728 x 90

تصادفات رانندگى,

تصادفات؛ فاجعه‌ای دیگر در ایران

-

تصادفات جاده‌یی در ایران
تصادفات جاده‌یی در ایران
درست 90سال پیش، از روزی که درشکهٴ درویش خان با یک اتومبیل تصادف کرد و درویش خان استاد موسیقی ایران فوت کرد، صدها هزار تصادف دیگر در خیابانها و جاده‌ها رخ داده، اما در حاکمیت رژیم ولایت‌فقیه نه با حوادث معمول بلکه با فاجعه‌ای روبه‌رو هستیم که به اندازه کشته‌های هرسال جنگ ایران و عراق، قربانی می‌گیرد.

جاده‌ها از دیر باز نقش مهمی در ایجاد تمدنها داشته‌اند، در دنیای امروزی هم راههای مواصلاتی یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی در هر منطقه‌یی است، وتأثیر انکار ناپذیری در رشد و توسعهٴ اقتصادی دارد، اما در کشورمان ایران چگونه است؟

نگاهی گذرا به آمار و ارقام پاسخ این سؤال را بهتر روشن می‌کند:
یونیسف: 28هزار مرگ و 300هزار نقص‌عضو و مجروح در تصادفات سالانه در ایران

روزانه بر اثر تصادفات به‌طور میانگین ۸۵۰ ایرانی مجروح و ۴۵ نفر کشته می‌شوند، سالانه 500هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات مصدوم و معلول می‌شوند.

آمار سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی ایران برابر با میانگین سالانه کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق است.

در 30سال گذشته تصادفات رانندگی 800هزار کشته و 9 میلیون مجروح بر جای گذاشته است.
این آمار به‌خوبی حکایت از یک فاجعه درکشورمان دارد اما قبل از آن که به علل این پدیده بپردازیم اجازه بدهید یک آمار مقایسه‌ای هم داشته باشیم

میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

در انگلستان با وجود این‌که سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲۲ برابر کمتر است.

در کشور هلند با 17 میلیون نفر جمعیت سالانه تنها ۲۰۰ نفر بر اثر تصادفات می‌میرند، در صورتی که این آمار در کشور نزدیک به 20هزار نفر است.

آمریکا با داشتن بالاترین میزان وسایط نقلیه موتوری یعنی 250 میلیون دستگاه، در تصادفات جاده‌یی یک سوم ایران تلفات می‌دهد.
 در سوئد هم این رقم یک نهم ایران است.
پس می‌بینیم که درکشورهایی که چندین برابر ایران وسیلهٴ نقلیه دارند، میزان تصادفات خیلی کمتر از ایران است، دلیل آن چیست؟

در تصادفات رانندگی سه عامل انسان، جاده و وسیلهٴ نقلیه دخالت دارند، اما سردمداران رژیم ولایت‌فقیه عامل انسانی را برجسته می‌کنند تا بدینوسیله مردم را مقصر جلوه بدهند، اما بر اساس تحقیقات علمی بالابودن آمار کشته‌های تصادفات در ایران ناشی از نا مناسب بودن جاده‌هاست، به‌گونه‌یی که ۷۳.۸ درصد تصادفات منجر به مرگ، ناشی ازعرض کم جاده‌هاست.

در همین خصوص وزیر راه وشهرسازی رژیم گفته است: «سرمایه‌گذاری بسیار کمی در بخش نگهداری جاده‌های کشور انجام شده است. به همین خاطر امروز بیش از ۴۰ درصد از جاده‌های کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارند».
یکی دیگر از عوامل تصادف وسیله نقلیه است، فقر و تنگدستی مردم را مجبور به استفاده از ماشینهای فرسوده کرده است که این ضریب تصادف را بالا می‌برد. از طرفی هم مشتی غارتگر که خودرو سازی را در کشور قبضه کرده‌اند ماشینهایی با کیفیت بسیار پایین تولید می‌کنند، به‌عنوان مثال اتومبیل پراید 24 درصد از تصادفات را به خودش اختصاص داده است، این ماشین به‌دلیل سبکی و شکل آیرو دینامیکی آن وقتی سرعت می‌گیرد کمی از زمین فاصله می‌گیرد و این به‌اصطلاح یک نیرویی ایجاد می‌کند به نام نیروی لیفت، که واژگونی اتومبیل را راحت‌تر می‌کند، بیش از 5 میلیون دستگاه از این ماشین وارد بازار شده و در دست مردم است.

رتبهٴ 189 از بین 190 کشور در امر تصادفات جاده‌یی برای ایران، نشان دهندهٴ رشد فاجعه است، که فقط بهای آن را مردم می‌پردازند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b37fa5b-c5ab-4ae4-acd7-37f1662d458d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات