728 x 90

-

روحانی در سفر نیویورک، «از این‌جا رانده و از آنجا مانده»

-

آخوند روحانی در نیویورک
آخوند روحانی در نیویورک
روز پنجشنبه اول مهر، حسن روحانی، رئیس‌جمهور فاشیسم مذهبی حاکم، طی سخنرانی در هفتاد و دومین مجمع عمومی ملل‌متحد در نیویورک، با صریحترین و روشن‌ترین بیان اعلام کرد به برجام و همهٴ الزامات و تعهدات ناشی از آن متعهد است. وی تصریح کرد برجام را «فراتر از «حل پرونده هسته‌یی… مدل و «نمونهٴ موفقی» «برای حل و فصلِ مشکلاتِ پیچیده جهانی نیز» می‌داند. (1)

حسن روحانی سپس با تأکید بر این‌که رژیم به همهٴ تعهدات خود در برجام عمل کرده، از آمریکا گلایه کرد که «در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته» تعلل کرده و سپس خواهان جبران آن شد.

حسن روحانی این موضوع (پایبندی تام و تمام رژیم به برجام و گلایه از عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش و ادامه تحریمها) را در تمام دیدارهای سیاسی خود مورد تأکید و تکرار قرار داد.

روحانی از جمله در دیدار با بان کی‌مون گفت: «وظیفه همه طرفها و سازمان ملل متحد، حفظ و تقویت برجام است».

در دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا، به‌طور مشخص‌تری به آمادگی برای خوردن زهر منطقه‌یی اشاره کرد و گفت: «منطقهٴ ما مسایل پیچیده‌ای دارد و جز راه‌حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد… ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت به‌ویژه در سوریه، عراق و یمن است».

روحانی در دیدار با نخست‌وزیر نروژ هم بر مذاکره و راه‌حل سیاسی به جای مذاکره و برخورد نظامی تأکید کرد و گفت: «به‌رغم پیچیدگی‌ها و مشکلات موجود در منطقه، راه‌حل نهایی، اتخاذ رویکرد سیاسی و مذاکره است».

اما بازتاب این کرنش و دریوزگی رئیس‌جمهور رژیم آخوندی در فراگیرترین نهاد ملل متحد، در جهان و نیز در درون خود رژیم منفی بود. در آمریکا، تقریباً هیچ توجهی به این تمکین و گلایه نشد و در این سفر، بر خلاف سفرهای قبلی هیچ اشارهٴ قابل توجهی به «برخورد اتفاقی» یا برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور رژیم ملاها نشد؛ و به این ترتیب تا حدود زیادی زمینه هر گونه «برخورد اتفاقی» و هر گونه «برخورد نزدیک از نوع سوم» و «چهارم» و غیره… از پیش منتفی گردیده بود. سخنگوی فارسی‌زبان وزارت‌خارجه آمریکا هم با بی‌پاسخ گذاشتن سؤالی در مورد احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک، با تأکید بر پیگیری موضوع حقوق‌بشر در ایران توسط دولت آمریکا، آب پاکی روی دست روحانی ریخت و گفت: «توافق هسته‌یی موجب نشده تا چشم به نقض حقوق‌بشر در ایران ببندیم». (2)

از سوی دیگر سخنرانی روحانی هم بر خلاف سالهای گذشته، در روز سوم برنامه‌ریزی شد؛ علاوه بر آن سالن مجمع نیز هنگام سخنرانی روحانی تقریباً خالی بود و این موضوع دیگری برای سرکوفت توسط رسانه‌های باند خامنه‌ای شد. (3)

تنها امتیازی که آمریکا به روحانی داد تا چنته‌اش در برابر باند رقیب به‌کلی خالی نباشد، این بود که با فروش تعدادی از هواپیماهای مسافربری ایرباس (ساخت اروپا) به رژیم به‌طور مشروط موافقت نمود و مجوز تحویل هواپیمای بوئینگ ساخت آمریکا را البته به‌طور اجاره‌یی صادر کرد. یکی از رسانه‌های حکومتی نوشت: «یکی از شروط مطرح شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، پرواز نکردن هواپیماهای خریداری شده به مقصد سوریه و وارد نشدن به فرودگاه دمشق است که صحت این مسأله، تسری خودتحریمی به عرصه خطوط هوایی مورد حمایت مقاومت را نیز تأیید می‌کند». (4)

روحانی در این سفر، یک توسری تحقیر‌آمیز دیگر نیز از جانب کنگرهٴ آمریکا دریافت کرد: روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هر گونه پرداخت پول نقد به رژیم ایران ممنوع می‌شود و دولت آمریکا ملزم می‌گردد کنگره را از قبل در مورد حل و فصل دعاوی مالی با ایران مطلع کند.

هنگامی که روحانی روز جمعه (2مهر) با دستان خالی به تهران برگشت، آنچه به‌عنوان دستاورد عرضه کرد، تنها این بود که «آمریکا قول داد روند را اصلاح کند». وی همچنین ادعا کرد سایر کشورهای 5+1 از مواضع رژیم در برابر آمریکا حمایت کرده و «اعلام کردند که عملکرد این کشور دقیقاً با برجام منطبق نیست». این هر دو ادعا از جانب باند رقیب با تمسخر مواجه شد و کیهان خامنه‌ای (3مهر) با طعنه به تناقض موجود در همین ادعا نوشت: «آقای روحانی توضیح نداد، وقتی آمریکا از اجرای تعهدات مکتوب خود در برجام که به گفته ایشان «یک معاهدهٴ بین‌المللی است» سر باز می‌زند و هر روز بهانه تازه‌یی می‌تراشد، چگونه انتظار دارند به قول شفاهی خود عمل کند؟ !»

در مورد ادعای دیگر روحانی نیز کیهان ضمن ابراز تردید نسبت به صحت آن و سکوت دولتهای مزبور در این مورد نوشت: «آیا از سکوت آنان نمی‌توان به یکی از این دو نتیجه رسید که؛ اساساً قولی در میان نبوده و جناب روحانی با خوشبینی خویش که امروزه دیگر قابل توجیه نیست به ماجرا نگاه کرده‌اند؟ ! و یا اگر قولی در میان بوده است، مانند بقیه قول و قرارهای آمریکا پوچ و توخالی از آب درآمده است؟ !». (5)

رفتار تحقیرآمیز آمریکا و غرب با حسن روحانی در این سفر بی‌حاصل، حتی زبان کسانی مانند پاسدار قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس را هم که تا کنون از حمله به روحانی خودداری می‌کرد، باز کرده است. او از جمله در حمله‌یی شدید روحانی را خائن خواند و گفت: «از دولتهایی که دنبال رابطه با دشمن هستند هیچ ارزشی بیرون نمی‌آید. هر کسی دشمن را دوست جلوه دهد خیانت کرده است».

به همین ترتیب نمایشهای جمعه در بسیاری از شهرها نیز صحنهٴ حمله به روحانی و تخطئه ادعاهای او بود، از جمله آخوند علم‌الهدی نمایندهٴ خامنه‌ای در خراسان رضوی، ادعای روحانی در مورد این‌که گویا او با برجام توانسته است سایهٴ شوم جنگ را از سر نظام رفع کند، آن را «یک تحلیل غلط و باطل» توصیف کرد.

به این ترتیب روحانی در سفر به نیویورک و در خط آویختن به کدخدا، مصداق بارز «از این‌جا رانده و از آنجامانده» می‌باشد.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــ
 1- تلویزیون رژیم ـ اول مهر 95
2- سایت حکومتی بولتن نیوز 30شهریور
3- روزنامه حکومتی وطن امروز ـ 3مهر: «چه کسانی صندلی‌های خالی صحن عمومی سازمان ملل را مترادف بی‌کلاسی و انزوای دولت و رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) در مجامع جهانی می‌دانستند؟ حالا همانها در قبال صندلی‌های خالی صحن عمومی سازمان ملل در هنگام سخنرانی روحانی چه پاسخی دارند؟».

4- سایت حکومتی رجا نیوز ـ 31شهریور
5- کیهان ـ 3مهر 95.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f507a1df-5c76-4292-82b7-8916a7d907dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات