728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۴آذر ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های هر دو باند حاکم به اجماع کنگره و سنای آمریکای در تمدید تحریمهای 10ساله علیه رژیم پرداخته و علاوه بر دغدغهٴ باندی از این موضوع به مثابه ابزار جنگ باندی برای نمایش انتخابات نیز بهره گرفته‌اند:

ابرار: روحانی: برجام محصول کار هفت کشور است

اطلاعات: در دیدار فرستاده ویژه پوتین رئیس جمهوری: اجازه نمی‌دهیم برجام را تضعیف کنند

جوان: نصیحت مقابل نقض! دولتمردان از گفتن «نقض برجام» ابا دارند و آمریکایی‌ها را نصیحت اخلاقی می‌کنند

جوان: مقابل نقض سریالی برجام باید ایستاد

رسالت: فلاحت پیشه: داماتو، شاکله تمام تحریمهای ضدایرانی و نقض برجام است

رسالت: برجام رسماً نقض شده است، کاخ سفید: اوباما تمدید تحریمهای ایران را امضا می‌کند

راه مردم: ولایتی: تمدید تحریمها انتقامی بود که از پیروزیهای در منطقه گرفتند

راه مردم: روحانی در دیدار نماینده پوتین: نباید اجازه داد که کشوری اقدامی برای تضعیف توافق انجام دهد

کاروکارگر: رئیس کمیته هسته‌یی خبر داد: طرح دو فوریتی مجلس برای الزام دولت به نادیده گرفتن محدودیتهای برجام

کیهان: نگاه وزارت‌خارجه به تحریمهای جدید آمریکا، دیروز؛ نقض برجام است – امروز؛ اثر اجرایی ندارد!

کیهان: آمریکا حرف آخر را زد!

19دی: بیمقدار، نماینده مجلس: موفقیت ایران در اوپک بخشی از نتایج برجام است

روزنامه‌های باند رفسنجانی در عنوانهای خود ضمن تأکید بر ادامه مسیر زهرخوران تلاش کرده‌اند انزوای رژیم را لاپوشانی کنند:

آرمان: همه منهای آمریکا علیه تمدید تحریمها- ظریف: تمدید تحریمها اثر اجرایی ندارد – روحانی: برجام محصول کار هفت کشور است – انگلیس: حامی تقویت روابط با ایران و برجام هستم – نخست‌وزیر کانادا: به‌دنبال تعامل با ایران هستیم

آفتاب یزد: پس از تصویب قانون تمدید تحریمهای ایران در سنا از سوی برخی دلواپسان وزیر امور خارجه کشورمان جاسوس خوانده شد! ظریف کشون

اسرار: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا با اشاره به تمدید قانون داماتو: تحریمهای مرتبط با برجام مستثنی خواهد شد

اعتماد: ولایتی عضو هیأت نظارت بر برجام: آماده مقابله به مثل با تمدید تحریمها هستیم

اعتماد: رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه وزارت امور خارجه: عده‌یی به‌دنبال امنیتی کردن رفتار منطقه‌ای ایران هستند

جمهوری اسلامی: برجام قابل تضعیف نیست، آمریکا خود را بی‌اعتبار نکند- روحانی در دیدار نماینده ویژه پوتین: برجام محصول کار هفت کشور است نباید اجازه داد کشوری برای تضعیف توافق عمل کند – نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه: در قبال برجام موضعی ثابت و مستحکم است و هیچ دلیلی بر تضعیف آن وجود ندارد – وزیر خارجه انگلیس: حامی تقویت روابط با ایران و برجام هستم – سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: تحریمهای مرتبط با برجام مستثنی خواهد شد

جمهوری اسلامی: بی‌اعتباری آمریکا و اعتبار برجام
جهان صنعت: رئیس‌جمهور در دیدار با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه: ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ضمن حمله به دولت روحانی و ابراز وحشت از پیامدهای مصوبه سنای آمریکا، چنته خالی خود برای ارایه راه‌حل مشخص را به نمایش گذاشته و سوز و گداز کرده‌اند:

وطن امروز: سرمقاله: مکانیسم ماله از ژنو تا برجام
مدت اندکی پس از توافق، دولت اوباما شروع به اعمال تحریم‌های جدید هسته‌یی علیه افراد حقیقی و حقوقی ایرانی کرد و 37 فرد و نهادی را که قبلاً تحریم نبودند، وارد لیست SDN و تحریم کرد. در آن زمان، هنگامی که کارشناسان به نقض توافق ژنو توسط آمریکا اعتراض کردند، متولیان توجیه این امور در دولت یازدهم استدلال می‌کردند آمریکا متعهد شده است «قانون تحریمی جدید وضع نکند» و افزوده شدن افراد و نهادهای ایرانی به لیست تحریم، در واقع «اجرا»ی تحریم‌های گذشته است، لذا توافق نقض نشده است. اتحادیه اروپایی نیز دست به همین اقدام زد و 17 فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد اما آقای عباس عراقچی با همان استدلال فوق‌الذکر، این تحریم‌ها را ناقض توافق ژنو ندانست:‌ «اجرای تحریم‌های گذشته خلاف توافقنامه جدید نیست».
با این وجود، آمریکا بعد از آن نیز به «اجرای تحریم‌های جدید هسته‌ای» ادامه داد و دوستان دولت یازدهم، با این استدلال که قانون تحریمی جدیدی وضع نشده است، در برابر این تحریم‌ها سکوت کردند.
زمان گذشت و وقتی توافق موقت ژنو پایان یافت و کار به امضای برجام رسید، در ماده 26، تعهد آمریکایی‌ها در توافق ژنو مبنی بر اعمال نکردن تحریم‌های جدید هسته‌یی عینا تکرار شد:
در کمال تعجب، کسانی که پس از توافق ژنو، اجرای قوانین تحریم را ناقض تعهد آمریکا نمی‌دانستند و می‌گفتند اگر قانون جدید وضع شود، نقض توافق است، امروز موضعی دقیقاً متناسب با شرایط جوی حاکم بر آمریکا اتخاذ کرده‌اند و می‌گویند «وضع قوانین تاثیری ندارد چرا که آمریکا متعهد شده است قانون را اجرا نکند»! تأسفبارتر از همه مواضع اخیر در رابطه با ISA، موضع آقای حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر آقای روحانی است که به‌دلیل حضورش در تسخیر لانه جاسوسی، آمریکایی‌ها به او ویزا ندادند تا سفیر آقای روحانی در سازمان ملل شود. ایشان گفته‌اند «اگر برجام تعهدی چندجانبه است، نقض آن توسط یکی از اعضا (آمریکا) را نمی‌توان یکجانبه با نقض پاسخ گفت، بلکه هر نقضی، اقدام علیه تمام متعهدان خواهد بود. مشروع‌ترین و شدیدترین روش مقابله با هر نقض برجام، برخورد هماهنگ، پاسخ شدید و یکپارچه تمام متعهدان و اقدام بر اساس اجماع و انزوای ناقضان است». (7)

اینکه آقای ابوطالبی گفته‌اند اجماع حاصل شود و ناقضان برجام منزوی شوند، منظورشان این است که ایران و اروپا توافق را ادامه دهند، به نقض آمریکا توجه نکنند و در نهایت یک بیانیه مشترک علیه تحریم‌های جدید بدهند که «آمریکا! خیلی کار بدی کردی»(!) این موضعگیری کودکانه، حقیقتاً مایه شگفتی است. به این برادر بزرگوار باید گفت شما بودید که آمریکا را در جایگاه کدخدا نشاندید. مدعی شدید با مذاکره دوجانبه می‌توان سوءتفاهم‌ها را رفع کرد و به برد- برد رسید. اگر بنای‌تان بر انزوای آمریکا بود و انتظاری درباره لغو تحریم‌ها و اعمال نشدن تحریم‌های جدید نداشتید، با دیگران توافق می‌کردید تا آمریکا در انزوا بماند. آمریکا همه آن چیزی را که از مذاکره می‌خواست، خود مذاکره بود تا به جهان بگوید «ایران هم پای میز آمد». شما از عزت ملت هزینه کردید تا تحریم‌ها را رفع کنید؛ اکنون که با لغو نشدن تحریم‌ها و وضع تحریم‌های جدید مواجه هستید، می‌گویید توافق را با دیگران ادامه دهیم تا آمریکا منزوی شود؟! راه منزوی کردن آمریکا تبدیل برجام به یک تعهد یکجانبه از سوی ایران نیست. راه منزوی کردن آمریکا این است که کسانی که به آمریکا اعتماد کردند، نگاهها را متوجه درون کنند.
توافق برای توافق، یعنی نه تحریمی لغو شود و نه از وضع تحریمی جلوگیری شود، بلکه صرفاً متنی باشد «برجام» نام، تا دستمایه مانورهای سیاسی در داخل شود. غافل از این‌که بازی با نام برجام، تاریخ مصرف دارد.

وطن امروز: پیروز مجتهد زاده: برجام اکنون به اهرم فشار علیه ایران تبدیل شده است. در ایالات متحده آمریکا صحبت از شاخ و شانه کشیدن و چنگ و دندان تیز کردن است و می‌خواهند همین مقداری که جواب سلام ما را داده‌اند، این را هم پس بگیرند. در این میان دیگر اعضای 1+5 به‌ویژه اتحادیه اروپایی هم سکوت مطلق اختیار کرده‌اند. ایالات متحده در این 15-10سال گذشته هر کاری که دلش خواسته علیه ما انجام داده و انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین هم آن را تأیید کرده‌اند. حالا چطور ما این تصور را داریم که این 5 کشور جلوی آمریکا می‌ایستند، عجیب است! اگر هم ایالات متحده آقای ترامپ محبت کند و این برجام را لغو کند به ما خدمت بزرگی کرده است و ما را در جایگاه حقوقی و اقتصادی و ژئوپلیتیکی بسیار مناسب‌تری نسبت به اینک می‌نشاند. فکر می‌کردم اگر ما پیشدستی و برجام را لغو کنیم ممکن است برای ما مفید باشد اما الآن ابداً این توصیه را نمی‌کنم زیرا اگر چنین کاری کنیم همه کاسه کوزه‌های دنیا را بر سر ما می‌شکنند. متأسفانه هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. روحانی ما را در بد مخمصه‌ای گیر انداخته است. یعنی شرایط به شکلی درآمد که حتی گمان نمی‌کنم بتوانیم شکایت کنیم. می‌خواهم توجه شما را به عمق فاجعه برجام جلب کنم. آقایان در این توافق هیچ‌گونه پیش‌بینی نکردند؛ هیچ‌گونه برنامه‌ریزی زمانبندی‌شده نکردند؛ هیچ‌گونه تضمینی نگرفتند و همین‌طور یک هچل هفتی را آوردند که پس از گذشت 10ماه از آن، نه راه پیش برای ما مانده است و نه راه پس.

کیهان: تمدید قانون داماتو را (تحریم‌های 10ساله علیه کشورمان) هم مجلس نمایندگان و هم مجلس سنای آمریکا با اکثریت «کامل» به تصویب رسانده و به آنهایی که خواب آمریکا را می‌دیدند رکب زدند. یعنی، تقریباً تمام اعضای کنگره-جمهوری خواه و دموکرات- به تمدید این قانون رأی داده‌اند. امروز قطعاً باید برای دولت هم ثابت شده باشد که دشمنی آمریکا با ایران نه به‌خاطر توان هسته‌یی کشورمان بود و نه به‌خاطر مسائل حقوق‌بشری (اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و متجاوزان به نوامیس مردم) و حتی توان موشکی بلکه دشمنی آمریکا با ایران، «ماهوی» است. امروزه آمریکایی‌ها دیگر مثل چند ماه قبل هم نمی‌گویند «رفتار ایران باید تغییر کند» بلکه به صراحت از لزوم «تغییر رژیم» حرف می‌زنند. آیا وقتی حریف «بدون ترس» برجام را اینگونه نقض می‌کند و همزمان حرف آخر (تغییر رژیم) را همان اول می‌زند، نباید «بدون ترس» مذاکره را رها و اجرای یک طرفه برجام را متوقف کرد؟ ادامه چنین وضعی «خسارت محض» است؛ دولت هم بهتر است حرف آخر را بزند.

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضمن همسویی ظاهری با باند رقیب و آه و ناله از «بدعهدی» آمریکا، تأکید بر ادامه مسیر زهرخوران در وحشت از اجماع جدید و تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها را موضوع مهم‌ترین مقالات خود قرار داده‌اند:
ابتکار: تصویب استمرار تحریم ایران از سوی مجلسین آمریکا، آب سردی است بر این باور که می‌شد به تغییر سیاستهای منطقه‌یی آمریکا پس از توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 امیدوار بود. رئیس‌جمهوری آمریکا از این اختیار برخوردار است که مصوبه مجلس را وتو کند و در مقابل، نمایندگان مجلس هم از این اختیار برخوردارند که با درخواست «سه‌چهارم» نمایندگان، وتوی رئیس‌جمهوری را ملغی کنند؛ عددی که اوباما می‌داند به‌سادگی به دست نخواهد آمد و اکثریت هم‌حزبی‌های او هم موافق تمدید تحریم‌ها هستند.

آرمان: اگر بخواهیم از برجام بر اساس این مسأله خروج نماییم، ... این همان بازی‌ای است که خواهان جهت‌گیری رادیکال از سوی تهران و استفاده از این جهت‌گیری رادیکال برای بازگرداندن اجماع بین‌المللی علیه ایران است. در این‌جاست که تهران باید بسیار هوشمندانه و زیرکانه عمل کند، از غلیان احساسات جلوگیری نماید و پرونده هسته‌یی را نه به‌عنوان یک پرونده حزبی و جناحی، بلکه به‌عنوان یک پرونده ملی نگاه کند.

جمهوری اسلامی: باید به نکات عمده و ظریفی توجه شود تا واکنش‌های غیرکارشناسانه به نفع دشمن تمام نشود. شتابزدگی در واکنش‌ها و ورود بی‌مطالعه به این وادی ممکن است شرایطی را فراهم سازد که دقیقاً مطلوب دشمنان ایران است.
جای تأسف است که برخی دست‌اندرکاران حوزه رسانه‌یی از جمله صدا و سیما در این زمینه از یک منظر جناحی به مسائل ملی و فراجناحی می‌نگرند و با بزرگنمایی و دامن زدن به حاشیه‌ها شرایط نامطلوبی را به وجود می‌آورند.

خبر تأیید حکم اعدام بابک زنجانی موضوع جنگ باندها در برملا کردن فسادهای باند رقیب شده است، روزنامه‌های باند خامنه‌ای با عنوان موضوع «رد مال» تلویحاً تأخیر در اجرای برجام را مطرح کرده‌اند:

جوان: بدهکار بزرگ نفتی ایران سرانجام به قسمت‌های آخر پرونده‌اش رسید. حالا او پای‌ یک چوبه‌دار اقتصادی است. قضات دیوان عالی حکم اعدامی را که قاضی پرونده بابک زنجانی داده بود، تأیید کرده‌اند و این یعنی حکم اعدام او از هم‌اکنون قابل اجراست، مگر این‌که وکلای او تصمیم به استفاده از ماده 18 و درخواست ورود شخص رئیس قوه ‌قضاییه به پرونده را داشته باشند. اما باید دید موضوع مهم «رد مال» که در محکومیت او نیز لحاظ شده، چگونه اجرایی می‌شود.

روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی به نقش مهره‌ها و نهادهای تحت تیول خامنه‌ای در موضوع دزدیهای بابک زنجانی پرداخته‌اند و بدون اسم بردن پای شرکای دیگر او را به میان کشیده‌اند:

آرمان: در زمان تحریم‌ها همان‌طور که به دستگاههای دیگر محموله نفتی می‌دادند به بهانه دور زدن تحریم‌ها به بابک زنجانی محموله نفتی دادند. علاوه بر آن سه وزیر احمدی‌نژاد یعنی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت اقدامات زنجانی را تأیید کرده‌اند. رأی بابک زنجانی بر اساس کیفرخواست صادر شده و رأی دیگری نمی‌توانست صادر شود. اما صرف‌نظر از این مسائل پرسش اساسی این است که آیا اعدام می‌تواند از بروز چنین جرایمی جلوگیری به‌عمل آورد؟
پرسش دیگر این است که چه کسی بستر تخلف را در جامعه آماده می‌کند و چرا اکنون مسأله بابک زنجانی در وزارت نفت کنونی رخ نمی‌دهد.
باید اذعان داشت که شیوه رسیدگی به اتهام بابک زنجانی و بازداشت وی با توجه به این‌که پول‌ها به‌صورت امانت و متعلق به مردم هست از همان ابتدای بازداشت می‌توانست با عنوان دیگری باشد.
با توجه به این‌که بابک زنجانی امین وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد بوده است، باید وی را تحت نظارت در همان مجموعه کاری نگاه می‌داشتند، چرا که با کنترل بر اقدامات و قراردادهای خارجی و داخلی زنجانی به سرنخ‌های بیشتری دست یافته و زودتر به نتیجه می‌رسیدند. بدین‌ترتیب حداقل بخشی از مبلغ بدهی زنجانی قابل وصول بود. اگر ‌چه باز هم نمی‌توان گفت که همه مبالغ صرف امور شخصی وی نشده یا به هر دلیل دیگری از بین نرفته است، بلکه به‌طور قطع این مبالغ در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری شد و از همان زمان بابک زنجانی دستگیر و ارتباط وی با طرف‌های سرمایه‌گذاری و قراردادش قطع شد و اموال مذکور هم از سوی ذینفعان این پرونده ربوده شد، اما به هر روی تأیید حکم اعدام زنجانی منجر به شادی کسانی می‌شود و هیچ چیز در این پرونده تغییر نمی‌کند، زیرا با بازداشت او عملاً حلقه ارتباط بابک زنجانی با سایر افرادی که در این پرونده نقش داشتند، قطع شد... زنجانی در برخی از کشورها مانند تاجیکستان و ترکیه به‌صورت قانونی سرمایه‌گذاری کرده و تنها او از چگونگی برداشت این پول‌ها اطلاع دارد، اما وی بازداشت شد و به نظر می‌رسد در مقابل افراد دیگری که حق امضا داشتند اموال وی را ربوده‌اند.

شرق: پرونده‌یی که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد افشا شد و اکنون در سال پایانی دولت حسن روحانی به سرانجام رسیده، هر چند هنوز سرنوشت پول‌هایی که خزانه دولت از زنجانی طلبکار است، در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم فیشهای نجومی به مسأله رو در رویی مجدد باندها تبدیل شده است:

ابرار: رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس: گزارش دیوان محاسبات درباره حقوقهای نجومی «واقعی» نیست

جوان: سرانجام برخورد با مدیران نجومی بگیر! مدیر عامل معزول بانک صادرات باز هم مدیر شد

کیهان: وزیر اقتصاد: حقوقهای نجومی قانونی و افزایش قیمت دلار طبیعی است!

وطن امروز: وزیر اقتصاد: اکثر حقوقها قانونی بود! نجومی بگیران تشویق شدند؛ یکی از مدیران نجومی‌بگیر که گفته می‌شد فیش حقوقی وی بیانگر پرداخت ماهانه 57 میلیون تومان بوده است بتازگی در سمتی دیگر «مدیر» شده است! اسماعیل لـله‌گانی زمانی که مدیرعامل بانک صادرات بوده ماهانه 57 میلیون تومان بابت مدیریت این بانک دریافت می‌کرده است. وی از جمله مدیرانی بود که در زمان افشای حقوق‌های نجومی با حکم وزیر اقتصاد عزل شد. در حالی که لـله‌گانی در پی رسوایی حقوق نجومی‌اش از مدیریت بانک صادرات کنار گذاشته شد، خبر رسیده وی با حکمی جدید که اتفاقاً مورد تأیید بانک مرکزی هم هست، مدیر مؤسسه اعتباری توسعه شده است. بانک مرکزی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم اعلام کرد لـله‌گانی مدیر پروژه ادغام مؤسسه اعتباری توسعه با مؤسسه وحدت شده است.

سایر بحرانهای درونی و منطقه‌ای رژیم مضمون سایر عنوانهای روزنامه‌های دو باند است:

آفتاب یزد: درخواست امام جمعه جیرفت: اگر غیرت دینی دارید نگذارید مطهری سخنرانی کند!

آفتاب یزد: روسیه: نمی‌توانیم سلاح تهاجمی به ایران بفروشیم

ابرار: روسیه فروش سلاح های تهاجمی به ایران را غیرممکن خواند!

اسرار: وزارت کشور: از تجمعات مجوز دار در روز دانشجو حمایت می‌کنیم

اسرار: امین زاده: وضعیت اعتیاد در جامعه بحرانی است

اعتماد: استقبال هاشمی از فعالیت حزبی مجمع ایثارگران اصلاح طلب؛ دوست نماها نفوذ کرده‌اند

تعادل: فرسایش خاک در ایران چهار برابر میانگین جهانی.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/423ce5a5-b329-41df-b11e-f41ac5b5d667"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات