728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۳مهر ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در عنوانهای روزنامه‌های حکومتی انعکاس سفر معاون صدراعظم آلمان به ایران، تبدیل به صف‌بندی باندهای متخاصم حاکم شده است:

آفتاب یزد: توافق‌نامه تاریخی میان بانک مرکزی ایران و آلمان

تعادل: چتر حمایت آلمان بر برجام

جهان صنعت: آملی لاریجانی: اگر جای دولت بودم نمی‌گذاشتم وزیر اقتصاد آلمان وارد ایران شود

رسالت: سردار کارگر: تعامل با دنیا نباید خفت‌بار باشد

رسالت: رئیس قوه قضاییه: جای دولت بودم اجازه ورود وزیر اقتصاد آلمان را به کشور نمی‌دادم

کیهان: دیپلوماسی التماسی کرنش به دشمنان، غرش به دوستان

کیهان: گستاخی معاون صدراعظم آلمان در تهران – آقای ظریف باید بر سر گابریل فریاد می‌کشیدید!

وطن امروز: رئیس دستگاه قضا در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه معاون مرکل: دولت و وزیر خارجه عزت مردم را حفظ کنند

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع با حمله به باند رقیب برای سفر وزیر اقتصاد آلمان وجوهی از بن‌بست و لاعلاجی رژیم را نمایان کرده‌اند:

کیهان: آقای ظریف باید بر سر گابریل فریاد می‌کشیدید!

در سایه سکوت دستگاه دیپلوماسی کشورمان، وزیر اقتصاد آلمان، اظهاراتی گستاخانه در مورد سیاست داخلی و خارجی کشورمان بیان کرد و نقش ایران در سوریه را وحشیانه خواند!

کیهان: برجام با همه هزینه‌ها و خسارت هایش - برای اهل عبرت- تجربه گران سنگی بود. آمریکایی‌ها دست از چماق تحریم برنمی‌دارند و آنچه می‌دهند تنها سایه هویج است. نتیجه حرکت در این مسیر خسارت‌بار آن می‌شود که وزیر اقتصاد آلمان - به‌عنوان ضعیف‌ترین حلقه سیاسی 1+5 که بیش از نیم قرن است تحت قیمومیت نظامی آمریکا و سیاسی رژیم صهیونیستی قرار دارد- نیز برای صادرات محصولات کشورش به ایران در خاک کشورمان شرط و شروط بگذارد و به شکل تحقیرآمیزی در امور داخلی کشورمان دخالت کند.

کیهان: حسین شریعتمداری: کمترین انتظار از دولت محترم آن بود که در اعتراض به گستاخی وزیر اقتصاد آلمان، سفر وی به ایران را لغو کند... یعنی اقدامی که کشورهای فکسنی و دست‌چندم نیز برای حفظ حرمت مردم خویش انجام می‌دهند. وزیر اقتصاد آلمان بی‌آن که به اظهارات وزیر و سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران کمترین توجهی کند - بخوانید کمترین محلی بگذارد- با دریافت «احترامات فائقه»! از سوی مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران وارد کشورمان شد! و این پرسش بی‌پاسخ ماند که اگر مسئولان وزارت‌خارجه در اظهارات خود صادق هستند که به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را نمی‌دهند! و هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرند! چرا به وزیر اقتصاد آلمان که هم در امور داخلی کشورمان دخالت کرده است و هم حاکمیت ملی ما را نقض کرده است و هم آشکارا دولت و ملت ایران را تحقیر کرده است، اجازه ورود به کشورمان را داده‌اند؟!... «زیگمار گابریل» که ظاهراً از وادادگی و ذلت‌پذیری برخی از مقامات کشورمان به وجد آمده بود در نشست مشترک تجاری ایران و آلمان که در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده بود، جمهوری اسلامی ایران را به وحشی‌گری! نیز متهم کرده و می‌گوید «تمامی نیروهای درگیر در جنگ سوریه باید نقطه پایانی بر اعمال وحشیانه بگذارند که این امر در مورد ایران و روسیه نیز صادق است که از رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند»!

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای با انعکاس حمله سردژخیم قضاییه آخوندی به سفر وزیر اقتصاد، بیشتر ذلت و غلط کردم گویی نظام از اجرای احکام اعدام را بارز کرده‌اند:

حمایت: آملی لاریجانی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد آلمان و این قبیل افراد در مورد اعدامها در ایران نیز خاطرنشان ‌کرد: هیچ‌کس در کشور، از اعدام خوشش نمی‌آید و از آن دفاع نمی‌کند

این نکته را نیز باید در ‌نظر‌ داشت که قو‌ه‌قضاییه در این امور مجری قوانین مربوط به مجازات اعدام (در باب مواد مخدر یا غیرآن) است و خود نمی‌تواند تصرفی در آنها داشته باشد. برخی از این قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برخی هم مجلس. انتظار تخلف قانونی از دستگاه قضا نیز انتظار نابحق دیگری است.

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضمن استقبال از سفر وزیر اقتصاد آلمان بر ضرورت زهر خوران در تمام عرصه‌ها تأکید کرده‌اند:

ابتکار: شمس‌الدین خارقانی سفیر سابق ایران در آلمان با اشاره به نیاز دو کشور برای گسترش روابط فیمابین تأکید کرد: آلمان برای رفع معضلات خود از جمله تروریسم و بحث پناهندگان به ایران نیاز دارد اما برای بهبود روابط دو کشور نیاز به مذاکره و دیالوگ است و تا زمانی مذاکرات مستمر صورت نگیرد، موانع و اختلاف نظرها باقی خواهد ماند... ما در ایران نیاز به تغییر نگرش داریم تا از سرمایه‌گذاریها و کمکهای تکنیکی آنها بهره‌مند شویم.

ما باید در تمام حوزه‌های فرهنگی و سیاسی خود را به هم نزدیک کنیم.

آلمان دو مسأله را مطرح کرد. مسأله حقوق‌بشر و مسأله شناسایی رژیم صهیونیستی، در هردو مورد آلمانها نظرات ما را می‌دانند و دوستان ما در وزارت‌خارجه به آنها پاسخ لازم را دادند ولی آنچه که باید در نظر گرفت این است که انتخابات سال آینده آلمان در پیش‌رو بوده و برخی از حرفهایی که زده می‌شود تاثیر این انتخابات در بین احزاب و گروههاست... برای این‌که آنها وارد خط قرمز‌های ما نشوند باید خط قرمزهای خود را به‌طور مشخص به آنها تشریح کنیم تا آگاه شوند... ما طبیعتاً باید رابطه مجدد خود با آمریکا را تعریف کنیم که از این نظر مشکلی برای ما ایجاد نشود. مسلماً باید رابطه خود با عربستان را هم تعریف کنیم و حتی ایران باید رابطه خود را با مسائل منطقه نیز مشخص کند. این روابط را باید به‌طور جدی بار دیگر از طریق دیپلوماتیک با کشورهای دنیا تعریف کنیم. ... مذاکره ما را به طرف غربی نزدیک کرد... راه پیداکردن حل مشکلاتی مانند پناهندگان و تروریسم می‌تواند فقط از ایران گذر کند. ایران گذرگاه خوبی برای راه‌حلهای لازم برای کشورهای اروپایی و غربی است، بنابراین آلمانی‌ها می‌دانند که باید با ایران کنار بیایند و در این رابطه دو طرف به این آگاهی رسیده‌اند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی در مورد ضرورت توقف حمله به برجام و پیامدهای تمکین نکردن از آن به باند رقیب و دلواپسان هشدار داده‌اند:

جمهوری اسلامی: «برجام» هم‌چنان به‌عنوان یکی از موضوعات داغ در کانون توجه رقبای سیاسی دولت یازدهم قرار دارد و حمله به آنچه رئیس‌جمهور روحانی بزرگترین دستاورد دولتش می‌داند در دستور کار منتقدان و دلواپسان است.

ادامه این روند شاید در شرایطی غیر از وضعیتی که در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی نه فقط دولت، مجلس یا جریانهای سیاسی بلکه کلیت نظام – در آن قرار دارد، چندان نگران‌کننده نبود

در شرایط فعلی اما چند عامل باعث شده، رویه‌ای که از سوی رقبای سیاسی دولت در مورد برجام پیگیری می‌شود، بسیار دغدغه آفرین، پرخطر و هزینه‌زا است و باید هرچه سریعتر متوقف شود. برجام را در مقام مقایسه در ردیف ترکمنچای و بدتر از آن می‌دانند! این شیوه مخالفت در حالی از سوی منتقدان سیاسی دولت دنبال می‌شود که تقریباً هیچ قانون و سند یا معاهده داخلی و بین‌المللی را نمی‌توان در تاریخ کشور سراغ گرفت که مانند برجام از صافی‌های مختلف و متعدد کارشناسی عبور کرده باشد و مراجع مختلف قانونی بر صحت آن مهر تأیید زده باشند. گذشته از همه اینها رهبر انقلاب به‌عنوان عالی‌ترین مقام قانونی نظام ضمن تأیید این سند، شورایی را برای نظارت بر حسن اجرای برجام تعیین کرده‌اند... برجام باید به‌عنوان یک سند قانونی، مورد تأیید مراجع مختلف و تعهد بین‌المللی ایران از دایره رقابتها و مسائل مورد مناقشه سیاسی در داخل کشور خارج شود و نظارت بر اجرای آن به ساز و کارهای تعیین شده قانونی سپرده شود. در غیراین صورت نتایج مثبت به دست آمده از برجام آسیب‌ خواهد دید و زمینه‌ برای کارشکنی‌های آمریکا بیشتر فراهم خواهد شد.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای علاوه بر برجام رفسنجانی و باندش را نیز مورد حمله قرار داده‌اند:

کیهان: در حالی که آمریکا روح برجام را تغییر رفتار کلی ایران می‌داند هاشمی رفسنجانی گفت روح برجام، اعتماد جامعه بین‌المللی است... از سوی دیگر باید گفت «جامعه بین‌المللی» جا زدن آمریکا و دو سه کشور اروپایی توسط هاشمی، یک خلاف‌گویی بزرگ است؛ چنان که جنبش غیرمتعهدها از برنامه هسته‌یی ایران دفاع می‌کرد نه این‌که آن را آزار جامعه بین‌المللی! بداند. همچنین در حالی که برجام، برنامه هسته‌یی ایران را ایزوله کرده، اظهاراتی مانند امکان تولید و فروش اورانیوم یا آب سنگین، خلاف واقع و تحریف واقعیت مسأله برجام است. در حالی که حق نداریم از سقف 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیشتر نداشته باشیم، امکان جهش یعنی چه؟! در عین‌حال می‌توان پرسید چرا با وجود حلول چنان روحی که آقای هاشمی مدعی است، چرا به تصریح وزرای اقتصاد و خارجه و رئیس بانک مرکزی، تحریم‌های اصلی مالی و بانکی که طبق برجام باید لغو می‌شد، عینا باقی‌مانده است؟ آیا روح برجام با آمریکا نقد و با ما نسیه حساب نمی‌کند؟!... امروز با امضا و اجرای برجام، ادبیات آقای هاشمی برای القای «نمی‌گذارند دولت کار کند» مسموع نیست بلکه ایشان باید درباره این مؤاخذه و مطالبه افکار عمومی پاسخگو باشد که پس از آن ادعای گزاف «تابوی مذاکره با آمریکا شکست» و «برجام، پیروزی بزرگ‌تر از فتح خرمشهر بود»، تکلیف امتیازات داده شده و وعده‌های بر زمین مانده حریف چه می‌شود؟!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7366a284-b975-40cd-ac93-923dc6403480"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات