728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۵آبان ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های هر دو باند حکومتی در روز 5آبان، ابراز وحشت از پیامدهای فساد نهادینه شده در نظام و اذعان باندها به فساد در باند رقیب موضوع مهم‌ترین تیترهای روزنامه‌ها شده است:

اطلاعات: جهانگیری: هیچ خطری مانند فساد نظام را تهدید نمی‌کند

اسرار: جهانگیری: هیچ خطری هم‌چون فساد نظام را تهدید نمی‌کند

جهان اقتصاد: معاون اول رئیس جمهور: مسؤلان نظام در مبارزه با فساد صادق باشند

کیهان: مدیر کل اسبق تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش فاش کرد: 800 خودروی لوکس و پاداش 700میلیونی برای مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان

آفتاب یزد: جدال تند شورای شهریها درباره خیریه امام رضا و ادعای سنگر گرفتن پشت پروفسور سمیعی

ابرار: رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران عنوان کرد: یک سی دی فروش، پیمانکار بزرگ پروژه مگامال

ابرار: بطحایی هم خودرو گرفت؛ اختصاص 800خودروی لوکس به مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان- پاداش 700میلیونی و وام 100 میلیونی به مدیران

آرمان: آرمان: ابهام در سرنوشت دکل‌های گمشده!
نماینده فعلی مجلس: خریداران دکل‌ها مشخص نیستند
ابهام در سرنوشت دکل‌های گمشده!
نماینده سابق مجلس: ماجرای دکل گمشده به پسر مهاجرانی بر‌می‌گردد

قابل پذیرش است که این روزها دلواپسان به‌دنبال کوچک‌ترین روزنه برای هجمه به رقیب سیاسی و دولت باشند. تخلفات اقتصادی برخی از آنها هر روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. پس باید برای منحرف کردن افکار عمومی راهکاری در نظر بگیرند و چه راهکاری بهتر از نوشتن چند سطر گزارش تا بتوانند دیگران را متهم نشان دهند؛ مانند دیروز که عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، از بررسی کم و کیف خرید دکل نفتی مکزیکی منهدم‌شده توفان کاترینا در دولت گذشته در کمیسیون انرژی و سؤال از وزیر نفت در این خصوص خبر داد. عبدالحمید خدری گفت: «در سال ۲۰۰۷ در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد دکلی به ارزش ۳۷ میلیون دلار خریداری شده و ۷ میلیون دلار هزینه نگهداری آن شده است، اما شرکت نگهدارنده دکل اکنون اعلام کرده که امکان غرق شدگی و انهدام کامل دکل وجود دارد و باید برای آن فکر اصولی کرد و پرونده دکل مذکور در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح است.»

جوان: جوان: با تدبیر 8هزار میلیارد از 3هزار میلیارد کوچک‌تر می‌شود!

صحبت اندر حکایت دو فساد بزرگ، یکی در دولت دهم و دیگری در دولت یازدهم است.

جبهه اصلاحات و افزون بر آن اهل تدبیر و اعتدال، با چنین رویکرد رسانه‌یی نسبت به آن فساد مالی تا به امروز تنور خود را گرم نگه داشته و همواره نان داغ و کباب داغ خورده‌اند، اما اکنون در اردوگاه این جماعت، یک فساد نزدیک به سه برابر آن فساد 3هزار میلیاردی، خبرش رسانه‌یی شده است. به‌طور قطع آنان که دلسوزند و با بصیرت و دوراندیش، نفس وقوع چنین فسادهایی، صرف‌نظر از این‌که مفسدان به کدامین اردوگاه تعلق دارند، آزارشان می‌دهد... بررسیها نشان می‌دهد در روزهای گذشته به‌رغم تأیید اخبار فساد عظیم مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان کشور و حتی بازداشت تعدادی از مسئولان و دست‌اندرکاران این صندوق که همگی منصوب از سوی دولت تدبیر و امید بوده‌اند، دولتمردان و رسانه‌های جبهه اصلاحات و رسانه‌های وابسته به دولت، در این خصوص رویکردی شگفت‌انگیز داشته‌اند؛ ابتدا این رسانه‌ها فساد را تکذیب و آن را یک شیطنت رسانه‌یی از سوی جریان رقیب قلمداد کردند. با انتشار برخی از اسناد و مدارک مربوط به‌وقوع فساد، عده‌یی آن را طبق روال معمول به دولت قبل نسبت دادند و اما پس از‌ قطعی شدن این فساد بزرگ 8هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی منصوبان دولت یازدهم و بازداشت تعدادی از دست‌اندرکاران این فساد، رسانه‌های دولت و جریان اصلاحات سکوت پیشه کرده‌اند!

حمایت: همان‌گونه که اخیراً دادستان محترم تهران تصریح کرده‌اند: «بانک‌ها در تمام پرونده‌های مفاسد اقتصادی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته‌اند» و از زمانی که پرونده‌های بزرگ فساد مالی در دهه‌های 70 و 80 علنی شد تا فسادهای سال‌های اخیر، عمده فسادهای اقتصادی کلان یا از سیستم بانکی شروع شده و نشأت گرفته یا به نوعی بخشی از این فسادها به بدنه بانکی کشور مربوط بوده است... سیستم بانکی که برای وصول اقساط خود، وام‌گیرنده را تحت فشار قرار داده و اندکی پس از سررسید قسط، زمین و زمان را به هم دوخته و آبروی وام‌گیرنده را نزد ضامن و دوست و آشنا می‌برد، آیا در برابر صاحبان قدرت، متنفذین، ویژه‌خواران و آقازاده‌ها هم این‌گونه عمل می‌کند؟ آیا مردم عادی می‌توانند با یک مراجعه ساده به بانک، وام‌های چند صدمیلیونی و میلیاردی بگیرند؟ مردم تا چه زمانی باید این حد از تبعیض در نظام بانکی را شاهد باشند؟

به‌محض این‌که دستورالعملی برای بازپس‌گیری معوقات بانکی تصویب می‌شود، بانکها بلافاصله سراغ مشتریانی می‌روند که زیر ده میلیون تومان بدهی دارند و از پیگیری معوقات کلان به دلایل واهی، طفره می‌روند!

حمایت: اژه‌ای در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن قدردانی از مواضع معاون اول رئیس‌جمهوری در جدیت برای برخورد با متخلفان بدون در نظر گرفتن خط قرمز اظهار کرد: متأسفانه در برخی پرونده‌ها با وجود آن‌که هنوز رسیدگی کامل نشده است، مطالبی از زبان برخی مسئولان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که موجب سردرگم شدن مردم می‌شود... معاون اول قوه قضاییه همچنین با اشاره به موضوع حقوق‌‎های نامتعارف خاطرنشان کرد: باید مبانی حقوقی این موضوع به درستی روشن شود و با کسانی که واقعاً تخلف کرده‌اند برخورد شود تا افکار عمومی قانع شوند... جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در این جلسه با تأکید بر این‌که امروز هیچ رسالتی مهمتر از حراست و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی ایران برعهده ما نیست، گفت: هیچ خطری همانند فساد نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید نمی‌کند و دشمنان این نظام در تلاش هستند با بزرگنمایی برخی تخلفات صورت گرفته، اعتماد مردم که مهمترین سرمایه کشور است را خدشه‌دار کنند.

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به رابطه موضوع فساد با تغییرات کابینه توسط روحانی اذعان شده است:

آرمان: رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دلیل استعفای آقای جنتی موضوعی فراتر از «کنسرت‌ها» بود. حسن غفوری فرد با اشاره به تغییرات در کابینه دولت یازدهم، اظهار کرد: شرایط کاری برای سه وزیری که از کابینه دولت عزل شدند یا استعفا دادند بنا‌ به دلایلی به هیچ‌وجه امکان نداشت. وی با اشاره به شکایات و گلایه‌هایی که از مدیریت وزارت آموزش پرورش وجود داشت، تأکید کرد: ماجرای اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان به‌شدت سوال‌برانگیز بود و رکورد اختلاس در کشور با رقم ۸ هزار میلیارد تومان، در این صندوق زده شد. رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ۸ هزار میلیارد تومان یعنی این‌که اگر یک فردی همزمان با حضرت آدم متولد شده بود و از همان روز تا کنون به‌صورت ماهیانه حقوق‌های نجومی می‌گرفت، باز هم رقم ۸ هزار میلیارد تومان به دست نمی‌آمد. وی خاطرنشان کرد: ماجرای غم‌انگیز این اتفاق این است که اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی در یک صندوقی رخ داده که متعلق به قشر مستضعف و زحمت‌کش جامعه است. این مسأله نگرانی شدیدی در میان جامعه فرهنگی کشور به وجود آورد.

روزنامه‌های باند رفسنجانی نیز موارد فساد در باند ولی‌فقیه ارتجاع را برجسته کرده‌اند:

آرمان: ابهام در سرنوشت دکل‌های گمشده!
نماینده فعلی مجلس: خریداران دکل‌ها مشخص نیستند
ابهام در سرنوشت دکل‌های گمشده!
نماینده سابق مجلس: ماجرای دکل گمشده به پسر مهاجرانی بر‌می‌گردد

آرمان امروز: قابل پذیرش است که این روزها دلواپسان به‌دنبال کوچک‌ترین روزنه برای هجمه به رقیب سیاسی و دولت باشند. تخلفات اقتصادی برخی از آنها هر روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. پس باید برای منحرف کردن افکار عمومی راهکاری در نظر بگیرند و چه راهکاری بهتر از نوشتن چند سطر گزارش تا بتوانند دیگران را متهم نشان دهند؛ مانند دیروز که عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، از بررسی کم و کیف خرید دکل نفتی مکزیکی منهدم‌شده توفان کاترینا در دولت گذشته در کمیسیون انرژی و سؤال از وزیر نفت در این خصوص خبر داد. عبدالحمید خدری گفت: «در سال ۲۰۰۷ در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد دکلی به ارزش ۳۷ میلیون دلار خریداری شده و ۷ میلیون دلار هزینه نگهداری آن شده است، اما شرکت نگهدارنده دکل اکنون اعلام کرده که امکان غرق شدگی و انهدام کامل دکل وجود دارد و باید برای آن فکر اصولی کرد و پرونده دکل مذکور در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح است.» وی گفت: «ابعاد خریداری دکل مشخص نیست. باید مشخص شود که دکل منهدم شده در توفان کاترینا به‌وسیله چه کسانی خریداری‌شده و چگونه از شارجه سر درآورده است.» او اشاره‌یی به مقصر گم شدن دکل‌ها نکرد

روزنامه‌های باند رفسنجانی –روحانی به بهانه‌های مختلف ضمن اذعان به وضعیت خطیر نظام و امکان از دست رفتن فرصت بر ضرورت خوردن جامهای زهر حقوق‌بشر و FATF تأکید کرده‌اند:

آرمان: تصویب قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران که در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا رخ داد، برای هر دو طرف بسیار پر اهمیت است... یکی از نکاتی که ایران باید برای استفاده از ظرفیت‌های اروپا مورد توجه قرار دهد سیستم بانکی است. سیستم ما برخی استاندارهایی که مد نظر بانکهای اروپایی است را ندارند و باید تغییراتی در سیستم بانکی ما ایجاد شود. نکته دیگری که وجود دارد نگاه اروپا به موضوع حقوق‌بشر است که دولت ما باید رویکرد جدیدی را در موضوع حقوق‌بشر پی بگیرد و تلاش کند شکاف بین ایران و اتحادیه اروپا را در موضوع حقوق‌بشر به حداقل برساند؛ چرا که هیچ منطقه دیگری توانایی جان بخشیدن دوباره به اقتصاد ایران را ندارد. اروپای شرقی یا چین یا هر کشور دیگری نمی‌تواند جایگزین سرمایه‌گذاری، توانایی و تخصص اروپای غربی شود. این یک موقعیت بسیار مناسب برای ایران است. وقتی نهادی مهم هم‌چون پارلمان اروپا دست به این اقدام می‌زند باید به خوبی از آن استفاده کرد.

آرمان: باید پذیرفت که نیازمند استفاده از تجربه‌های جهان برای پیشرفت و نوسازی کشور هستیم. نمی‌توان ارتباط با دنیا را قطع کرد. البته بدان معنا نیست که به تقلید محض از کشورهای پیشرفته پرداخته شود، بلکه باید با توجه به ظرفیت‌های کشور ایران از مسیر طی شده دیگران استفاده کرد. بی­‌تردید ایران ظرفیتها و منابع بسیاری دارد، اما متأسفانه مدیریت صحیح بر این منابع بی‌شمار وجود ندارد. حرف‌ها و شعارهای زیبای زیادی از همه جا شنیده می‌شود، اما در عمل در آنها مشکل وجود داشته است.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع مهم دیگر در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های 5آبان است:

اسرار: عیسی کلانتری: هزینه خشک شدن دریاچه ارومیه 1000میلیارد دلار است

اسرار: وزیر کشور: تغییر 60فرماندار در دستور کار است

امتیاز: فرمانده نیروی انتظامی خبر داد؛ گسترش جرایم سایبری در کشور

اطلاعات: معاون وزیر علوم: سالانه 15هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

جهان صنعت: افزایش فقر و حاشیه نشینی

جنگ قدرت بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس و ریاست‌جمهوری مضمون جدال اصلی روزنامه‌های دو باند متخاصم است:

آرمان: واژه «سردار» ابزار هجمه به وزیر بهداشت؛ سردار آمپول، به روایت نماینده قم

آفتاب یزد: طعنه علوی به دلواپسان، وزیر اطلاعات: سناتور آمریکایی علاوه بر سال 94، سال 89نیز 15روز در تهران بود، چرا آقایان آن زمان حساسیت نشان ندادند

ابرار: عضو جامعه روحانیت: وضعیت روحانی در نظرسنجیها مطلوب نیست

اسرار: هاشمی رفسنجانی: ناگفته‌های رئیس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد را بیان خواهم کرد

جنتی طی سخنانی در همایش فصلی روسای دفا‌تر نظارت بر انتخابات استانها به اهمیت امر نظارت بر انتخابات اشاره کرد و گفت: اگر با بی‌دقتی در اجرای قانون، فردی ناباب و فاقد صلاحیت وارد ارکان کشور شود، همه کسانی که در ورود او به قدرت مؤثر بوده‌اند در اعمال او شریک هستند و باید پاسخگو باشند.

رئیس‌ مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه برخی باورشان شده است باید در برابر دشمن ذلیل و تسلیم بشویم و اسم سازش و تسلیم را تعامل می‌گذارند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه به ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه رهنمودهای خوبی آمده است از جمله این‌که در آن بر روشن‌تر شدن اصل ۱۱۵ درباره شرایط ریاست‌جمهوری تأکید شده است. باید شورای نگهبان تعریف روشنی از شرایطی چون مدیر و مدبر، شجاعت و تقوی ارائه دهد.

وی افزود: نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا این‌که در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟!

وقایع اتفاقیه: احمد جنتی از اظهارات کدخدایی درباره نظارت بر نمایندگان دفاع کرد، مطهری واکنش نشان داد، چالش بر سر استمرار – احمد جنتی: نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد، اگر نماینده‌یی فاقد شرایط باشد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟ - علی مطهری: اگر نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان هم شود، حریت و آزادگی آنها از بین می‌رود و نمایندگانی متملق و چاپلوس خواهیم داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c4bffce-89ff-40c3-9197-02d6d0985bc2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات