728 x 90

روابط ایران عربستان,

اشغال سفارت، دود و دم پرهزینه یا جنگ باندی؟

-

حمله مزدوران  و چماقداران خامنه ای به سفارت عربستان در تهران و مشهد
حمله مزدوران و چماقداران خامنه ای به سفارت عربستان در تهران و مشهد
نمایش محاکمه عاملان حمله به سفارت عربستان در تهران که قرار بود از شدت مقابله و خشم قدرتهای منطقه‌یی کم کند، معکوس عمل کرد و بر شدت محکومیتها و هشدارهای منطقه‌یی افزود.

حوالی ساعت 23شامگاه 13دی 94جمعی از لباس شخصیهای وابسته به نهادهای تحت‌امر ولی‌فقیه، همزمان به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد حمله کردند. اموال سفارت را تخریب کردند و ساختمان را به آتش کشیدند.

به دنبال این حمله، عربستان و بسیاری از کشورهای منطقه سفارتخانه هایشان در تهران را بستند. شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارسی در اجلاس فوق‌العاده در 6ژانویه ضمن اعلام محکومیت حمله به اماکن دیپلوماتیک رژیم را به‌خاطر فرقه‌گرایی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه محکوم کردند.

رژیم در وحشت از پیامدهای این ماجرا، آن را محکوم کرد و عملی «خودجوش» خواند که توسط «عناصر خودسر» انجام شده است.

تصاویر موجود، از جریان حمله نشان می‌داد وجود صدها پرچم و علم و شعار، و خودروهایی که از قم و کرج به سفارت عربستان آمده‌اند نمی‌تواند، خودجوش و کار عناصر خودسر باشد، رسانه‌ها و مقامات حکومتی برای توجیه این تناقض ترفند دیگری سرهم کردند:
سایتهای باند خامنه‌ای از جمله عصر ایران روز 14دی نوشتند: «حمله به سفارت عربستان، یک اقدام خودجوش مردمی نبوده است؛ حرکتی کاملاً حساب شده و با طرح‌ریزی قبلی بود» . آنها نتیجه گرفتند حمله به سفارت کار خود کشور عربستان است.

روز 15دی پاسدار کاظمینی سرکرده سپاه تهران موسوم به محمد رسول‌الله هم اعلام کرد: «اطمینان داریم که این کار توسط نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی صورت نگرفته و این اقدام کاملاً سازماندهی شده بود» .

اما باند رفسنجانی و به‌طور مشخص آخوند روحانی که با این اقدام سیاستهای منطقه‌یی‌اش یک ضربه اساسی از طرف دلواپسها دریافت کرده بود، روز 15دی به صحنه آمد و آدرس نیروهای تحت‌امر خامنه‌ای را داد و گفت: مهاجمان «جمعی افراد خاطی و خودسر» بوده‌اند، که کارشان «قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی» رژیم بوده است. روحانی از قضاییه آخوندی خواست «هرچه زودتر مهاجمان را به مجازات برساند» .

در ادامه دولت روحانی در یک سناریو ظاهرا مشترک با قضاییه آخوندی در یک نمایش دیگر در اول بهمن از زبان حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، ضمن خودسر خواندن حمله کنندگان، در یک تلاش مضحک اعلام کردند شخصی که در آن سوی مرزها لیدر حمله کنندگان به سفارت بوده و از طریق تلگرام دستوراتش را صادر کرده دستگیر شده و تحت بازجویی است.

روز چهارم بهمن 94 هم اژه‌ای سخنگوی قضاییه آخوندی به صحنه آمد و اعلام کرد؛ تا کنون حدود ۱۰۰ نفر در ارتباط با حمله به سفارت عربستان در تهران بازداشت شده‌اند. او گفت این موضوع هنوز "با جدیت پیگیری می‌شود".

اما قابل پیش‌بینی بود که چون این نمایش در بستر جنگ باندی جریان دارد، حتی همراه با حفظ ظاهر هم نخواهد بود. واقعیت این است که حالا نمایش محاکمه هم خودش می‌رفت که به یک بحران تازه در درون رژیم تبدیل شود. در گامهای بعد این نمایش به جنگ بر سر حقوقهای نجومی ‌پیوند خورد.

آخوند روحانی؛ تلویزیون رژیم- 8تیر95: ”همین مسأله اخیری که سر و صدا راه انداخت راجع به فیش حقوقی برخی از مدیران... “.

حسن روحانی پس از روی آب ریخته شدن پتة فیشهای نجومی توسط باند رقیب بلافاصله به موضوع محاکمه مهاجمان به سفارت پرداخت و گفت: «عاملان و آمران حمله به سفارت یک کشور روشن هستند و مردم منتظرند ببینند چگونه اجرای حکم این افراد خودسر به سمع و نظر آنها می‌رسد» . این در واقع بخشی از پاتک روحانی بود.

به این ترتیب موضوع محاکمه نمایشی عاملان حمله به سفارت به‌صورت یک بحران جدید در درون رژیم ریخت و فضاحتی بر فضاحتهای بین‌المللی آخوندها افزود:
آن چنان که رسانه‌های حکومتی نوشتند روز 29تیر، اولین جلسه دادگاه عاملان حمله به سفارت عربستان برگزار شد. در این جلسه 4نفر از متهمان پرونده غایب بودند که وکلای آنها به بیان دفاعیات پرداختند. همچنین در این جلسه، 14نفر از متهمان آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند.

معمولاً در اولین جلسه دادگاه نوبت به آخرین دفاع نمی‌رسد، آن هم برای موضوعی با این ابعاد و اهمیت. پس این دادگاه واقعاً از کی شروع شده؟ البته تناقض‌گویی به همین جا ختم نمی‌شود.

یک رسانهٴ حکومتی دیگر موسوم به باشگاه خبرنگاران جوان در همان روز 29تیر خبر از برگزاری دو جلسه دادگاه داد که طی آن به اتهامات 19نفر از 21نفر متهم پرونده رسیدگی شد. یک نفر از متهمان طلبه بود که پرونده‌اش به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. این سایت حکومتی در ادامه همین خبر به‌نقل از گردانندهٴ نمایش به نام قاضی دهقان افزود که 23یا 24نفر از متهمان این پرونده طلبه هستند که پرونده آنها به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.

این به مفهوم تناقض‌گویی در مورد تعداد متهمان حتی در یک خبر است.

البته روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی گوشه‌های بیشتری از نمایشی بودن این محاکمه را برملا کردند تا اثبات کنند که حمله سازمانیافته و کار باند خامنه‌ای بوده است:
روزنامه حکومتی ابتکار-31تیر: یکی از متهمان به‌دلیل حضور در جمع مدافعان حرم در سوریه غایب بود و وکیلش دفاع از او را برعهده داشت. به‌رغم وجود اشاراتی در صحبتهای قاضی پرونده تعرض به سفارت عربستان درباره سازماندهی شده بودن این حرکت و نشانه‌هایی در اظهارات متهمان مثل ورود کوکتل مولوتف‌ها به محل تعرض توسط یک وانت، متهمان اصرار داشتند که ماجرا سازماندهی شده نبود.

به نوشته همین روزنامه حکومتی کار به جایی رسید که حتی وکیل مدافع متهمان که خود بخشی از همین نمایش است، با تمسخر گفت: «این تجمع یک «حرکت خودجوش» بوده و احساسات مردمی و حرکت‌های خودجوش نیازی به مجوز ندارند!»

به این ترتیب این نمایش که قرار بود به خواست باند رفسنجانی و خود روحانی آبی روی آتش خشم منطقه‌یی علیه نظام بریزد، مایهٴ رسوایی بیشتر رژیم شد و در نظر طرف حسابهای منطقه‌یی معکوس عمل کرد:
اجلاس مقدماتی وزرای خارجه 4 کشور از اتحادیه عرب در روز 5مرداد با صدور اطلاعیه‌یی رژیم را به‌خاطر حمله به سفارت عربستان و دخالتش در کشورهای منطقه محکوم کردند. این محکومیت مکرر فقط حاصل نمایش دادگاه بود.

باند خامنه‌ای فرود آمدن این سیلی منطقه‌یی به بناگوش نظام را فرصت و بهانه‌یی برای تشدید حمله به باند رفسنجانی و حتی عقب‌نشینی از محکوم کردن مصلحتی حمله به سفارت دانست. مثلاً روزنامه حکومتی رسالت ارگان باند مؤتلفه در روز 7مرداد با اشاره به بیانیه اتحادیه عرب نوشت: «آنها در کشور خود در حال توطئه علیه کشور ما، علیه اتباع ما و علیه ملت ما هستند، آنوقت ما در کشور خود اتباع خود را محاکمه و محکوم می‌کنیم که چرا به در و دیوار سفارت آل سعود چپ نگاه کرده‌اند؟. خوب بود دست‌اندرکاران قضا به هزینه و فایده این محاکمه آن هم به‌صورت علنی فکر می‌کردند» .

کار به جایی رسید که حتی سخنگوی قضاییه آخوندی هم مجبور شد از دعاویش مبنی بر احترام به حقوق سفارتخانه‌ها عقب‌نشینی کند:
آخوند اژه‌ای 4مرداد-95: ”و ما می‌دانیم که امروز عربستان سعودی نهایت دشمنی را با کشور ما انجام می‌دهد، اما می‌دانیم متأسفانه مقام سعودی با منافقین امروز چه ارتباطی داره، ... خب خیلی بدیهی است که مردم ما احساساتی داشته باشند، نیروهای ما احساساتی داشته باشند و الآن هم ممکن است خیلی از افراد بگویند که این افراد چرا باید محاکمه بشوند؟ این یک طرف قضیه است که باید توجه داشت که باید اقدامات متناسب با دشمنی عربستان هم در مقاطع مختلف انجام شود “.

واکنش اژه‌ای بلافاصله عکس‌العمل رسانه‌های منطقه‌یی را به‌دنبال داشت. الشرق‌الأوسط روز 7مرداد نوشت: رژیم ایران «پاداش حمله کنندگان به سفارت عربستان را با کاهش اتهامات به آنها می‌دهد»، العربیه هم نمایش محاکمه را «صوری» توصیف کرد. به این ترتیب رژیم که به خیال به عقب راندن عربستان، دست به اشغال سفارت زد، النهایه مجبور شد هم غلط کردم بگوید، هم این عقب‌نشینی به‌صورت بحرانی در درون نیروهایش ریخت و جنگ قدرت در رأس نظام را تشدید کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/87cc9c64-e298-401c-89fc-0ca9bdc04ee7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات