728 x 90

سوريه,جنايات جنگي,

سازمان ملل‌متحد با تشکیل هیأت تحقیق در مورد جنایت جنگی در سوریه موافقت کرد

-

دادگاه بین المللی جنایات جنگی
دادگاه بین المللی جنایات جنگی
شب گذشته اول دیماه 95، ۱۰۵ عضو سازمان ملل به تشکیل هیأتی برای تحقیق در مورد « جنایت جنگی» در سوریه رأی مثبت دادند. در میان موافقان، کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی و قطر به چشم می‌خورند
تنها رژیمهای ایران و روسیه و ۱۳ کشور دیگر به این اقدام رأی منفی داده‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه‌ در این مورد را لیختن اشتاین ـ با کمک دهها کشور دیگر ـ آماده کرده و در آن خواسته شده بود تا یک گروه مستقل و بی‌طرف تشکیل شود. «هدف از تشکیل این گروه، جمع‌آوری مدارک و شواهد عادلانه و مستقل از اقدامات جنایت‌آمیز، بر پایه قوانین و معیارهای بین‌المللی است. پرونده یا پرونده‌هایی که می‌توانند اکنون یا در آینده در دادگاههای ملی، منطقه‌یی یا بین‌المللی مطرح شوند».
کریستین وناوسر، نماینده ارشد لیختن اشتاین در سازمان ملل متحد، در دفاع از پیش‌نویس ارائه شده، گفت: «ما تمام این مدت، هر اقدامی علیه جنایتکاران جنگی در سوریه را به عقب انداخته‌ایم».
سفیر لیختن اشتاین گفت: سکوت و بی‌عملی سازمان ملل‌متحد این پیام را صادر کرده که هر جنایتی علیه بشریت، می‌تواند به کار گرفته شود و هیچ عاقبتی هم برای کسانی که آن را به‌کار می‌گیرند، نخواهد داشت.

قطعنامه ملل‌متحد از همه کشورها و طرف‌هایی که به شکلی با جنگ سوریه در ارتباط هستند، و نیز جوامع و سازمانهای مدنی و فرادولتی، می‌خواهد تا مدارک و اطلاعات خود را در اختیار هیأت بازرسان قرار دهند.

تصویب قطعنامه به‌معنی تشکیل گروهی‌ست که به جمع‌آوری مدارک از جنگ تقریباً شش ساله در سوریه دست می‌زند، و همچنین تحلیل خود را در مورد این وقایع و نیز قوانین و معیارهای تصویب‌شده در سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ارائه می‌کند.
دادگاه رسیدگی به عاملان « جنایت جنگی» در مورد برخی پرونده‌ها تشکیل شده‌است؛ برخی از مشهورترین این پرونده‌ها طی سال‌های گذشته به جریان جنگ داخلی یوگسلاوی سابق مربوط می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eaccc5cf-8f53-4fd5-918b-413fe294be71"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات