728 x 90

اعدام زندانيان سياسى اهل سنت,

هیومن رایتس واچ اعدام ۲۵ زندانی اهل سنت را یک لکه ننگین برای حقوق‌بشر رژیم ایران دانست

-

اعدام جمعی زندانیان
اعدام جمعی زندانیان
هیومن رایتس واچ روز دوشنبه 18مرداد گزارش داد: «مقامهای رژیم ایران در روز دوم اوت 2016 اعلام کردند که 20تن از اعضاء یک گروه که رژیم ایران آن را یک سازمان تروریستی می‏شمارد، اعدام کرده ‏اند… ظاهراً دادگاه‏های ‏ انقلاب این افراد را به اتهام «محاربه» محکوم کردند که مجازات آن در ایران اعدام است.

سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه در هیومن رایتس واچ گفت: «اعدام گروهی زندانیان در روز 2 اوت در زندان رجایی شهر، یک نقطه ننگین در سوابق حقوق‌بشر ایران است. رژیم ایران با اعدام 230تن از اول ژانویه تا کنون، بار دیگر در منطقه از پیشگامان اعدام است تا این‌که بخواهد اصلاحات صوری قانون مجازات را به‌منظور نزدیک‌تر کردن قوانین به موازین حقوق‌بشری وضع شده اجرا کند» .

رئیس این سازمان حقوق‌بشری افزود: «دو تن از وکلایی که دفاع از چند تن از این افراد را برعهده داشتند به هیومن رایتس واچ گفتند موکلین آنها از محاکمه عادلانه برخوردار نبودند و حقوق ایشان از جهت اجرای تشریفات قانونی تضییع گردیده است» .

یک عضو خانواده شهرام احمدی به هیومن رایتس واچ گفت در روز 2 اوت پیش از آن که آنها به زندان برسند آنها را به دفتر پزشکی قانونی هدایت کردند و آنها در آنجا اجساد ده تن از جمله پسر خود را دیدند.

به گزارش هیومن رایتس واچ این افراد همچنین اظهار داشتند که در دوران بازداشت پیش از محاکمه خود در شهر سنندج به دست مأموران وزارت اطلاعات تحت شکنجه‏های ‏شدید از جمله شوک برقی و تهدید به تجاوز جنسی، حبس‏های ‏انفرادی طویل‌المدت، و اعترافها اجباری قرار گرفته ‏اند‏.

سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه در هیومن رایتس واچ گفت: «شرم‌آور است که رژیم ایران به جای آن که توسل ورزیدن به معیارهای محاکمات عادلانه بین‌المللی را مایه مباهات خود بداند، به تعداد فزایندۀ اعدام هایش افتخار می‏کند. این امر از اهمیتی حیاتی برخوردار است که اگر فردی به جنایتی متهم شد، به‌خصوص هنگامی که با مجازات اعدام روبه‌روست، از تشریفات حقوقی لازم و محاکمه‏ای ‏عادلانه برخوردار گردد» .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/629465cb-9678-4957-8821-819d34182cc2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات