728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۸آبان ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مهم‌ترین عنوان روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و عنوان اصلی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به حمله سرکرده قضاییه رژیم به ادعاهای حسن روحانی در خصوص «آزاد بودن مطبوعات» اختصاص یافته است:

اعتماد: واکنش رئیس قوه قضاییه به برخی اظهارنظرها: هم خواهان برخورد با مطبوعات می‌شوند و هم ندای آزادی سر می‌دهند

شرق: آملی لاریجانی: «قلمها را نشکنیم و دهانها را نبندیم» توهین و افترا است

قدس: انتقاد رئیس دستگاه قضا از سخنان رئیس جمهور: شعار می‌دهند قلم را نشکنید پیغام می‌دهند برخورد کنید

کیهان: رئیس قوه قضاییه خطاب به رئیس جمهور: از یک‌سو ندای آزادی بیان سر می‌دهید از سوی دیگر برای بستن رسانه‌ها فشار می‌آورید!

وطن امروز: اظهارات مهم آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره فشار حسن روحانی برای توقیف رسانه‌ها

برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد رهبری گلایه می‌کنید چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است اما بین اهالی مطبوعات ندای آزادی سر می‌دهید!

وقایع اتفاقیه: انتقاد آملی لاریجانی از روحانی: برخی انتظارات بالایی دارند و می‌خواهند آزادیشان مطلق باشد

همدلی: واکنش صریح به سخنان رئیس جمهور؛ آملی لاریجانی: می گویید قلمها را نشکنید ولی از برخورد نکردن با فلان روزنامه گلایه می‌کنید

روزنامه‌های حکومتی با انتشار متن اظهارات آخوند لاریجانی، و حمله به حسن روحانی، به‌خاطر اظهاراتش در نمایش حکومتی نمایشگاه مطبوعات، ناخاسته عمق وحشت نظام از شکاف در دیوار سانسور را برملا کرده‌اند، و به روحانی در مورد حذفش در نمایش انتخابات آتی هشدار داده‌اند:

رسالت: او با تولید این حاشیه کار دارد و فکر می‌کند با این نمد می‌توان کلاهی برای ریزش رأی در انتخابات آینده درست نمود یا دست تمنا به سمت فتنه‌گران دراز کرد.

با این حساب باید از رئیس‌جمهور پرسید؛ خط قرمز شما کجاست؟ و مرز آن با خط قرمز مردم و نظام چیست؟ چرا هر چه فریاد دارید بر سر ملت می‌زنید و از فریاد شما علیه آمریکا و جهانخواران خبری نیست؟ رئیس‌جمهور نباید فراموش کند که رأی او یک رأی میلی‌متری بوده است. نادیده گرفتن کسانی که به او رأی ندادند و تقریباً نیمی از جمعیت رأی دهنده کشور با عقلانیت سیاسی نمی‌خواند.

جوان: رئیس قوه ‌قضاییه با انتقاد شدید از برخی اظهارات در روزهای اخیر که با توجه به شواهد، اشاره او سخنان رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات است، تصریح کرد: برخی مسئولان به‌صورت شفاهی یا کتبی، با واسطه یا بی‌واسطه درخواست برخورد با برخی مطبوعات و رسانه‌ها را دارند، اما وقتی در میان اهالی رسانه قرار می‌گیرند، ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهند.

برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهانها را به بهانه‌یی غیراساسی نبندیم، واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه ‌قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانتهایی را به قوه ‌قضاییه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند.

برخی روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای، بر دجالیت آخوند روحانی در ادعایش برای آزادی مطبوعات دست گذاشته‌اند:

وطن امروز: وطن امروز: یک سوزن به خود بزن!
نبندیم دهانها را با بهانه‌های واهی
«... اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند امنیت‌آفرین باشند اما اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند، چگونه می‌توانند امنیت‌آفرین باشند؟ قلم شکسته و دهان بسته؟ نبندیم دهانها را با بهانه‌های واهی!»

اشتباه نکنید! اینها بخش‌هایی از سخنان پرشور مرحوم دکتر علی شریعتی در زمان حکومت طاغوت نیست، فرازهایی از وصیت یک چریک پیر چپگرا برای رفقایش هم نیست، حتی بخشی از تقریرات یک روشنفکر لیبرال در بند زندان در یک حکومت توتالیتر هم نیست، اینها بخشی از سخنان یک رئیس‌جمهور است که 3سال و اندی از زمامداری‌اش گذشته و از قضا قبلاً 24سال هم عضو شورایعالی امنیت ملی بوده و سابقه 16سال دبیری شورایعالی امنیت ملی را در کارنامه دارد و در سال آخر دولت و در نمایشگاه مطبوعات بر زبان جاری می‌شود، نمایشگاه مطبوعاتی که مسئول برگزاری‌اش هم معاون مطبوعاتی دولت است، هم نماینده مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات، هم برگزارکننده انتخابات مدیران مسئول مطبوعات، هم ناظر انتخابات مدیران مسئول مطبوعات و هم توزیع‌کننده یارانه مطبوعات!

وطن امروز: و نمی‌توانیم بگوییم زغال سفید است!... قتی در ذهن دولتمردان اینگونه است که این منتقدان بی‌سواد همان منافقینند پس قطعاً مجازیم هرگونه برخورد حقوقی را با آنها انجام دهیم و کاری بکنیم که وقت‌شان به رفع و رجوع شکایات دولت از آنها پر شود و کمتر فرصت تمرکز روی ناکارآمدی و نقاط ضعف دولت را داشته باشند و بالاخره می‌شود کاری کرد که همین دنیا را برای‌شان جهنم کرد، جایی که از قبل به آنجا حواله شده‌اند!

برجام 2 و تأکید بر ضرورت زهر منطقه‌یی توسط باند رفسنجانی، موضوع حمله به این باند در روزنامه‌های باند رقیب است که آخوند روحانی را عامل « انقلاب زدایی» معرفی کرده‌اند:

کیهان: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش به شکل سربسته گفت «چالشهای زیادی پیش روی ما قرار دارد؛ از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران... هدفم از سفر به تهران یافتن زمینه‌های مشترک همکاری برای حل بحران سوریه بود». 10روز پیش از این سخنان، ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) گفت: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفتگو درباره حقوق‌بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق‌بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

محافل اروپایی و آمریکایی مدتی است این پالس را به شکل غیرمستقیم به افکار عمومی و نخبگان در ایران می‌فرستند- و احتمالاً در ماه‌های آینده صریح‌تر خواهد شد- که اگر می‌خواهید تحریم‌ها لغو و گشایش اقتصادی ایجاد شود، فلانی را ابقا کنید... چرا غرب - از آمریکا تا اروپا- یک طیف سیاسی را در ایران نشان کرده و نسبت به سرنوشت آن نگران است؟ آیا صرفاً به سودای بازتولید قراردادهای پرخسارت عهد قجری و پهلوی است؟ یا از آن جهت که بتواند خط حائل نسبتاً امنی را در عمق ایران پدید آورد و مانند دوره اصلاحات، بستری برای تحرکات اطلاعاتی ضدامنیتی و شبکه‌سازی لازم برای کودتای مخملی فراهم کند؟ یا دلیل این نشان‌شدگی، فروپاشی روحی و شخصیتی طیف مذکور تا بدان حد است که بتوان به واسطه آنها از ایران « انقلاب‌زدایی» کرد و به بی‌محتوا کردن جمهوری اسلامی از سیرت و محتوا پرداخت؟

وطن امروز: مطرح‌کنندگان «برجام ۲» یا آمریکا را نمی‌شناسند یا تجاهل می‌کنند

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: کسانی که معتقدند نیازمند برجام ۲ و مذاکره‌ای دیگر با آمریکا هستیم یا آمریکا را نمی‌شناسند یا تجاهل می‌کنند.

ولایتی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه مبنی بر این‌که برخی معتقدند حضور ایران در عراق و سوریه هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کند و هزینه‌های آن بیش از منفعت‌های آن برای امنیت ملی کشور است، گفت: به‌عنوان یک پزشک و کسی که تا حدودی در زمینه امنیت‌ملی اطلاعات و سوابقی دارم، اعلام می‌کنم پیشگیری بهتر از درمان است. ما با این اقدام خود در کشورهای منطقه از به وجود آمدن اتفاق مشابهی نظیر جنگ 8ساله که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کرد، پیشگیری می‌کنیم... ولایتی با اشاره به اظهارنظر برخی درباره مذاکره با آمریکا درباره سوریه، گفت: آنهایی که این اظهارات را بیان می‌کنند یا از تاریخ معاصر اطلاعی ندارند یا تجاهل می‌کنند و یا انسانهای عافیت‌طلبی هستند که می‌گویند چرا جنگ کنیم.

ادعاهای اقتصادی روحانی و فساد در باند رفسنجانی موضوع مقالات متعدد در روزنامه‌های باند رقیب است:

کیهان: بر اساس اظهارات برخی نمایندگان عضو فراکسیون مستقلان ولایی رئیس‌جمهور در جلسه‌یی با اعضای این فراکسیون گفته است دولت در ماه‌های پایانی سال 94 پولی برای پرداخت حقوق‌ها نداشته است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد ادعا حداقل 400 مدیر دولتی حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند، حقوق‌هایی که صحت ادعای منتسب به رئیس‌جمهور را زیر سؤال می‌برد... مردم می‌پرسند اگر دولت پولی برای پرداخت حقوق به کارگران و کارمندان ساده خود نداشته است حقوق‌هایی که به زحمت می‌شد و می‌شود با آنها زندگی کرد چگونه و از کدام خزانه‌ای حقوق‌های دهها میلیونی و بعضاً بالای صد میلیون به برخی مدیران پرداخت می‌شده است.

سؤال دیگری که بی‌جواب مانده است این‌که دولت یازدهم به‌دلیل مشکلات ادعایی اقتصادی و بودجه‌یی از دادن وام‌های خرد و ناچیز ازدواج و... ابا می‌کند و حال چگونه برخی مدیران وام‌های میلیاردی و صدها میلیونی با نرخ سود اندک می‌گیرند و این خزانه خالی نمی‌شود و یا به آن خللی وارد نمی‌گردد؟!

دفاع از اظهارات روحانی و استقبال از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در روزنامه‌های باند رفسنجانی – روحانی موضوعاتی هستند برای تأکید بر ضرورت خوردن جامهای زهر بعدی:

ابتکار: سخنرانی ریاست‌جمهوری در آیین افتتاح این نمایشگاه نیز حاوی نکاتی تأمل برانگیز بود. ایشان نقش عنصر رسانه در ایجاد امنیت را انگشت نهادند و تأکید کردند.. که رسانه چگونه می‌تواند امنیت آفرین باشد. حتی پا را فراتر نهادند؛ ایشان دیپلوماسی خارجی و قدرت نیروهای مسلح را تنها در سایه رسانه صادق و شفاف و امیدآفرین، امنیت زا دانستند.

آرمان: گفت و گو‌های حقوق‌بشری می‌تواند بسیار سازنده باشد، زیرا هنوز طرف‌های غربی ما به بسیاری از واقعیات داخل کشور اشراف ندارند و همواره برخورد ایذایی دارند. گفت و گو‌های حقوق‌بشری امری ضروری است. جبهه گرفتن طرفین در مقوله حقوق‌بشر در وهله اول به ضرر اصل قاعده‌ها حقوق‌بشر و پروسه اجرایی آن خواهد شد و در ثانی به ضرر خود طرفین خصوصاً شهروندان ایرانی است. حقوق‌بشر یک نیاز اساسی است که شیوه برداشت از آن و چگونگی رفع ابهامات و ایرادات نیازمند گفت‌وگوست. حقوق‌بشر می‌تواند بومی‌سازی و در همه ابعاد آن بر اساس فرهنگ و سنن ایرانی، قاعده‌ها جهانی و داخلی مراعات و لحاظ شود. گفت و گو‌های حقوق‌بشری به‌سان گفت‌ و گوهای هسته‌یی دارای اهمیت و مؤثردر روند توسعه و تعالی کشور و ملت است. نباید حقوق‌بشر امری نجس، مذموم و ناپسند یا مقوله‌ای وارداتی تلقی شود

جهان صنعت: با وجود این‌که سیاستمداران ایران درباره قطعنامه پارلمان اروپایی به‌نفع عادی‌سازی روابط با ایران نظرات مختلف و بعضاً متعارضی با یکدیگر داشتند اما نهایتاً روز یکشنبه معاون وزیر امور خارجه کشورمان با ذکر جزییات بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران‌ گفت که مراحل داخلی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است.

ابراز وحشت و تناقض‌گویی در خصوص تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر وضعیت رژیم و برجام موضوع مقالات متعدد و مفصل در روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان: آینده آمریکا، برجام و خاورمیانه... عملکرد آینده آمریکا و سیاست خارجی آنها نسبت به ایران و به‌طور کل خاورمیانه بستگی به دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و همچنین ساختار نظام آمریکا دارد. درباره مسائل خاص باید اذعان داشت با نگاهی به سند منتشر شده از سوی دو حزب به‌وضوح می‌توان دریافت که تفاوت‌های چشمگیری میان برنامه‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد. بنابراین لازم است آمریکا در برخی از مسائل سیاستهای ناکارآمد خود را نسبت به خاورمیانه تغییر دهد، مانند جنگ علیه تروریسم که نیاز به‌شدت عمل بیشتری دارد.

اما درباره سوریه تفاوتهایی میان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد. در برنامه‌های کلینتون مسأله پروازممنوع و حمایت بیشتر از مخالفان پیش‌بینی شده است. اما ترامپ طرحی درباره سوریه پیش‌بینی نکرده است. از سویی ترامپ ادعا دارد که برجام را لغو کرده و دوباره مذاکره می‌کند. کلینتون می‌گوید: ما برجام را با فشار بیشتر ادامه می‌دهیم. ترامپ نگاهی بسیار بدبینانه نسبت به ایران دارد، اما کلینتون مسأله حقوق‌بشر را همواره مطرح می‌کند و بیشتر بر روی مسائل حقوق‌بشر تمرکز دارد. به‌طور کلی در سیاست داخلی آمریکا، برجام یک مسأله چالشی است و تنها به تصمیم رئیس‌جمهور بستگی ندارد، زیرا رویدادهای موجود در کنگره و سنا نیز نسبت به این مسأله می‌تواند تاثیرگذار باشد... اگر مانند دوران ریاست‌جمهوری اوباما در سنا حزب دموکرات و در کنگره جمهوریخواهان روی کار آیند، قطعاً اجرای برجام با دشواریهایی مواجه خواهد بود. از سویی در مقابل، حتی اگر ترامپ بر روی کار بیایید حداقل در سال نخست، برجام با بحرانهای جدی روبه‌رو می‌شود اما اگر در مجلس دموکراتها در اکثریت باشند، وی قادر به توقف یا ایجاد بحران در مسیر برجام نیست.

اعتماد: هر چند دست هیچ رئیس‌جمهوری در هیچ کشور جهان چنان گشاده و باز نیست که هر کاری که خواست انجام دهد، ولی در مورد ایالات متحده گشاده‌دستی اندک رئیس‌جمهور نیز مهم و تاثیرگذار است. بنابر‌این اگر پیگیر انتخابات در یک کشور همسایه مثل عراق یا ترکیه هستیم، به طریق اولی پیگیر انتخابات ایالات متحده نیز باید باشیم، هر چند تاثیرگذاری چندانی را بر آن نداریم... واقعیت این است که در این انتخابات نمی‌توانیم به‌طور قطع و یقین بگوییم که حضور کدام‌یک از این دو نفر در کاخ سفید به نفع ایران است یا این‌که ضررش برای ما کمتر است... آنچه که همیشه باعث تأسف بوده این است که مبادا روزی برسد که نیروهای سیاسی و مردم اعتماد به‌نفس و ایمان به اثرگذاری را در داخل از دست بدهند. در نتیجه تمام توجه‌شان را معطوف به عوامل و متغیرهای خارجی یا متغیرهای خیالی و ذهنی و خارج از اراده ملی و مردمی کنند. گرایش به اندیشه‌های انزواطلبانه و منفعلانه نمونه بارزی از این وضعیت است.

جوان: مهم‌ترین سؤال این است که در دولت آتی آمریکا چه سیاستهایی دنبال خواهد شد و به‌طور مشخص نوع مواجهه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا در قبال ایران چه خواهد بود... البته ذکر این نکته ضروری است که در رژیم‌هایی هم‌چون ایالات‌متحده آمریکا که به سطحی از ثبات ساختاری در عرصه سیاست داخلی رسیده‌اند و مدار ورود و رشد نخبگانی در آنها قالب‌بندی و تعریف شده است، سیاستهای کلان و راهبردی نظام سیاسی، با برگزاری یک انتخابات دستخوش تغییر نشده و اعمال سلیقه نخبگان و جناح‌های سیاسی در حد تاکتیک‌ها است. بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت سیاستهای کلان و هدف‌گذاریهای راهبردهای کاخ‌سفید هم‌چنان پابرجا خواهد بود

اما در سطح اختیارات جناح حاکم و رئیس‌جمهوری منتخب، می‌توان تا حدی رویکردهای آتی را حدس زد. اگر بخت با هیلاری کلینتون یار باشد و او به‌ عنوان اولین رئیس‌جمهور زن تاریخ آمریکا راهی کاخ‌ سفید گردد، بالطبع طیفی از عناصر تندرو حزب دموکرات مناصب کلیدی را در دست می‌گیرند. این طیف در قبال ایران قائل به راهبرد تعامل با چاشنی فشار هستند و معتقدند برای مجبورسازی ایران به همراهی با سیاستهای آمریکا، باید فشار مضاعف را در پیش گرفت. پیش از این نیز در دوره بیل کلینتون در قالب «راهبرد مهار دوگانه» و «قانون داماتو» فشار و تحریم را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند...

در صورتی‌که نتیجه‌یی متفاوت رقم بخورد و ترامپ ساکن کاخ‌ سفید گردد، نتیجه شبیه به این، اما از جهاتی متفاوت رقم خواهد خورد. اظهارات ترامپ مشحون از تناقضات است و بسیاری از اعضای تیم راهبری دولت او نیز مشخص نشده‌اند، از این‌رو نمی‌توان به قطعیت درباره سیاستهای آتی او اظهارنظر کرد، اما چند مسأله واضح است: اولاً ترامپ نگاه مثبتی به برجام ندارد و احتمالاً رویکرد مثبتی در قبال آن نخواهد داشت.

فساد دزدی و اختلاس و سایر بحرانهای اجتماعی موضوع سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه است:

آرمان: احراز تخلف شهرداری در پرونده واگذاری املاک، توکلی: به ایکس می‌گفتند عضو تعاونی شو، بعد املاک به او تعلق می‌گرفت

آرمان: زمین خواری به حاشیه نشینی دامن می‌زند؛ حاشیه نشینها قربانی جرایم یقه سفیدها

آرمان: علت گفتکوی سعید طوسی با صدای آمریکا: عقلم نرسید قطع کنم!

ابرار: طرح سؤال از وزرای کشور و دادگستری درباره پدیده شاندیز و پردیس بان در صحن مجلس

ابتکار: بار سنگین معوقات بانکی بر دوش اقتصاد ایران؛ 100هزار میلیارد تومان!

ابتکار: جهانگیری: افرادی با قلدری معوقات بانکها را نمی‌دهند

اعتماد: علی اصغر فانی کشف «انبار چماق» در زیر زمین وزارتخانه را افشا کرد

امتیاز: رئیس اتاق اصناف ایران: هر کدام از قاچاقچیان سرشان به آخوری بند است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/194f199b-b80a-4911-982f-614f9a955bb4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات