728 x 90

آزمايش اتمى,كره شمالى,

خبرگزاری رویتر: کره شمالی تنها چند ماه تا ساخت ۲۰ بمب اتمی فاصله دارد

-

کره شمالی و ساخت بمب اتمی
کره شمالی و ساخت بمب اتمی
ارزیابی‌های جدید کارشناسان تسلیحاتی نشان می‌دهد کره شمالی، مواد کافی برای ساخت ۲۰ بمب هسته‌یی تا پایان سال جاری میلادی را دارد. این کشور همچنین نیروگاههای غنی‌سازی، مقادیر بالای اورانیوم و انباری از پلوتونیم را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، کارشناسان می‌گویند کره شمالی توانست از تاثیر تحریم‌های سازمان ملل‌متحد بکاهد و روند غنی‌سازی اورانیوم را توسعه دهد، به‌گونه‌یی که می‌تواند برنامه هسته‌یی فعالی را اداره کرده و برای ساخت سالانه حدود ۶ بمب اتمی، خودکفا باشد.

البته تحقیق دقیق درباره توانایی‌های هسته‌یی کره شمالی که تقریباً به‌طور کامل در انزوای جهانی قرار دارد و به‌صورت محرمانه فعالیت می‌کند، محال به نظر می‌آید. این کشور در هفته جاری، بزرگترین آزمایش اتمی خود را انجام داد و اعلام کرد که برای یک آزمایش دیگر آماده است. کره جنوبی می‌گوید که به نظر می‌رسد همسایه شمالی‌اش نقصی در مواد لازم برای انجام آزمایش اتمی ندارد.

کارشناسان می‌گویند کره شمالی، مقادیر بسیار زیادی از ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده دارد و بیش از ۱۰ سال است که به شکلی سری در غنی‌سازی فعال است به‌گونه‌یی که می‌تواند اکنون دست به اسلحه سازی بزند.

سگرفید هیکر یک کارشناس برجسته در امور برنامه هسته‌یی کره شمالی می‌گوید باورها بر این است که کره شمالی سالانه حدود ۱۵۰ کیلوگرم اورانیم غنی‌سازی شده با غلظت بالا تولید می‌کند.

هیکر که سال ۲۰۱۰ از نیروگاه اتمی یونجیبون کره شمالی بازدید کرده بود، در سایت دانشگاه جانز هابکینز واشینگتن نوشت که کره شمالی، اورانیوم غنی‌سازی شده کافی برای ساخت حدود ۶ بمب اتمی را دارد.

او افزود، از آنجا که کره شمالی ۳۲ تا ۴۵ کیلوگرم پلوتونیم هم در اختیار دارد، پس مواد لازم برای ساخت حدود ۲۰ بمب هسته‌یی تا پایان سال ۲۰۱۶ را هم دارد.

جفری لویس از انستیتوی میدلبری برای مطالعات بین‌المللی در کالیفرنیا هم گفت با وجود تحریم‌ها، کره شمالی تا حدود زیادی برای ادامه برنامه هسته‌یی خود، خود کفا شده است.

او افزود کشورهای جهان به مرور می‌توانند بر شدت تحریم‌های کره شمالی بیافزایند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7317cc76-2aa8-4c39-8726-45b18d7e2396"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات