728 x 90

سوريه,

دکتر حمدان شهری پژوهشگر بین‌المللی: آمریکا بر سر راه رزمندگان سوریه مانع ایجاد می‌کند

-

رزمندگان سوری
رزمندگان سوری
دکتر حمدان شهری پژوهشگر بین‌المللی در مصاحبه با تلویزیون العربی می‌گوید دولت اوباما راههای رسیدن سلاحهای پیشرفته به رزمندگان اپوزیسیون را بسته است. او یکی از علل اوضاع فاجعه‌بار سوریه را این سیاست آمریکا می‌داند. سیاستی که دست باز به رژیم ایران و روسیه برای قتل‌عام مردم سوریه داده است.

دکتر حمدان شهری پژوهشگر روابط بین‌الملل:
عربستان سعودی به خوبی می‌داند که دخالتها و نفوذ رژیم ایران در سوریه و در سایر مناطق، امنیت منطقه خلیج‌فارس و عربستان سعودی را تهدید می‌کند. در ابتدای انقلاب سوریه کشورهای عربی انتظار داشتند آمریکا نقش بزرگی در این مسأله ایفا کند به‌ویژه بعد از سخنان اوباما که از مرز سرخ صحبت کرد یا از تغییر بشار اسد سخن گفت. اما اوباما به آنها عمل نکرد و مردم سوریه را به‌حال خود رها کرد. کشورهای خلیج‌فارس خیلی دیر خودشان را نه تنها در مقابل رژیم ایران و بشار اسد بلکه در برابر روسیه که وارد صحنه نبرد در سوریه شد، یافتند. دخالت روسیه وضعیت را پیچیده‌تر کرد. روشن است که کشورهای عربی حاضر نیستند حکومت بشار اسد استمرار پیدا کند. عربستان و کشورهای خلیج‌فارس مطلقاً نخواهند پذیرفت که رژیم ایران در سوریه حضور دائمی داشته باشد زیرا امنیت و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. زیرا جنگی که الآن جریان دارد به حلب یا موصل متوقف نخواهد شد و ابعاد بزرگتری به خود می‌گیرد.

دکتر حمدان شهری در پاسخ به سؤالی در مورد موضع کشورهای عربی می‌گوید:
حتی اگر ترکیه و کشورهای خلیج‌فارس بخواهند بزرگترین حمایت و کمک به انقلاب سوریه بکنند، اگر آمریکا همراهی نکند، مشکل خواهد بود زیرا آمریکا، راههای رسیدن سلاحهای پیشرفته به رزمندگان را بسته است و همین امر هم دخالت رژیم ایران و روسیه در سوریه را تسهیل کرده و توانسته‌اند به جایی که اکنون هستند، برسند.

شما می‌دانید که اگر روسها نبودند، رژیم ایران نمی‌توانست پیشروی کند بنابراین اگر معادله بخواهد تغییر کند آمریکا یا باید وارد شود یا حداقل اجازه دهد رزمندگان به سلاحهای پیشرفته دست یابند. . دونالد ترامپ گفته، دولت وی قصد دارد مناطق امن در سوریه ایجاد کند که هزینه آن برعهده کشورهای عربی است. من فکر می‌کنم بعد از تغییر سیاست آمریکا، این‌گونه تفاهمها در آینده بیشتر بارز می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac7299cc-a150-4e52-a4ce-0e5204d95928"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات