728 x 90

بحران اقتصادى ايران,فقر در ایران,

ادعای رشد پوشالی و خالی شدن جیب و سفره مردم!

-

فقر در نظام ولایت
فقر در نظام ولایت
ادعاهای پوشالی روحانی و مقامات دولت او در زمینه رشد اقتصادی از جمله رشد۷.۴ درصدی، و ادعاهای دیگری نظیر رشد۶.۵ و ۴.۵ درصدی که بر اساس رقم سازی و آمارسازیهای معمول در رژیم آخوندی سرهم‌بندی می‌شوند، با واقعیتهای معیشت مردم، تورم واز جمله با واقعیت قیمت ها ی مواد غذایی از جمله کالاهای اساسی، جیب و سفره خالی مردم هیچ‌گونه هم‌خوانی ندارد.

شاخص واقعی رشد اقتصادی تاثیرگذاری بروضعیت معیشت مردم است، اما نه تنها در دولت شیخک فریبکار، تغییر مثبتی در زمینه معیشت مردم حاصل نشده است، بلکه روز به روز نیز جیب و سفره‌های آنها خالی‌تر شده و فقر وگرانی تسمه ازگرده آنها می‌کشد.

بر اساس اعترافها بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های رژیم اکثریت مردم ایران به زیر خط فقر رانده شده‌اند؛ درآمد و حقوق بسیاری از مردم به‌ویژه کارگران زیریک میلیون تومان و خط فقر حدود 4 میلیون تومان است، در چنین شرایطی است که گرانی قیمتهای مواد غذایی نیز امان مردم را بریده است. مرغ کیلویی 7هزارتومان برنج کیلویی 14هزار تومان و... .

به گفته یحیی آل اسحاق عضو بازرگانی تهران برخی کالاهای اساسی 48 درصد گران شده است.

کیهان خامنه‌ای می‌نویسدْ ”یحیی آل‌اسحاق درباره گران شدن کالاهای اساسی بیش از نرخ تورم اعلامی دولت، با اشاره به این‌که طبقات متوسط به پایین جامعه بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تأکید می‌کند اینها از نظر درآمد و کیفیت زندگی متوسط به پایین هستند و از آن سو 75 درصد هزینه‌های این خانواده‌ها در پنج مقوله قرار دارد“.

همچنین این روزنامه حکومتی در زمینه گرانی کالاها، و به‌ویژه مواد غذایی و درباره آثار اجتماعی گرانی و آثار آن روی معیشت مردم از قول حسین راغفر یکی از مهره‌های وابسته به باند رفسنجانی- روحانی می‌نویسد: ”مسأله اساسی این است که تورم و افزایش قیمت غذا در کشور همواره به مراتب بیش از قیمت متوسط نرخ تورم بوده و آثار این اختلاف، در کیفیت غذای خانوارها خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، خانوارها غذای پرکالری مانند نان را بیشتر مصرف می‌کنند و کالاهایی را که حاوی ویتامین است کمتر می‌توانند مصرف کنند. تغییر ترکیب غذایی موجب شکل‌گیری بیماریهایی مانند پوکی استخوان، کوتاهی قد، رشدنیافتگی ذهنی و اشکال مختلف بیماریها در افراد می‌شود“. (کیهان 7 دی 95)

ناپایداری قیمت ها و به‌خصوص مواد غذایی مورد نیاز مردم به حدی است که به دلائل موهوم نیز قیمت ها افزایش پیدا می‌کنند.

از جمله این دلایل واهی، گران شدن کالاهای مصرفی به‌دلیل سرما است! رسانه‌های رژیم درآذرماه از گرانی مواد غذایی به بهانه سرما خبر دادند و در این زمینه تیتر زدند: ”گرانی عجیب مواد غذایی به بهانه سرما“. و بعضا این موضوع را به سخره گرفتند و نوشتند چگونه پذیرفتنی وممکن است درقرن بیست و یکم و با توجه به پیشرفتهایی درحوزه فناوری و حمل ونقل به‌دلیل سرما نرخ خدمات وکالاهای مصرفی و به‌ویژه مواد غذایی افزایش پیدا کند!. 

رسانه‌ها ازقول رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی نوشتند قیمت مرکبات افزایش پیدا کرده است.

رشد روزافزون قیمت مواد غذایی طوری است، که رسانه‌های رژیم از آن بعضاً با عنوان ترمز بریدن قیمت کالاهای اساسی نام برده‌اند.

بانک مرکزی نیز از افزایش قیمت هشت گروه کالای اساسی خبر داده است. که در این میان تخم مرغ و میوه بیشترین افزایش قیمت را در بین کالاها داشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در دوره یک ساله تا یبیستم آذرماه نرخ لبنیات ۷.۷ درصد، تخم مرغ ۲.۳ درصد، برنج ۴.۶ درصد، حبوب ۲۶.۴ درصد، میوه‌های تازه ۰.۲ درصد، سبزیهای تازه ۳.۳ درصد، گوشت قرمز ۷.۷ درصد، قند و شکر ۱۰.۸ درصد و روغن نباتی ۰.۷ درصد رشد داشت.

البته این امر واضح است که به‌طور معمول مقامات و نهادهای وابسته به دولتهای ضد‌مردمی ولایت‌فقیه، در زمینه ارایه آمار وارقامی که با سخت شدن شرایط زندگی مردم ارتباط دارند، کوچک نمایی می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی رژیم به این امر اذعان می‌کنند که در طول 5سال اخیر قدرت خرید مردم باکاهش 187 درصدی  مواجه شده است. (روزنامه سیاست روز6آذر95)

در چنین شرایطی است که سفره مردم نیز روز به روز کوچکتر می‌شود ودر حالی که درسالهای 91 و 92 هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط سالانه 131 کیلوگرم برنج مصرف می‌کرد، این رقم در سال 94 به 116 کیلو گرم کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی مصرف نان مردم در سال 1394 نسبت به 1391 بالغ بر۵.۵ درصد کاهش یافته است.

البته این آمار وارقام در مورد کسانی است که اندک قدرت خریدی برای آنها مانده است، اما بر اساس اعتراف معاون وزیر بهداشت رژیم، سی درصد از مردم ایران که نان هم برای خوردن ندارند، وضعیت فاجعه‌بارتر و رقت انگیز‌تری دارند.

بنابراین مردمی هم که اندک درآمد و قدرت خریدی دارند، با مشکل شدید معیشتی روبه روهستند و با حقوقهایی که دریافت می‌کنند، تنها ۱۰ روز از ۳۰ روز یک ماه را می‌توانند سپری کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b0280f3-2d1c-4620-b9ba-f1e3ab1a9c6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات