728 x 90

قتل عام 67,

فریاد دادخواهی علیه اعدامهای فزاینده در ایران و فراخوان به تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷ + کلیپ

-

فریاد دادخواهی علیه اعدامهای فزاینده در ایران و فراخوان به تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷ در اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد
فریاد دادخواهی علیه اعدامهای فزاینده در ایران و فراخوان به تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷ در اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد
سی و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر که روز 13سپتامبر در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو با سخنرانی کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل زید رعد حسین آغاز شد هم‌چنان در ژنو ادامه دارد.

صبح روز پنجشنبه در سومین روز این اجلاس آقای بهزاد نظیری طی سخنانی در سی و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل متحد، درباره جنایات صورت گرفته توسط رژیم به‌ویژه قتل‌عام 30000 زندانی سیاسی در سال 67 با حکم خمینی چنین گفت:
 

بهزاد نظیری - از سوی بنیاد دانیل میتران - فرانسه لیبرته

آقای کمیسر عالی،
ما در نگرانیهای شما در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران شریک هستیم و عمیقاً از این‌که مقامات رژیم ایران با دفتر شما همکاری نمی‌کنند اظهار تأسف می‌کنیم. (مقامات این رژیم) به‌طور کلی مانع از دسترسی جامعه بین‌المللی به شرایط داخل کشور می‌شوند.

اعدامها، اعم از این‌که با حکم قضایی باشند یا بصورت فرا قضایی، بصورت بسیار گسترده در ایران صورت می‌گیرد. اما در واقع اعدام افراد به‌خاطر عقاید و تعلقات مذهبی امری نیست که فقط به اوت ۲۰۱۶ مربوط شود چرا که در اوت ۱۹۸۸ و ماههای بعد از آن ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی که بیشتر آنها اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بودند بر اساس یک فتوای خمینی اعدام شدند.

یک نوار ضبط شده که در ۹ اوت گذشته علنی شد، صدای آیت‌الله منتظری را به گوش می‌رساند که قرار بوده در رأس حاکمیت در ایران جانشین خمینی شود.

منتظری خطاب به عاملان این قتل‌عام، که کماکان در پستهای کلیدی در رأس حاکمیت، به‌ویژه در دستگاه قضایی قرار دارند، می‌گوید «بدترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به‌دست آنها صورت می‌گیرد» و این‌که «اعدام چند هزار نفر ظرف چند روز نهایتاً بر خلاف مصلحت نظام است».

عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق‌بشر، فدراسیون جهانی حقوق‌بشر و شمار زیادی از حقوقدانان بین‌المللی این کشتار را به‌عنوان یک جنایت علیه بشریت توصیف کرده‌اند.

آقای کمیسر عالی،
شما در سخنرانی افتتاحیه گفتید «بعضی دولتها ممکن است نمایندگان ما را راه ندهند، ولی نمی‌توانند ما را ساکت کنند، یا این‌که چشمهای ما را ببندند» . هزاران خانواده هنوز نمی‌دانند که نزدیکان آنها که قربانی این کشتار بوده‌اند در کجا دفن شده‌اند؛ آنها در گورهای دستجمعی در اطراف پایتخت و شهرهای بزرگ پراکنده شده‌اند.

بنابراین، ما از شما می‌خواهیم، در هماهنگی با مکانیزمهای شورای حقوق‌بشر، تحقیقاتی را پیرامون این نقض وخیم و گسترده حقوق‌بشر در ایران آغاز نمایید.

در دومین روز این اجلاس، میلیشیا جاودان از سوی انجمن حقوق‌بشر زنان ایران طی سخنانی، اعدامهای فزاینده در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی را محکوم کرد و از کمیسر عالی حقوق‌بشر و شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد خواستار تحقیق پیرامون قتل‌عام 67 به‌عنوان جنایت علیه بشریت شد.

میلیشیا جاودان - از سوی انجمن حقوق‌بشر زنان ایران

آقای رئیس،
دیروز کمیسر عالی حقوق‌بشر، نگرانی خود در مورد شرایط تأسف‌بار حقوق‌بشر در ایران را اعلام کرد. کمیسر عالی ادامه اعدامهای فزاینده و نقض حقوق اقلیتهای مذهبی و قومی را برجسته کرد.

تنها در ماه اوت 86نفر توسط حکومت ایران اعدام شدند. 25نفر از آنها زندانیان سیاسی سنی و کرد و زندانیان عقیدتی بودند. روز 5 اوت کمیسر عالی به‌خاطر اعدامهای دستجمعی در ایران ابراز تأسف کرد.

چهار روز بعد در 9اوت یک فایل صوتی منتشر شد که محتوای یک جلسه را نشان داد که توسط آیت‌الله منتظری جانشین خمینی در آن زمان در سال 1988 برگزار شده بود. فایل صوتی, جزئیات یک قتل‌عام بی‌سابقه از زندانیان سیاسی, بر اساس فتوای خاص خمینی در سال 1988 را روشن می‌کند.

منتظری خودش از سرعت و سنگینی کشتار وحشت‌زده شده بود.

اکثر زندانیان سیاسی که در سراسر کشور قتل‌عام شدند دانش‌آموزان جوان و دانشجویان, هواداران گروه مخالف مجاهدین خلق بودند.

آنها در اوایل دهه 80 دستگیر شده بودند و محکومیتهای زندان خودشان را سپری می‌کردند که ناگهان اعدام شدند.

در فتوا, خمینی اصرار می‌کند که هر زندانی که هنوز در دیدگاه سیاسی خود ثابت قدم می‌باشد در دشمنی با خداست و باید کشته شود.

شدت این جنایت به منزله جنایت علیه بشریت است. متأسفانه, تا به امروز این اقدام وحشیانه با سکوت و انفعال جامعه جهانی مواجه شده است. انتشار این نوار صوتی بر یک جنایت پنهان و طولانی گواهی می‌دهد.

امروز بیش از هر زمان ما خواستار تحقیق پیرامون این جنایت فجیع توسط کمیساریای عالی, شورای حقوق‌بشر و شورای امنیت هستیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d320cb88-4a51-4afb-8dd7-85466887a60b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات