728 x 90

سوريه,

محکومیت جهانی کشتار کودکان در سوریه

-

محکومیت جهانی کشتار کودکان در سوریه و بمباران مدرسه در ادلب
محکومیت جهانی کشتار کودکان در سوریه و بمباران مدرسه در ادلب
ریاض حجاب هماهنگ‌کننده هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت: روسیه بعد از ویران کردن بیمارستانها و زیر ساختهای سوریه مدارس را ویران هم می‌کند.

او در نامه‌یی به دبیرکل سازمان ملل نوشت روسیه مردم سوریه و تمدن آنها را منهدم می‌کند و می‌خواهد مانع آن شود که بتوانند به زندگی ادامه دهند. روسیه می‌خواهد این مردم را از خاک خود ریشه‌کن کند و باعث شود کسانی که تابه‌حال در سوریه باقی مانده‌اند یا به‌زور از کشورشان بیرون بروند و یا به بنیادگرایان پناه ببرند.

تلویزیون اورینت7آبان95 گزارش داد: مدارس، بیمارستانها و حتی پناهگاهها در سوریه به اهداف هواپیماهای روسی و اسد تبدیل شده‌اند.

این بار هدف، مدرسه‌یی در شهرک حاس در حومه ادلب بود
در بمباران این مدرسه 36 غیرنظامی کشته شدند که اغلبشان کودک بودند.

بمباران مدرسه حاس آخرین مورد از جنایات روسیه بود که با اعتراض شدید جامعه جهانی روبه‌رو شد. کشورهای جهان روسیه را متهم کردند که بصورت آگاهانه مدارس سوریه را بمباران می‌کند. اولین انتقاد متعلق به سازمان ملل بود.

آنتونی لایت مدیر یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل‌متحد گفت بمباران مدرسه در حومه ادلب توسط هواپیماهای جنگی روسیه فاجعه و جنایت جنگی است او افزود: این تهاجم خونین‌ترین تهاجمی بوده که از ابتدای بمبارانها در سوریه وجود داشته است. وی مسئولیت این فضاحت را به عهده جامعه جهانی دانست.

دبیرکل سازمان ملل نیز تهاجم به مدرسه در شهرک حاس را محکوم کرد و این بار تنها به محکوم کردن این جنایت اکتفا نکرد بلکه خواهان تحقیق فوری در این رابطه و تحویل مسئولان این جنایت به دست عدالت شد.

گوردن براون مسؤل آموزش سازمان ملل نیز هدف قرار دادن مدرسه ادلب را جنایت جنگی دانست که می‌بایست دادگاه جنایی بین‌المللی آن را مورد پیگیری قرار دهد و دست‌اندرکارانش را تحت تعقیب قرار دهد.

بازتابهای جهانی تنها به محکومیتهای سازمان ملل محدود نشد. وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد روسیه و رژیم اسد تنها طرفهایی هستند که قادر به انجام چنین جنایاتی هستند.

وزارت خارجه آمریکا گفت این جنایت یا توسط هواپیماهای روسیه یا اسد انجام شده است.

وزارت خارجه ترکیه بمباران مدرسه حاس را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا تلاشهای خود را برای جلوگیری از بمبارانها در سوریه متمرکز کند. ترکیه بر ضرورت ممانعت از فرار جنایتکاران از دست عدالت تأکید کرد

ائتلاف ملی سوریه گفت، تلاشهای رژیم اسد و روسیه برای هدف قرار دادن سیستماتیک و عمدی مراکز خدماتی نشان می‌دهد آنها می‌خواهند بیشترین تلفات را بگیرند تا انقلابیون تضعیف شده و مجبور شوند به مصالحه‌یی که نمی‌خواهند تن بدهند.

ائتلاف ملی سوریه این جنایت شنیع را با شدیدترین عبارات محکوم کرد و گفت که سازمان ملل به‌خاطر اصرار بر سیاست غیرمسؤلانه خود، در کشتارها سهیم می‌باشد.

ائتلاف قبلاً در بیانیه خود گفته بود ”نباید موضع سازمان ملل در قبال جنایتهای رژیم اسد و روسیه و رژیم ایران سکوت باشد و دبیرکل جدید باید در مواضعش تجدیدنظر کند.

در این میان کشورهای بزرگ هنوز در مقابل جنایات اسد و روسیه دست به اقدام عملی نزدند. آنها فقط ابراز نگرانی می‌کند.

در این رابطه سالم مسلط سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه به تلویزیون الجزیره گفت این اولین بار نیست که روسیه جنایتی را انجام می‌دهد و در عین‌حال مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد. مسئولیت به عهده جامعه جهانی است که متأسفانه در دفاع از مردم سوریه کوتاه می‌آید. چیزی که در سوریه می‌گذرد هدف قرار دادن غیرنظامیان است نه هدف قرار دادن تروریست ها آنطوریکه روسیه مدعی آن است.

این بمباران نیز نشان‌دهنده افلاس روسیه است. وقتی که آنها نمی‌توانند رزمندگان را از حلب خارج کنند دست به چنین جنایاتی می‌زنند. در حلب نزدیک به هشت هزار رزمنده ارتش آزادی حضور دارند که با عزم و اراده‌ای قوی تصمیم گرفته‌اند در حلب باقی بمانند و از حلب دست بر ندارند ولی روسیه مدارس و کودکان را هدف قرار می‌دهد.

اگر روسیه کاری می‌توانست بکند کرده بود. الآن بیش از یک سال از دخالت نظامی روسیه در سوریه می‌گذرد. روز پنجشنبه در ادلب کشتار کردند، قبل از آن در دوما علیه مردم سوریه مرتکب جنایت شدند ولی دوستان سکوت می‌کنند. البته بعضی از دوستان واقعی استثنا هستند. در حالی که روسیه و اسد و رژیم ایران مرتکب جنایت می‌شوند ما از جامعه جهانی موضعی واقعی می‌خواهیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/503f68f6-fe23-4609-a4b1-df2229eef686"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات