728 x 90

توفان و گردبادهاى مهيب,اخبار امريكا,

توفان ماتیو بعد از گرفتن ۸۴۲ قربانی در هائیتی، به سراغ فلوریدا رفت

-

خسارات توفان ماتیو  در هائیتی
خسارات توفان ماتیو در هائیتی
توفان ماتیو پس از درنوردیدن هائیتی و خسارات گسترده و گرفتن 842 قربانی، این کشور را ترک و با سرعت ١٩۵ کیلومتر در ساعت وارد سواحل فلوریدا شد. اکنون ایالت فلوریدای آمریکا با یکی از خطرناک‌ترین توفانهای سال‌های اخیر مواجه است.

با توجه به قدرت ویرانگر توفان، دولت آمریکا اقدامات احتیاطی گسترده‌یی را به اجرا گذاشت از جمله مقامهای این کشور نزدیک به دو و نیم میلیون نفر از ساکنان مناطق فلوریدا، جورجیا و کارولینای جنوبی خواسته‌اند منازل خود را ترک کرده و به اماکن امن پناه برند. کلیه فرودگاهها در این مناطق بسته است. در ایالت فلوریدا برق ٦٠٠هزار خانه قطع شده است.

بامداد روز جمعه 16مهر، توفان ماتیو به صد کیلومتری کیپ کاناورال – پایگاه معروف پرتاب موشک ناسا- رسیده بود. تمام کارکنان این پایگاه به پناهگاهها رفته‌اند..
سازمان هواشناسی آمریکا می‌گوید احتمال دارد که این توفان، در شمال شرقی ایالت فلوریدا، شدیدترین توفانِ ١١٨ سال گذشته باشد.

به گفته فرماندار فلوریدا، در منطقه جکسون‌ویل واقع در شمال شرقی این ایالت، احتمال سیل بیشتر از سایر مناطق است. وی گفت در شمال فلوریدا و جنوب ایالت جورجیا، مناطقی وجود دارد که از اواخر قرن نوزدهم به بعد، در معرض توفانها و گردبادهای بزرگ قرار نگرفته‌اند و در نتیجه برای مقابله با وضعیت اضطراری چندان امکانات و تجربه‌یی ندارند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، توفان ماتیو احتمالاً جمعه‌شب وارد خاک فلوریدا خواهد شد و سپس به طرف شمال و ایالات جورجیا و کارولینای جنوبی تغییر مسیر خواهد داد. مرکز ملی توفان‌شناسی آمریکا می‌گوید که "ماتیو" طی ٤٨ ساعت آینده رو به ضعف خواهد رفت.
این نوع توفانها، معمولاً وقتی از دریا دور می‌شوند قدرت خود را از دست می‌دهند اما اگر "ماتیو" مسیر خود را کم و بیش در مرز دریا و خشکی ادامه دهد، ممکن است دوباره تقویت شود.
ریک اسکات، فرماندار فلوریدا از مردمی که خانه‌هایشان را در منطقه ترک نکرده‌اند قاطعانه خواست که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند. او با اشاره به نزدیک شدن توفان متیو گفت زمان زیادی برای فرار نمانده است.

وی افزود: «این توفان شما را خواهد کشت. زمان رو به اتمام است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات ایالت فلوریدا روز پنجشنبه ۱۵ مهر گفتند با نزدیک شدن توفان متیو، بیش از ۳ هزار نفر به پناهگاهها رفته‌اند.

به گفته اداره مدیریت فوریت‌های ایالت فلوریدا ۴۸ پناهگاه تا صبح پنجشنبه میزبان ۳۰۱۵ نفر بوده‌اند. سیزده پناهگاه ویژه نیز میزبان ۳۱ نفر است. پناهگاههای ویژه برای افراد نیازمند به کمکهای خاص و معلولان ایجاد شده است.

پناهگاهها در مدارس مناطقی ایجاد شده‌اند که مقامات از مردم آن مناطق خواسته‌اند به‌خاطر شدت توفان آنجا را ترک کنند.

روز پنجشنبه گزارش شد شدت این توفان در سواحل شرقی فلوریدا ویران کننده است و سرعت باد آن در این روز به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت نیز رسید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43155fa6-f2b5-422a-8518-a5d8775e6266"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات