728 x 90

برجام، زهرخواران رژيم,

جواد لاریجانی: اشتباه ما این بوده است که توانمندی‌های بازدارنده هسته‌ای‌مان را یک جا از دست دادیم

-

محمد جواد لاریجانی
محمد جواد لاریجانی
جواد لاریجانی تئوریسین شکنجه و اعدام در دومین قسمت مصاحبه خود با خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم از ساختن بمب اتمی دفاع کرد و نسبت به زهر خوران اتمی سوز و گداز کرد و آن را اشتباه خواند و گفت: «می‌خواهم بگویم به این صورت نیست که ما دست بسته باشیم. مثلاً اولین کاری که ما باید انجام بدهیم آن است که بدون فوت وقت برای احیای توانمندی هسته‌ای‌مان نقشه تهیه و اجرا کنیم. من بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم. ولی حقیقت این است که غربی‌ها خیالشان از توانمندی هسته‌یی ما جمع شده ولی اشتباه می‌کنند. البته یک حد آن درست است، ما به دست خودمان توانمندی‌های عظیمی که داشتیم را در یک فضای تعاملی و بر اساس وفای به عهدی که انجام دادیم، از دست دادیم که اشتباه کردیم. اگر تجربه را ارزیابی کنیم اولین اشتباه ما این بوده است که توانمندی‌های بازدارنده هسته‌ای‌مان را یک جا از دست دادیم. از فردو گرفته که خودش یک بازدارندگی داشت… و از اراک گرفته و کاهش تعداد سانتریفیوژها تا توقف "تحقیق و توسعه" (R&D) که بدتر از همه است. بنابراین باید اینها را جبران کنیم» .

وی با اشاره به جمع شدن بساط بمب‌سازی رژیم گفت: «اتفاقاً الآن دشمن در تعرض نظامی خوش اشتهاتر شده است… چیزی که غرب را از حمله به ما و یا هر کشوری بازمی‌دارد «توانمندی» ما است. از جمله توانمندی هسته‌یی ما. غربی‌ها احساس می‌کردند احتمالاً ما ظرف دو ماه می‌توانیم بمب هسته‌یی داشته باشیم؛ بعضی‌ها می‌گفتند ظرف دو هفته. این مسأله آنها را ناراحت می‌کرد. الآن احساس می‌کنند که ظرف سه سال این اتفاق ممکن است رخ بدهد، لذا بازدارندگی‌های روانی ما خیلی پایین آمد. ما باید کاری کنیم که ارزیابی آنها از توانمندی ما به 48ساعت برسد، … می‌خواهم بگویم که این توانمندی باید باشد» .

تئوریسین شکنجه و اعدام افزود: «پس اولین کار این است که بازسازی کامل توانمندی ما صورت بگیرد. حال درباره این‌که این بازسازی چگونه صورت بگیرد، من معتقدم که باید یک مؤسسه عظیمی برای تحقیقات هسته‌یی درست کنیم؛ که بخش زیاد آن می‌تواند علنی باشد و فقط 30 درصد آن محرمانه است.70 درصدش می‌تواند آشکار باشد…» .

وی بر ادامه ساخت بمب تأکید کرد و گفت: «نه یک فردو بلکه باید چند فردو داشته باشیم؛ بخش‌های حساس را حتماً باید به زیرزمین ببریم و پوشش حصین بدهیم. از چه کسی خجالت بکشیم؟ معنایی ندارد وقتی ما را شبانه‌روز تهدید می‌کنند، از این‌که تأسیسات خود را زیر زمین ببریم، خجالت بکشیم» .

جواد لاریجانی نسبت به برجامهای منطقه و برجام داخلی ابراز نگرانی کرد و گفت: «وقتی آنها می‌گویند این مدل، … مقصودشان این است که با آمریکا مسائلمان را حل کنیم، … یعنی با هم بر سر میز بنشینیم و سر سوریه بحث کنیم به این صورت که ما حزب‌الله را محدود کنیم و یا از آن طرف چیزهای دیگر راجع به عراق و منطقه و بعد حقوق‌بشر. از آن جالب‌تر این است که برخی صحبت از برجام داخلی هم کردند! تعریف روشن برجام داخلی این است که بگوییم "فتنه چیز بدی نبوده… البته فکر فوق‌الذکر آن‌قدر بی‌مشتری نیست جناح اصلاح‌طلب ما نیاز به این مبنا دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8efb073-7193-4df7-99d8-7ce7ca6f59ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات