728 x 90

بكارگيرى سلاح شيميايى,

۱۳۸بار استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه

-

سند  جنایت
سند جنایت
بر اساس جدیدترین گزارشی که منتشر شده است، رژیم اسد حدود 138بار از گاز شیمیایی علیه مردم بی‌دفاع سوریه استفاده کرده است. بیشترین قربانیان این جنایت، کودکان هستند.

سازمان ناظر حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن بر اساس تحقیقات انجام شده اعلام کرد: استفاده رژیم اسد از سلاح های ممنوعه شیمیایی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و این رژیم در ظرف سه سال گذشته حدود 138 حمله شیمیایی انجام داده است.

رژیم اسد پیشتر در تاریخ 21 اوت سال 2013 نیز با استفاده از بمبهای حاوی گاز کلر به غوطه شرقی در حومه دمشق حمله کرده بود که در نتیجه آن 1400نفر جان خود را از دست داده و بیش از 10هزار تن دیگر از جمله زنان و کودکان مسموم شدند.

دولت آمریکا که همان زمان هشدار داده بود؛ اگر در جنگ داخلی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شود، دست به مداخله نظامی در این کشور خواهد زد به‌خاطر نرنجاندن آخوندهای حاکم بر تهران با تغییر سیاست، این خط قرمز را از دستور کار خود خارج کرد. از آن پس رژیم اسد با دست بازتر و دهها مورد از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه و به‌ویژه کودکان این کشور از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

آمریکا با روسیه درباره تحویل و امحای تسلیحات شیمیایی در اختیار رژیم اسد، در 15سپتامبر 2013 به توافق رسید. بازرسان سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی عملیات خود را برای امحای سلاحهای شیمیایی سوریه آغاز کردند. آنها در 19 اوت 2014 اعلام کردند که تمامی سلاحهای شیمیایی را که رژیم اسد مشخص کرده، از بین بردند، اما معلوم شد که رژیم اسد انبارهایی دارد که آنها را از بازرسان مخفی کرده است. چرا که بعد از آن بارها در مناطق مختلف سوریه از جمله در حلب از بمبهای حاوی گاز کلر و سارین علیه مردم استفاده کرد و دولت اوباما و سازمان ملل‌متحد هیچ واکنشی نشان ندادند. سازمان ملل حتی هنگام تحقیقات و انتشار گزارشها تأیید می‌کرد که از سلاح شیمیایی استفاده شده است اما عمداً اعلام نمی‌کرد که چه کسی این سلاح را به‌کار برده است. آخرین بار و بعد از فشارهای بین‌المللی و افتضاح پرده‌پوشی این جنایت جنگی، سازمان ملل تأیید کرد که رژیم بشار اسد حداقل در 4مورد سلاح شیمیایی به‌کار برده است.

اکنون سازمان ناظر حقوق‌بشر سوریه در لندن اعلام کرده است که رژیم اسد طی سه سال گذشته 138 بار حمله شیمیایی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار آناتولی ترکیه در حلب، طی سه ماه گذشته سه حمله شیمیایی انجام شده که در نتیجه آن 131نفر کشته شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1522a532-28a8-4cfa-aa1b-3f4878a4e788"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات