728 x 90

اخبار عراق,عراق حقوق بشر,

الجزیره: هشدارهای مجامع بین‌المللی نسبت به ”حمام خون“ علیه غیرنظامیان در موصل

-

درگیریها در شرق موصل
درگیریها در شرق موصل
الجزیره گزارش داد بسیاری از سازمانها و هیأتهای بین‌المللی و حقوقی نسبت به ایجاد ”حمام خون“ علیه غیرنظامیان پاکسازی قومی اهل سنت در موصل هشدار دادند.

به گزارش الجزیره کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان ”کودکان را نجات دهید“، شورای پناهندگی نروژ و هیأتها و آژانس‌های متعدد بین‌المللی و همچنین اتحادیه علمای مسلمانان و دولت عربستان بر ضرورت دور ساختن غیرنظامیان از درگیریها در موصل تأکید کرده و خواستار باز کردن معابر امن برای خروج شهروندان از شهر شدند.

بنا‌ به این گزارش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از طرفهای درگیر خواست که از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کرده و اجازهٴ تخلیة مجروحان را بدهند و از حمله به زیر ساختهای شهر و تأسیسات پزشکی خودداری نمایند... .

سازمان ”کودکان را نجات دهید“ در انگلستان نیز هشدار داد که بیش از نیم میلیون کودک در موصل در معرض خطر مرگ قرار دارند...

همچنین شورای پناهندگی نروژ گفت که با عدم وجود معابر امن برای خروج غیرنظامیان و حملات وحشیانه به شهر، صدها هزار عراقی در خطر تبادل آتش و حمله به منازل شان و هدف قرار گرفتن توسط تک تیر اندازان در هنگام فرار قرار دارند.

دفتر امور انسانی در ملل‌متحد نیز گفت دهها هزار تن در موصل ممکن است تحت محاصره قرار گیرند و از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده شود. انتظار می‌رود که تعداد کسانی که مجبور به فرار شوند، به یک میلیون نفر برسد، در حالی‌که امکانی که برای آوارگان تا همین الآن آماده شده فقط برای 60هزار نفر است.

کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار با وی در بغداد خواهان ضرورت حمایت از غیرنظامیان در هنگام درگیری در موصل شد و همچنین از وی خواست تا به ساکنان شهر اجازهٴ ماندن و یا رفتن به مناطق دیگر بر اساس میل خودشان داده شود.

لیز گراند هماهنگ‌کننده امور انسانی ملل‌متحد نیز به نوبهٴ خود در کنفرانس مطبوعاتی از بغداد گفت که وضعیت اضطراری کاملی را در موصل اعلام کرده و انتظار می‌رود که یک میلیون نفر آواره شوند.

از طرف دیگر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه، 26مهر نگرانی خود از ورود شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق به شهر موصل را ابراز داشت و آن را ”حمام خون“ توصیف کرد.

همچنین اتحادیه علمای مسلمانان نسبت به این‌که دولت عراق از جنگ با شبه نظامیان داعش برای فرصتی جهت پاکسازی قومی اهل سنت در موصل استفاده کند هشدار داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10d94888-a94f-4640-92c8-25e853005efb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات