728 x 90

جهان اخبار اقتصادی,اخبار مشاهير و هنرمندان,

دو استاد دانشگاههای هاروارد و ماساچوست آمریکا، برندگان جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۶

-

نوبل اقتصاد
نوبل اقتصاد
جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۶ به‌طور مشترک به دو استاد دانشگاههای هاروارد و ماساچوست آمریکا اهدا می‌شود. این دو اولیور هارت، پژوهشگر انگلیسی-آمریکایی و بنگت هولمستروم، محقق فنلاندی هستند.

آکادمی سلطنتی سوئد روز دوشنبه (۱۹ مهر) در استکهلم اعلام کرد که این دو دانشمند به‌دلیل تحقیقات‌شان در ارتباط با تعمیق "نظریه قرارداد" جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۶ را به‌طور مشترک دریافت می‌کنند.

"نظریه قرارداد" از جمله در زمینه‌هایی چون خصوصی‌سازی اموال دولتی، سازمانهای صنعتی توسعه یافته، سیستم‌های کار بیمه‌ها و شیوه‌های پرداخت حقوق مدیران شرکتهای بزرگ کاربرد دارد.

آکادمی سلطنتی سوئد در معرفی این دو محقق و نظریه آنها اعلام کرد که نظریه این دو کمکی است در فهم قراردادهای بسیار متنوع.

در بیانیه منتشر شده در این باره از جمله آمده است که هیأت داوران این جایزه بر این نظرند که این دو محقق بخش‌های مختلف "نظریه قرارداد" را به‌طور روشن و شفاف توضیح داده‌اند.

هر دو برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۶ در آمریکا زندگی و تحقیق می‌کنند. اولیور هارت، پژوهشگر انگلیسی-آمریکایی، پروفسور علم اقتصاد در دانشگاه هاروارد آمریکاست و بنگت هولمستروم فنلاندی در انستیتوی تکنولوژی در دانشگاه ماساچوست آمریکا تدریس می‌کند.

اولیور هارت پس از شنیدن خبر پیروزی‌اش گفت: «ساعت ۴۰: ۴ صبح از خواب بیدار شدم. از خودم پرسیدم که آیا بخت پیروزی برای امسال به سراغ من آمده؟ ناگهان تلفن زنگ زد و خبر رسید.

مراسم اعطای جوایز نوبل به برندگان هر سال در دهم دسامبر (۲۰ آذر ماه ۱۳۹۵) به‌مناسبت سالروز مرگ آلفرد نوبل برگزار می‌شود. این جایزه هشت میلیون کرون سوئد (حدود ۸۳۰ هزار یورو) است.

جایزه نوبل اقتصاد هر سال توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد به محققانی در زمینه اقتصاد اعطا می‌شود. البته این جایزه‌ جزء جوایز نوبل محسوب نمی‌شود و به یاد آلفرد نوبل، از طرف بانک مرکزی سوئد به اقتصاددانان اعطا می‌گردد.

دادن جایزه نوبل اقتصاد از سال ۱۹۶۸ شروع شده است. این جایزه برای نخستین بار در سال ۱۹۶۹ به یان تینبرگن از هلند و رنجر فریچ از نروژ داده شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47537906-4345-4539-8b63-e73bf5b36769"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات