728 x 90

تورم و گرانى,

گرانی روزافزون قوت لایموت مردم

-

گرانی مواد غذایی
گرانی مواد غذایی
موج سرسام‌آور گرانی مایحتاج اولیه زندگی مردم مانند، مرغ، گوشت، برنج، شکر و... طی دو ماه گذشته آن‌چنان سنگین است که رسانه‌های حکومتی با عناوین طنز آمیز رسانه‌ای، اما دردناک، نظیر ”قیمت مرغ پرکشید“، ”قیمت برنج قد کشید“ خبر از گرانی کالاهای اساسی می‌دهند. از جمله، خبرگزاری حکومتی ایسنا 21مرداد 95 از گرانی تصاعدی قیمت مرغ می‌دهد و د‌ر زمینه گران شدن قیمت برنج خبرگزاری مهر27مرداد95 می‌نویسد: ”در چند وقت اخیر قیمت برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده و این در حالی است که عرضه برنج ایرانی با کاهش روبه‌رو نشده و با توجه به منطق اقتصاد هیچ دلیلی بر افزایش قیمت برنج ایرانی وجود ندارد“.

این خبرگزاری در ادامه گزارشش می‌نویسد: ”مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد هر کیلو برنج ایرانی که ماه گذشته در واحدهای صنفی با قیمت 8 تا 10هزار تومان فروخته می‌شد در حال حاضر قیمت 10 تا 13هزار تومان را تجربه می‌کند“.

سایت باشگاه خبرنگاران نیز در14شهریور95 خبر از گرانی لیموترش می‌دهد، این سایت حکومتی با اشاره به کاهش نسبی این محصول و تقاضا برای آن در بازار نوشت: ”در حال حاضر نرخ هر کیلو لیمو ترش داخلی 5 الی 9هزارتومان و وارداتی 10 الی 10هزار و 500 تومان است“.

کمبود شکر آن‌چنان مشهود است که عرضه شکر در مغازه‌ها بسیار کاهش یافته و به ندرت شکر در معازه‌های سطح شهرتهران قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا شکر تقریباً از حدود دو ماه پیش و از اوایل تابستان دستخوش تغییرات و نوساناتی شد و به یکباره قیمت آن از کیلویی حدود ۲۳۰۰ تومان ابتدا به حدود ۳۵۰۰ تومان و بعد از آن به بیش از کیلویی ۴۰۰۰ تومان رسید. (خبرگزاری ایسنا20شهریور95)

افزایش قیمت مایحتاج اولیه در شرایطی است که مرکز آمار رژیم نیز در گزارش جدید خود تورم را ۸.۷ درصد عنوان کرد. شاخصی که در بخش خوراکی‌ها حداقل افزایش ۲.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد و این ششمین ماهی است که نرخ تورم نقطه به نقطه با رشد مواجه می‌شود. (خبرگزاری ایسنا2شهریور95)

با وجود این‌که طی ماههای گذشته قیمت اقلام اساسی در حال افزایش است، اما وزیر جهاد کشاورزی دولت آخوند حسن روحانی از زیر بار این گرانی شانه خالی کرده و گفته است که ربطی به وزارت کشاورزی ندارد.

همزمان با افزایش قیمت مایحتاج اولیه و قوت لایموت مردم، دولت روحانی نرخ بعضی از خدمات عمومی نظیر نرخ عوارضی آزاد‌راهها و برق را بالا برده است.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراهها خبر می‌دهد و می‌گوید: ”بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزاداره قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است“. (خبرگزاری فارس18شهریور95)

در زمینه افزایش قیمت برق، سایت بورس 9شهریور95 با عنوان ”سومین افزایش قیمت برق این بار با 20 درصد پیش است“، می‌نویسد: ”مصوبه جدید دولت در خصوص تعدیل نرخ برق در مراحل نهایی بوده و شنیده‌ها حاکی از این است که سومین دوره تعدیل نرخ برق به میزان حدود ۲۰ درصد در تمامی پلکانهای مصرفی خواهد بود“.

در یک اقدام ضد‌مردمی دولت روحانی قیمت انشعاب برق را هم افزایش داد و هرآمپر را 75هزارتومان گران کرد.

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) 24شهریور95 در این زمینه می‌نویسد: ”قیمت یک کنتور تک فاز 32 آمپر که قبلاً یک میلیون و 610هزار تومان بود به یک‌باره به 2 میلیون و 380هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت یک کنتور تک فاز 50 آمپر به 3 میلیون و 640هزار تومان، کنتور سه فاز 15 آمپر 3 میلیون و 570هزار، کنتور سه فاز 32 آمپر 7 میلیون و 138هزار تومان شده است“. (خبرگزاری فارس 23شهریور95)

ملاحظه می‌شود که بیلان کار دولت آخوند حسن روحانی در ماههای پایانی دوره ریاست جمهوری‌اش، برای مردم گرانی و در نتیجه قفل زدن بر معیشت مردم است.

د‌رصورتی که این آخوند شیاد مدعی بود که برای حل مشکلات مردم و بویژه مشکلات معیشتی آنان ”کلید تدبیر و امید“ در دست دارد.

در جریان زهرخوران اتمی و برجام نیز روحانی باز هم وعده گشایش در زندگی مردم را می‌داد اما پس از گذشت بیش از یک سال از پذیرش برجام، آنچه که روحانی به مردم وعده داد نه تنها محقق نشد بلکه روزبه روز نیز سفره مردم ستمدیده ایران خالی‌تر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef0d787d-2c2a-4735-9a1e-df0cc907bdc1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات