728 x 90

تعطيلى واحدهاى صنعتى و توليدى,

تعطیلی واحدهای صنعتی و گسترش رکود در حاکمیت آخوندی

-

تعطیلی واحدهای صنعتی
تعطیلی واحدهای صنعتی
در سایه حاکمیت ننگین آخوندهای فاسد و غارتگر، اقتصاد کشور در چنان ورطه و گردابی سقوط کرده است که بنا بر آمار رسانه‌های رژیم بیش از 40 میلیون ایرانی در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بحران اقتصادی آن چنان به بی‌عدالتی اجتماعی و فاصلهُ طبقاتی دامن زده است که روزانه بخش‌های جدیدی از جامعهُ ایران به زیر خط فقر می‌روند.

بسیاری از صنایع کشور، از جمله صنایع برق و خودروسازی و... ، ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی اند.

نابودی زیرساختهای اقتصاد کشور به دست رژیم قرون‌وسطایی ولایت‌فقیه طی سالیان اخیر آن‌چنان عمیق است که آخوند شیادی مانند روحانی وادار می‌شود تا ضمن پس گرفتن وعده‌های پوشالی‌اش در مورد رونق اقتصادی و خروج از رکود، اعتراف کند: ”در شرایط امروز، مشکل اصلی و ساختاری ما، بیکاری و رکود است“.

این در حالی است که میهن اشغال شده با داشتن ۱۸.۲ درصد کل ذخایر گازی جهان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان و با داشتن ۹.۳ درصد کل ذخایر نفتی جهان، چهارمین مالک بزرگ ذخایر نفتی در جهان محسوب می‌شود.
تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی، نبود امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، همراه با بحران مالی، غارت و چپاول نجومی داراییهای مردم چنان به تار و پود این رژیم ضدبشری تنیده شده است که رهایی از آن جز با سرنگونی آن ممکن نیست.

با نگاهی کوتاه به گوشه‌یی از سیاستهای خانمانسوز و ایران برباد ده حاکمیت قرون‌وسطایی ولایت‌فقیه و تعطیلی گسترده واحدهای صنعتی بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سردمداران و کارگزاران به نقش این رژیم ضدبشری در نابودی حرث و نسل مردم محروم ایران بیشتر آشنا می‌شویم.

ذکر این نکته ضروری است که در ایران حدود 155 هزار واحد کار صنعتی کوچک فعال بودند که در آن حدود ۴.۴ میلیون نفر شاغل بودند. اما در سالهای اخیر به‌دلیل سیاستهای ضدمردمی رژیم آخوندی 45 درصد این واحدهای صنعتی به تعطیلی کشانده شده‌اند به گونه‌ای که هم‌اکنون قریب 70 هزار واحد صنعتی تعطیل و دو میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

تعطیلی واحدهای صنعتی و اعتراف سران و کارگزاران رژیم:
-خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس 24 مرداد 1395 تحت عنوان وجود 14800 واحد صنعتی راکد در کشور به‌نقل از سرکرده سازمان بسیج مهندسان صنعتی می‌نویسد: «14 هزار و 800 واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، این واحدها اعم از واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها و بیرون از آنها هستند. همچنین 6 هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود داشته پس از یک دوره تولید در رکود به‌سر می‌برد. 20 درصد از این صنایع کمتر از 20 درصد تولید دارند».

همین منبع در ادامه ضمن اشاره به ورشکستگی صنایع و غارت آنها توسط بانکها اضافه می‌کند: «تعداد 1500 واحد تولیدی به‌دلیل این‌که تعهدات مالی را انجام نداده‌اند در تملک بانکها قرار داشته و امیدواریم با تفاهمات صورت گرفته بتوانیم این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم».

- خبرگزاری تسنیم ارگان تروریستی قدس 4 اردیبهشت 95 به‌نقل از یکی از اعضای مجلس ارتجاع نوشت: «طبق آمار موجود 60 درصد از واحدهای تولیدی کشور به‌صورت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و همین مقوله حمایت از تولید و صنعت را به‌عنوان اصل مشترک همکاری دولت و مجلس دهم در سال جاری مطرح کرده است».

- روزنامه همشهری 24 مرداد 1394 تحت عنوان چرخ تولید هم‌چنان لنگ می‌زند می‌نویسد: «سال گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور و تعدادی از مقامات اقتصادی دولت از خروج اقتصاد از شرایط رکود خبر دادند و گفتند که هنوز به دوران رونق نرسیده‌ایم، اما به‌طور قطع از شرایط رکود خارج شده‌ایم. سخنان سال گذشته مقامات دولت در کنار آمارهای رسمی در حالی است که فعالان بازار ورود اقتصاد به شرایط رونق را تأیید نمی‌کنند و حتی برخی می‌گویند که هم‌چنان در شرایط رکود سنگین به‌سر می‌بریم».

این روزنامه در ادامه در تأیید این‌که رکود سنگین هم‌چنان بر اقتصاد رژیم حاکم است به‌نقل از رئیس اتاق بازرگانی رژیم می‌نویسد: «در دهه‌های گذشته در مسیر درستی حرکت نکرده‌ایم، اقتصاد نفت‌زده ایران، سرمایه ملی را تبدیل به هزینه‌های جاری کرد. ضمن آن‌که روزبه‌روز نیز دولت بزرگ‌تر و بخش خصوصی کوچک می‌شدند و شرایط بسیار شکننده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد کرده است». به‌صورتی که امروز: «از 82 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ، 14هزار واحد تعطیل و 22 هزار واحد نیمه‌تعطیل هستند و 14 هزار واحد دیگر با 70 درصد توان خود کار می‌کنند».

-روزنامه حکومتی موسوم به فردا 4 اردیبهشت 95 تحت عنوان غوغای بیکاری در بخش صنعت و تولید می‌نویسد: «هر روز اخباری از تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی کشور روی خط رسانه‌ها می‌رود در این میان، وضعیت برای واحدهای تولیدی و به‌خصوص واحد‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به کارند هر روز بد و بدتر می‌شود. بر اساس اخبار رسیده، برخی از واحدهای تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها هم به‌صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و در این میان زندگی کارگران بیکار شده و حقوق نگرفته روز به روز بیشتر تحت فشارهای مالی قرار می‌گیرد.
همین روزنامه در ادامه به‌نقل از معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اضافه می‌کند: «وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی به هیچ‌وجه مساعد نیست و آمارهای سال 94، سرشار از خبرهای بد تولیدی برای کارگران و واحدهای تولید است چرا که بر اساس آمار در سالی که گذشت، 10 هزار و 183 واحد معادل ۲۹.۵ درصد کارخانجات صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار کرده‌اند و 9هزار و ۹۲۷ واحد صنعتی نیز وجود داشته که معادل ۲۹ درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهند و با 50 تا 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند و به نظر می‌رسد در سال 95 هم با ادامه همین وضعیت رکود، و عدم تزریق کمکهای دولتی به این واحدها، وضعیت بدتر هم بشود».

این منبع در ارتباط با واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی اضافه می‌کند: «وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی نیز بسیار وخیم است تا جایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کل کشور ۳۴ هزار و ۵۳۰ واحد در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد ۶ هزار و ۲۳۹ واحد متوقف هستند و اخبار حکایت از نیمه تعطیل بودن بسیاری از واحدهای به‌اصطلاح فعال دارد و باید هر چه سریعتر برای این وضعیت چاره‌ای اندیشید».

-ارگان تروریستی قدس موسوم به تسنیم 22 تیرماه 95 با اشاره به اعتراف رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر تعطیلی 251 واحد صنعتی در این استان نوشت: «751 واحد صنعتی دارای پروانه با اشتغالزایی 9 هزار نفر در این استان وجود دارد که از این تعداد 376 واحد فعال، 124 مورد نیمه فعال و 251 واحد نیز راکد است».

-سایت حکومتی موسوم به راه دانا 20 خرداد 95 تحت عنوان استان صنعتی یزد در آستانه ورشکستگی و بحران صنعتی نوشت: «استان یزد که با دارا بودن بیش از 3500 واحد صنعتی بیش از 4 درصد کل واحدهای صنعتی کشور را در برمی‌گیرد در آستانه ورشکستگی است».

همین منبع در ادامه اضافه می‌کند: «با تشدید رکود و مشکلات اقتصادی در سه سال اخیر تعداد قابل توجهی از کارخانجات تولیدی در استان یزد به تعطیلی کشیده شده‌اند و گزارشهای مسئولان در استان یزد حاکی از آن است که واحدهای تولیدی مختلف از جمله کاشی و سرامیک، نساجی، آهن و فولادسازی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و این مشکلات 50 درصد واحدهای تولیدی این شهر را راکد و نیمه تعطیل و بیش از 30 درصد آن را تعطیل کرده است».

-خبرگزاری مهر آخوندی 7 شهریور 95 با عنوان تعطیلی 700 کارخانه در مازندران به‌نقل از رئیس سازمان و صنعت معدن و تجارت مازندران می‌نویسد: «سهم دولت تدبیر و امید تعطیلی کارخانه‌های دارای بیش از ۱۰ کارگر مازندران ۱۰۰ کارخانه است و ۶۰۰ واحد تولیدی نیز قبل از این دولت به ورطه تعطیلی کشیده شده بودند».

- سایت حکومتی راه دانا 27 اردیبهشت 95 تحت عنوان تعطیلی کارگاههای ابریشم در پایتخت ابریشم ایران نوشت: «ابریشم کشان شهر بایگ تربت حیدریه در سه دهه قبل با راه‌اندازی 2500 کارگاه ابریشم کشی در منازل خود و در شرایطی بسیار سخت 75 درصد نخ ابریشم کشور را با کیفیت بالا تولید و روانه کارخانه‌های نساجی می‌کردند.

ایجاد اشتغال برای 5 هزار نفر، تولید ثروت برای منطقه و تأمین بخش عمده نخ ابریشم کشور از مزایای مهم این کارگاههای ابریشم کشی بود.

ابریشم کشان شهر بایگ تربت حیدریه در آن سالها 5400 تن پیله خشک را در کارگاههای خود به نخ ابریشم تبدیل می‌کردند اما با تعطیلی دو هزار کارگاه امروز این رقم به کمتر از 110 تن کاهش یافته است.

در طول 15 سال گذشته به‌دلیل ورود نخ ارزان قیمت و البته با کیفیتی پایین‌تر از کشورهای آسیای میانه و چین، دو هزار کارگاه ابریشم کشی شهر بایگ تربت حیدریه به‌صورت تدریجی تعطیل شده‌اند، کارگاههایی که در هر کدام از آنها حداقل دو نفر مشغول به کار بودند.

- خبرگزاری نیروی تروریستی قدس- تسنیم 5 تیر 95 به‌نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد از حراج محصولات فولادی در بازارهای صادراتی خبر داد و نوشت: «این امر باعث شد تا رقابت ناعادلانه‌ای در بازار ایجاد شود و تعدادی از کارخانجات تولیدی تعطیل شوند».
وی همچنین اضافه می‌کند: «تولیدکنندگان داخلی متقاضی دریافت این محصولات اعلام کرده‌اند کالا‌ها را 50 دلار گران‌تر از قیمت صادراتی از آنها خریداری می‌کنند».
این کارگزار رژیم ضمن انتقاد به واحدهای بزرگ آهن و فولاد کشورکه محصولات خود را با قیمتی ارزان‌تر از بازار داخلی صادر می‌کنند و این امر باعث رقابت ناعادلانه‌ای در بازار می‌شود اضافه کرد: «به‌عنوان نمونه کارخانه میل‌گرد نو شهر و کارخانه میلگرد قزوین به‌دلیل همین موضوع تعطیل شده‌اند».

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ضمن اشاره به رکود وسیع در صنایع کشور و انتقاد ضمنی به کارگزاران دزد و چپاولگر رژیم گفت: «امروز اکثر واحدهای آهن و فولاد به‌دلیل رکود مسکن با مشکل روبه‌رو هستند، این در حالی است که در تمام کشورها وقتی صنفی با رکود مواجه است از آنها مالیات دریافت نمی‌کنند اما در ایران هر روز مالیات‌های سنگین از فروشندگان آهن و فولاد گرفته می‌شود».

-سایت حکومتی موسوم به راه دانا 20 خرداد 95 تحت عنوان سایه شوم خاموشی بر صنعت سراب بعد از برجام نافرجام ضمن اعتراف به تعطیلی 90 درصد واحدهای تولیدی در سراب می‌نویسد: «با گذشت بیش از هزار روز از وعده رئیس‌جمهور روحانی مبنی بر گشایش اقتصادی و در ادامه آن اجرایی شدن برجام انتظار می‌رفت چرخ های تولید کشور به گردش در آید ولی برعکس تمام انتظارها و قولها شهرک صنعتی سراب وضعیت اسفناکی به خود گرفته است.

با مختصر گشت و گذار در فضای مجازی و اینترنت متوجه می‌شویم که این رکود بر تمام شهرک‌های صنعتی کشور سایه افکنده و به‌طور متوسط ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی در اکثر شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل شده است. متأسفانه وضعیت حاکم بر صنعت شهرستان سراب با توجه به میانگین کشور وضعیت نامناسب‌تری دارد و بیش از ۹۰ درصد از واحدهای شهرک صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل هستند».

-سایت حکومتی بویر خبر 5 مرداد 95 در ارتباط با تعطیلی واحدهای تولید این استان کهگیلویه و بویر احمد می‌نویسد: «شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج که دارای 40 شرکت خصوصی است امروز دیگر توان بار سنگین تعطیلیهای گسترده را ندارد و طبق شواهد شاید فقط پنج شرکت که عمده تاً شرکتهای خدماتی فروش محصولات بیرون از استان هستند در این شهرک فعال باشد و مابقی به دلایلی مانند ورشکستگی، نداشتن بودجه کافی و یا مصادره شدن از سوی بانکهای عامل راکد مانده‌اند».

همین منبع چنین ادامه می‌دهد: «هر چند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «703 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 32 درصد معادل 225 مورد راکد است اما با مراجعه به شهرک‌های صنعتی می‌توان دریافت که بیش از400 واحد تولیدی تعطیل و هیچگونه تولیدی در آنها انجام نمی‌شود و تنها نام کارگاه تولیدی را با خود یدک می‌کشند.»

-- سایت حکومتی راه دانا 19 خرداد 95 به‌نقل از خضر خلیلی، دبیر انجمن صنایع استان بوشهر اعلام کرد: «از 800 واحد تولیدی دارای پروانه در استان، 70 درصد از آنها به‌دلیل مشکل نقدینگی صنایع و همکاری بانکها غیرفعال هستند».

-خبرگزاری ارگان تروریستی قدس 18 خرداد 95 تحت عنوان رکود بر سر سفره‌های کارگران شهر نفتی ایران می‌نویسد: «60 درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی در گچساران اکنون به‌دلیل نبود سرمایه در گردش، کمبود منابع مالی و رکود تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند. تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در گچساران و به‌دنبال آن بیکار شدن تعدادی از کارگران اکنون یکی از مشکلات در این شهرستان بوده است.

از تعداد 74 واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان گچساران اکنون حدود نیمی از آنها به‌دلیل وجود مشکلات کمبود نقدینگی و مشکلات مالی تعطیل بوده است.

در حال حاضر 35 واحد تولیدی و صنعتی در گچساران تعطیل بوده و تعداد 12 واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان نیز غیرفعال هستند».

-سایت حکومتی راه دانا 19 خرداد 95 به‌نقل از مدیر کل کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌نویسد: «معضل اصلی استان تعطیلی و نیمه‌فعال ماندن واحدهای تولیدی و صنعتی است».

این منبع در ادامه اضافه می‌کند: «طی سال‌های گذشته عدم حمایت مناسب از بخش خصوصی و سیاستهای نادرست مدیران باعث تعطیلی و ورشکستگی برخی از کارخانجات استان خوزستان شده و تولید کنندگان را به خاک سیاه نشانده است».

-خبرگزاری حکومتی عصر فارس 15 تیر 95 به‌نقل از رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی فارس نوشت: «کارخانه پشم‌شیشه شیراز به بهانه انتقال به منطقه ویژه اقتصادی در حال تعطیلی و اخراج کارگران است و اگر وضع به همین صورت پیش رود و از خرید سیمان از جاها‌ی دیگر جلوگیری نشود کارخانه‌های سیمان استان فارس نیز تعطیل می‌شوند».

وی همچنین اضافه کرد: «امروز نمی‌توان پذیرفت که کارخانه کاشی حافظ که روزی برند این استان بوده به‌دلیل سوء مدیریت و نداشتن مدیران استانی در حال تعطیلی است و مدیران این کارخانه همین امروز 40 نفر از کارگران خود را اخراج کرده‌اند».

-خبرگزاری سپاه تروریستی قدس-تسنیم7 تیر 95 به‌نقل از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت رژیم در استان لرستان نوشت: «در حال حاضر ۵۰۴ واحد با اشتغال زیر ۱۰۰ نفر راکد و نیمه فعال در استان شناسایی کردیم که ۳۳ درصد واحدهای صنعتی استان راکد و نیمه فعال هستند».
وی با بیان این‌که عمده این واحدها در شهرک‌های صنعتی هستند همچنین اضافه کرد: ”سنگبریهای صادراتی خوبی در استان داریم که با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند“.

-خبرگزاری تسنیم ارگان تروریستی قدس 29 خرداد 95 به‌نقل از معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نوشت: «37 درصد واحدهای تولیدی استان قم که بالغ بر 1003 واحد تولیدی را شامل می‌شود در حالت تعطیلی به‌سر می‌برند».

وی همچنین اضافه کرد: «از 2692 واحد تولیدی استان در مجموع 1689 واحد با ظرفیتهای کمتر از 50 تا 70 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که از این تعداد 1104 واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید به‌صورت نیمه فعال فعالیت دارد، همچنین 405 واحد با ظرفیت 50 تا 70 درصد و 180 واحد با 70 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند».

-خبرگزاری تسنیم ارگان تروریستی قدس 11 آبانماه 95 به‌نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نوشت: «50 درصد از واحدهای تولیدی کشور که در شهرک‌های صنعتی راکد و غیرفعال شده‌اند قابلیت احیا ندارند».

این مهره رژیم آخوندی همچنین اضافه کرد: «6 هزار و 800 واحد تولیدی شهرک‌های صنعتی در کشور راکد شده‌اند که نیمی از آنها در صورتی‌ که میلیاردها تومان برای آنها هزینه شود باز هم قابلیت احیا ندارند».

-خبرگزاری حکومتی مهر 4 مرداد 95 با عنوان کارخانه سیمان نائین به‌دلیل بدهی به شرکت گاز تعطیل شد به‌نقل از معاون شرکت گاز سیمان نوشت: «گاز شرکت سیمان نائین به‌دلیل بدهی از روز گذشته قطع و بیش از ۶۰۰ نفر کارگر بیکار شده‌اند».

وی همچنین اضافه کرد: «به‌دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور محصولات تولید شده به فروش نمی‌رسد و باعث شده که محصولات در کارخانه دپو شود و قطع گاز سبب آسیب جدی به ماشین‌آلات کارخانه شده است».

واقعیت این است که اقتصاد رانتی و وارداتی آخوندی جز تخریب تولید ملی حاصل دیگری نداشته است. به‌خصوص با توجه به فساد نهادینه و سیستماتیک که جای آبادی باقی نگذاشته است.

وقتی خانه از پای بست ویران است، هر حرف و کاری تنها نقش ایوان است، راه‌حل تنها ویران کردن این خانه با صاحبانش (نظام ولایت) از بن و اساس است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/facde7ea-c629-431b-ae21-f4f66e850982"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات