728 x 90

سوريه,

اپوزیسیون سوریه: از جزئیات توافق آمریکا و روسیه در مورد آتش‌بس مطلع نیستیم

-

اپوزیسیون سوریه-از جزئیات توافق آمریکا و روسیه در مورد آتش‌بس مطلع نیستیم
اپوزیسیون سوریه-از جزئیات توافق آمریکا و روسیه در مورد آتش‌بس مطلع نیستیم
تلویزیون العربیه 22شهریور 92
بعد از توافق میان آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه هنوز بسیار زود است که بتوان در مورد آن نظر داد.

ولی مهمترین سؤالی که در مورد آن مطرح می‌شود این است: تفاوت این توافق با توافق ماه فوریه گذشته در مورد توقف اعمال خصمانه چیست؟

توافق ماه فوریه گذشته برای چند هفته سطح خشونت را کاهش داد ولی رژیم اسد و روسیه با بهانه نامگذاری رزمندگان آنرا زیر پا گذاشتند و بمباران هایشان را مجدداً از سر گرفتند.

توافق جدید میان آمریکا و روسیه تلاش می‌کند سراسر خاک سوریه را فرابگیرد و تلاش می‌کند میان گروه‌های میانه‌رو و سایر گروه‌های بنیادگرا تفاوت قائل شود.

بر اساس توافق جدید هواپیماهای اسد حق نخواهند داشت هر محلی که در آن اپوزیسیون مسلح حضور داشته باشد را بمباران کنند. چنین موضوعی در توافق گذشته وجود نداشت.

در توافق جدید تبادل اطلاعاتی میان مسکو و واشینگتن که در گذشته نیز در موردش صحبت شده بود گسترده‌تر می‌شود و به سطح عملیات مشترک نظامی علیه گروهای تروریستی ارتقاء پیدا می‌کند ولی این عمل ساده نیست,چرا که آتش‌بس می‌بایست تثبیت شود و طرفین می‌بایست تعهداتی که در توافق قید کرده‌اند را اجرا کنند.

این بند نه تنها نشان‌دهنده بی‌اعتمادی صریح میان مسکو و واشینگتن است بلکه بی‌اعتمادی گروه‌های رزمنده نیز منعکس می‌کند که برای سالیان از صحنه گفتگوهای دیپلوماتیک کنار گذاشته شده‌اند.

رژیم اسد با توافق میان روسیه و آمریکا موافقت کرد ولی اپوزیسیون نگران است و به این توافق شک دارد به‌ویژه‌ این‌که آمریکا این طرح را سه مرحله‌ای اعلام کرده است. مرحله اول آتش بس، مرحله دوم تشکیل دولت انتقالی و در مرحله سوم کنار گذاشتن اسد از مسند قدرت، ولی این بند توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا غیرواقعی توصیف شده است.

در چنین شرایط است که رژیم اسد تلاش می‌کند مناطق بیشتری از خاک سوریه را تصرف کند و اپوزیسیون نیز مناطق تحت محاصره رژیم اسد را هم‌چنان در کنترل خود دارد.

دکتر منذر ماخوس سخنگوی رسمی هیأت عالی مذاکره‌ کننده اپوزیسیون سوریه در مورد توافق آتش‌بس به العربیه گفت:
دلیل این تأخیر در موضع‌گیری توسط اپوزیسیون این است که هنوز سند کامل این توافق را به‌دست نیاورده‌ایم یک نامه از طرف مایکل راتنی به اپوزیسیون داده شده که در آن محورهای اصلی توافق آمده ولی گروه‌های رزمنده ملاحظاتی در مورد آن دارند.

تلوزیون العربیه: چگونه است که مضمون این توافق به شما به‌عنوان اپوزیسیون سیاسی داده نشده؟

منذر ماخوس: این را باید از آمریکایی‌ها بپرسید. اپوزیسیون به‌شدت درگیر این بحث است. آتش‌بس و ایجاد فضای مناسب برای موفقیت روند سیاسی و موضوع انتقال قدرت به اپوزیسیون سوریه مربوط است ولی ما را در جریان جزییات آن قرار ندادند. . می بایست که از ابتدا سند کامل توافقنامه را به اپوزیسیون سوریه می‌دادند.

به‌خاطر می‌آوریم که لاورف در مصاحبه مطبوعاتی که در ژنو داشت گفت رژیم اسد را در جریان جزئیات این توافق گذاشته و رژیم اسد با بندهای توافق موافقت کرده، ولی چنین اتفاقی برای اپوزیسیون سوریه نیفتاده. باید آمریکا پاسخ این موضوع را بدهد.

بار دیگر می‌گویم که محورهای اصلی این توافق مشخص است، در توافق، گروه‌های رزمنده حضور نداشته‌اند، در صورتی‌که وقت باشد به بعضی حفره‌های این توافق اشاره می‌کنیم.

به‌رغم این‌که با هیأت عالی اپوزیسیون تشکیل جلسه نداده‌ایم ولی بصورت مستقیم با بسیاری از گروه‌های رزمنده در روی زمین ارتباط داریم و از مواضع آنها اطلاع داریم.

بسیاری از دوستان اروپایی ما هم از جزئیات این توافق اطلاع ندارند. مایکل راتنی در نامه‌ای به گروه‌های رزمنده مکانیزم اجرایی توافق را شرح داده است.

قرار است بعد از آتش‌بس سه ایستگاه مختلف تشکیل شود.
تسلیحات سنگین به فاصله 3 تا 5 کیلومتری حلب منتقل شود. همین‌طور خودروهای حامل سلاح و افراد مسلح هم در یک کیلومتری باشند.

و مناطقی که از آنها فاصله گرفته می‌شود قرار است که مناطقی باشد که هیچ‌کسی حق ندارد به سوی آنها پیشروی یا آن را تصرف کند.

ولی رژیم در روزهای اخیر دست به تهاجم بی‌سابقه‌یی زد و مناطق را به‌طرز بی‌سابقه‌یی بمباران می‌کند.

رژیم اسد سیاست زمین سوخته را در پیش گرفته و می‌خواهد که دستاوردهایی در روی زمین داشته باشد. رژیم اسد می‌خواهد قبل از اجرای توافق بیشترین پیشرویها را داشته باشد.

به نظرم روس‌ها تلاش خواهند کرد که فرصت دست‌یابی به اجرای این توافق را از دست ندهند ولی شرطش این است که در هفت روز اول آتش‌بس کسی آن را نقض نکند. از نظر من رژیم اسد تلاش می‌کند برخلاف خواسته روس‌ها آتش‌بس را با شکست روبه‌رو کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a360cd24-cf50-4676-8220-d925e2f6f1b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات