728 x 90

سوريه,

ارتش آزادی سوریه: به نقض آتش‌بس توسط رژیم اسد و شبه‌نظامیان رژیم ایران پاسخ می‌دهیم

-

ارتش آزادی سوریه
ارتش آزادی سوریه
مصطفی سیجری رئیس دفتر سیاسی تیپ معتصم وابسته به ارتش آزادی سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا حملات علیه وادی بردا متوقف شده و شما چه تضمینهایی در این رابطه دریافت کرده‌اید که حملات تکرار نشود، به تلویزیون اورینت توضیح داد.

مصطفی سیجری رئیس دفتر سیاسی تیپ معتصم وابسته به ارتش آزادی سوریه:
ما در تماس با رزمندگان و اهالی منطقه مطمئن شدیم که حملات متوقف شده است. اما باید صادق باشم که تضمینهای مکتوبی دریافت نکردیم فقط گفته شد که حملات علیه شهر متوقف شده است. ما هم به رزمندگان تأکید کردیم که نمی‌شود به رژیم اسد و متحدانش اعتماد کرد زیرا آنها دشمن هستند. ما با طرفهای محلی و منطقه‌ای برای تثبیت واقعی آتش‌بس تماس گرفتیم طبعاً این آتش‌بس به مصلحت مردم سوریه است.

اورینت:
سپاه پاسداران رژیم ایران گفته که عملیات در مناطق مختلفی در سوریه متوقف نشده است شما با این اظهارات چه‌کار کردید؟

مصطفی سیجری رئیس دفتر سیاسی تیپ معتصم وابسته به ارتش آزادی سوریه:
ما از همان ابتدا به روسها تأکید کردیم و این هم امری مخفی نبود که سران رژیم ایران، بیشترین ضرر را از برقراری آتش‌بس در سوریه کرده‌اند. آنها همچنین از هر گونه روند سیاسی ضرر می‌کنند. رژیم ایران یک پروژه خاص در سوریه دارد. این پروژه رژیم ایران با پروژه روسها متضاد است. به همین خاطر ما به روسها تأکید کردیم که باید رژیم ایران را مجبور کنند که عملیات نظامی را متوقف کند و به شبه‌نظامیان جنایتکارش که در خاک سوریه گسترش یافته‌اند، مهار بزند. ما هم‌چنان بر موضع خودمان هستیم که رژیم ایران هرگز با آتش‌بس برخورد مثبت ندارد و تلاش می‌کند که بیشتر آتش‌بس را نقض کند. این امر، طرف روسی را در تنگنا و بن‌بست قرار می‌دهد. ما از طرف خودمان تأکید کردیم که به آتش‌بس ملتزم هستیم هر چند که طرف مقابل به آن ملتزم نباشد.

اورینت:
رژیم اسد و شبه‌نظامیان اسد اگر به منطقه وادی بردا مجدداً حمله کردند، شما چه کار خواهید کرد؟

مصطفی سیجری
روند آتش‌بس با توافق دو طرف پابرجا می‌ماند. اگر هر کدام از طرفها، آتش‌بس را نقض کند، طرف دیگر حق دارد که به آن پاسخ دهد. در واقع بیشترین حقی است که ما از آن برخورداریم. ما در تمامی جبهه‌های نبرد، بسیج عمومی اعلام کردیم و گفتیم اگر دشمن عملیات خود در وادی بردا را متوقف نکند، ما پاسخ خواهیم داد. اگر اصلاً آتش‌بس وجود نداشت ما به‌عملیات نظامی خودمان ادامه می‌دادیم. ما گفتیم آتش‌بس به مصلحت مردم سوریه است تا مقداری از درد و رنج آنها را بتوان کم کرد. بنابراین اگر رژیم ایران و اسد بخواهند عملیات نظامی را ادامه دهند و آتش‌بس را نقض کنند، ما حتماً پاسخ خواهیم داد و رودر رو خواهیم شد.

اورینت:
اگر مجدداً آتش‌بس را نقض کردند، نقش ترکیه این وسط چیست؟ به‌ویژه برای فشار بر شبه‌نظامیان خارجی.

مصطفی سیجری
ارتش آزادی سوریه به ترکیه اعتماد دارد و ضامن ماست. اما ما نمی‌خواهیم بر ترکیه بیش از آنچه که در توان دارد، بار بگذاریم. ترکیه نقش مهمی در آتش‌بس و همچنین در سالهای گذشته و انقلاب سوریه نقش مثبتی داشته است. هر بار که شبه‌نظامیان رژیم ایران و رژیم اسد آتش‌بس را نقض می‌کنند، ترکیه به تماسهای خود با این طرفها ادامه می‌دهد تا آتش‌بس پیش برود. اما بسیاری از طرفهای بین‌المللی هم گفته‌اند که رژیم ایران با آتش‌بس در سوریه موافق نیست زیرا منافع این رژیم در ادامه جنگ در داخل سوریه است.

ترکیه همچنین بر روسیه فشار می‌آورد تا به تعهداتش در قبال توافقنامه‌ای که میان ما امضا شده، عمل کند و در عین‌حال به پروسه انتقال سیاسی نیز متعهد باشد. ما امیدواریم که این تلاشها به موفقیت برسد اما هم‌چنان که گفتم ما به‌عنوان ارتش آزادی سوریه روی دشمنان حساب نمی‌کنیم اما تلاش می‌کنیم که دوستانمان در این رابطه نقش مهمی ایفا کنند. اگر آتش‌بس نقض شود ما هم پاسخ خواهیم داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5285bbe1-8876-41d3-a35f-7bb763605aec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات