728 x 90

اخبار آفریقا,

آشوب در پایتخت گابن پس از اعلام ریاست‌جمهوری مجدد علی بونگو

-

آشوب در گابن
آشوب در گابن
پس از اعلام انتخاب مجدد علی بونگو به‌ریاست جمهوری توسط کمیسیون انتخابات گابن، آشوب، لیبروویل پایتخت این کشور را فرا گرفت.

معترضان ساختمان پارلمان را به آتش کشیدند و بنا‌ به گفته آنان تا کنون چندین نفر در نتیجه این درگیرها کشته شده‌اند.

 
 
کمیسیون انتخابات گابن روز چهارشنبه با اعلام نتایج نهایی این انتخابات پیروزی رئیس جمهوری کنونی این کشور را برای دورۀ دوم ریاست‌جمهوری تأیید کردند. ژان پینگ، رقیب وی در این انتخابات به این نتایج معترض است و علی بونگو و کمیسیون انتخاباتی گابن را به تقلب متهم می‌کند و در حساب توییتری خود از مرگ دست‌کم سه نفر خبر داده است.

به‌رغم این ناآرامی‌ها، علی بونگو در یک پیام تلویزیونی مدعی یک انتخابات شفاف و آزاد شد.
 

فرانسه و اتحادیۀ اروپا و همچنین مخالفان به رهبری ژان پینگ خواهان انتشار نتایج به دست آمده در حوزه‌های رأی‌گیری شده‌اند. آمریکا نیز با بیان این‌که انتشار نتایج آرا در حوزه‌های رأی‌گیری موجب اعتماد مردم گابن و جامعۀ بین‌المللی به کمیسیون انتخابات خواهد شد خواهان انتشار این نتایج شده است.

بنا‌ به اعلام کمیسیون انتخابات گابن، علی بونگو با ۴۹.۸۰ درصد آرا در دور نخست بر ژان پینگ پیشی گرفته است. مخالفان می‌گویند علی بونگو اصالتا یک نیجریه ایست و هنگامی که کودک بوده توسط پدرش به فرزندی پذیرفته شده و طبق قانون اساسی گابن نمی‌تواند رئیس جمهور این کشور باشد.

عمر بونگو پدر رئیس جمهوری کنونی گابن به‌مدت ۴۲ سال بر کرسی ریاست‌جمهوری این کشور تکیه زده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e99a00c4-301b-4ebc-bfe4-8240c71a2f8d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات