود با بی‌احترامی یا اهانت به ایشان و بالاتر از آن ضدیت با شرع و شارع
ایشان به‌دلیل عملکرد در دوران 8ساله ریاست‌جمهوری و پس از آن و نیز مواضع وی که تعداد قابل توجهی از آنها با مواضع و رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ه) و رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای متفاوت است و به‌ویژه عملکرد و مواضع او در فتنه 88 که خود نوع دیگری از ظلم بود، البته ظلم به نظام اسلامی، در فرصت‌های دیگر امری لازم و ضروری است

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه 29دی نیز به ابراز وحشت از انتشار نامه 23مقام عالی‌رتبه آمریکا به ترامپ در خصوص سازمان مجاهدین خلق ایران پرداخته اند:

ابرار: ابرار: توصیه 20مقام سابق آمریکا به ترامپ: با گروه مجاهدین خلق وارد مذاکره شو!
در این نامه از ترامپ خواسته شده در برجام بازنگری کند و فشارهای حقوق‌بشری به حکومت ایران را افزایش دهد.
جمعی از مقامات سابق آمریکایی با نگارش نامه‌یی به ترامپ از او خواستند با گروه مجاهدین خلق وارد مذاکره شده و این گروه را به‌عنوان بخشی از اپوزیسیون حکومت ایران به‌رسمیت بشناسد.
امضا کنندگان این نامه بخشی از مقامات و رهبران سیاسی دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در طی دهه‌های گذشته هستند که با گروه مجاهدین خلق ارتباطات آشکار و پنهانی داشته‌اند. تاکنون تیم انتقالی دونالد ترامپ درباره نگارش این نامه واکنشی نشان نداده است، اما علی صفوی از سخنگویان گروه مجاهدین خلق، ارتباط این گروه با نگارش این نامه را تکذیب کرده است ولی سونا صمصامی دیگر سخنگوی این گروه از این اقدام به‌عنوان اقدامی مناسب و ابتکاری به موقع تمجید کرده است
گفتنی است برخی از مقامات کابینه ترامپ و افرادی که به‌عنوان نامزدهای کسب مناصب کلیدی در کابینه او نام برده می‌شدند، در سال‌های گذشته از افراد مرتبط با گروهک مجاهدین خلق بوده و در میتینگ های این گروه سخنرانی می‌کردند. رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از جمله این افراد هستند. در این نامه همچنین از ترامپ خواسته تا نقاط ضعف توافق هسته‌یی با ایران (برجام) را ترمیم کرده و در آینده تلاشهای دولت خود را بر مبنای افزایش فشارها در زمینه رعایت حقوق‌بشر به دولت ایران متمرکز کند. از میان امضا کنندگان این نامه می‌توان به نام های» رودی جولیانی «شهردار سابق نیویورک، » لوییز فری» رئیس سابق اف.بی.آی، » جیمز جونز «مشاور سابق امنیت ملی باراک اوباما و» هاگ شلتون «رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3cd01145-c96a-4c8b-9756-577097b30828"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات