728 x 90

اخبار اعتراضى,

نگاهی به حرکتهای اعتراضی تیرماه ۹۵

-

 -
-
روزهای داغ تیرماه در میهن عزیزمان به پایان رسید. روزهایی که فریاد و خشم مردم به جان آمده از ستم و چپاول حاکمیت آخوندی هر چه بلندتر به گوش می‌رسید. به‌خصوص در روزهای 29 و 30تیر در درگیریهای مردمی با نیروهای سرکوبگر در بلداجی نمودی دیگر از جامعه انفجاری ایران برجسته شد. به‌رغم سانسور شدید خبرهای اعتراضی، خبرنگاران مقاومت توانستند در تیرماه 447 خبر اعتراضی را از دیوار سانسور و اختناق رژیم آخوندی عبور دهند و به مقاومت ایران برسانند.

از 447 حرکت اعتراضی ثبت شده که شامل تجمع، تحصن، اعتصاب، تظاهرات و درگیری با نیروهای سرکوبگر بوده است، 180 حرکت اعتراضی مربوط به اقشار مختلف اجتماعی، 144 حرکت مربوط به کارگران، 26 حرکت مربوط به دانشجویان، 22حرکت مربوط به معلمان، 54 حرکت مربوط به زندانیان سیاسی و 21 مورد اعتصاب‌غذا مربوط به زندانیان سیاسی می‌باشد. البته واقعیت حرکتهای اعتراضی بسیار بیشتر از آن است که به دست ما رسیده است.

اعتراضات کارگری

در تیر ماه بیشترین حرکتهای اعتراضی مربوط به کارگران به جان آمده و محروم با 144 مورد بود که علیه ماهها پرداخته نشدن حقوق، اخراجهای گسترده از محیطهای کار و ندادن حق بیمه و غارت مطالباتشان تجمع یا دست به اعتصاب یا تجمع می‌زدند. در برخی موارد مانند کارگران معدن زرند اقدام به بستن جاده یا حبس کردن کارگزاران رژیم کرده و آنان را وادار به پرداخت حقوقشان کرده‌اند.

اعتراضات اقشار اجتماعی

طیف وسیعی از اقشار اجتماعی از بازاریان، کشاورزان، مالباختگان، رانندگان، فعالان محیط زیست در تیرماه که 180مورد از حرکتهای آنان شمارش شده حرکت اعتراضی داشتند. از جمله یکی از گسترده‌ترین حرکتهای اعتراضی مربوط به غارت شدگان مؤسسات چپاولگر رژیم بود که مردم به جان آمده خواهان برگرداندن پولهای به یغمارفته‌شان بودند. از جمله مالباختگان غارت شده توسط مؤسسه موسوم به ثامن الحج در شهرهای مشهد، تهران اصفهان و کرمان دست به تجمعات متعدد زدند و با حمله به دفاتر این مؤسسه خشم خود را ابراز کردند.

همچنین در تیرماه بازاریان و کسبه در اعتراض به اخاذیهای مالیاتی و عوارض شهرداری بارها دست به تجمع اعتراضی و اعتصاب زدند که یکی از گسترده‌ترین آنها مربوط به اعتصاب بازار مروی تهران بود.

اعتراضات دانشجویی

به‌رغم تعطیلی تابستانی دانشگاهها، دانشجویان نیز در حرکتهای اعتراضی متعدد نسبت به چپاول و سرکوب در دانشگاهها دست به اعتصابات و تجمعات مختلف زدند. از جمله مهمترین آنها تظاهرات دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به تصاحب بخشی از زمین و ساختمان این دانشگاه توسط شهرداری تهران بود.

معلمان آزاده نیز با انجام تجمعات مختلف در اعتراض به حقوقهای کم، تبعیض در پرداخت حقوقها، تعیین‌تکلیف نبودن وضعیت استخدامی حداقل هر یک روز در میان تجمع اعتراضی برپا کردند.

زندانیان سیاسی طی ماه تیر بارها دست به اعتراضات متعدد زدند و با ارسال نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف شکنجه‌ها و فشارهای رژیم آخوندی را افشا کردند.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی به‌طور خاص جعفر عظیم‌زاده و نرگس محمدی ابعاد ملی و بین‌المللی پیدا کرد و فضیحت رژیم آخوندی در نقض حقوق‌بشر را بیش از پیش افشا کرد.

ویژگیهای حرکتهای اجتماعی تیرماه

در تیرماه به‌دلیل دو موضوع بسیار مهمی که در رابطه با مقاومت ایران صورت گرفت تحرک اجتماعی بزرگی را شاهد بودیم، یکی در برابر حمله موشکی به لیبرتی در 14تیر بود که از قلب زندانها و مرکز قدرت‌نمایی رژیم، زندانیان سیاسی تا اقشار مختلف اجتماعی با صدور بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها با اسم و امضا این عمل جنایتکارانه مزدوران خامنه‌ای در عراق را محکوم کردند. موضوع بسیار مهم بعدی برگزاری گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس و سخنرانی خانم مریم رجوی در آن بود که بازتابهای گسترده‌یی در داخل میهن داشت. چه از قبل از این مراسم که زندانیان سیاسی و اقشار مختلف با صدور اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها مردم را دعوت به شرکت در این گردهمایی می‌کردند، و تبریکاتی هم که بعد از برگزاری این مراسم فرستادند و حتی فریادهای مرگ بر دیکتاتور توسط زندانیان سیاسی زن در زندان اوین بعد از دیدن صحنه‌هایی از این مراسم که تلویزیون رژیم برای حمله به این مراسم پخش کرده بود، در نوع خودش بی‌نظیر بود. علاوه بر اینها صدها مورد فعالیتهای تبلیغی جوانان و مردم آزاده در شهرهای مختلف میهن در حمایت از گردهمایی مقاومت ایران، تا حدودی ابعاد و گستردگی برانگیختگی اجتماعی به سود مقاومت و علیه رژیم آخوندی را در تیرماه نشان می‌داد.

پیروزی اعتصاب غذاها

یکی از مهمترین موضوعات سیاسی اجتماعی تیرماه، اعتصاب‌غذای زندانیان سیاسی جعفر عظیم‌زاده و نرگس محمدی بود، که سرانجام با ایستادگی این زندانیان و همبستگی گسترده مردمی رژیم مجبور به عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های این زندانیان سیاسی شد.
 


عقب نشینی در برابر تظاهرات کارگران بازنشسته فولاد

یکی دیگر از بزرگترین تظاهراتهای کارگری در تیرماه، تظاهرات 5هزار کارگر بازنشسته فولاد اصفهان در برابر مجلس رژیم در روز 27تیر بود که به‌رغم اقدامات سرکوبگرانه گارد مجلس و نیروی انتظامی برای متفرق کردن آنان، سرانجام موفق شدند و لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع
 
مجبور شد کمیته‌یی را برای برآورد خواسته‌های آنان معرفی کند. در ماههای قبل هم این کارگران به همین شیوه موفق شده بودند حقوق عقب مانده خود را از حلقوم کارگزاران رژیم بیرون بکشند.

بلداجی نمودی از آتش زیر خاکستر

روزهای آخر تیرماه با درگیریهای گسترده مردم بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری مواجه بود. طی آن حداقل یک نفر به‌شهادت رسید و صدها نفر مجروح شدند. بارها جوانان به نیروهای سرکوبگر سپاه و نیروی انتظامی حمله کردند و آنان را مجبور به فرار کردند. صحنه‌های این خیزش اجتماعی که برای جلوگیری از غارت آبشان توسط رژیم بود، یادآور روزهای قیام 88 و قیامهای بعد از آن بود که نشان داد جامعه ایران به مانند بشکه باروتی است که هر لحظه آماده جرقه ایست تا منفجر شود.

آری، تیرماه در کلیتش نمودی از همین شرایط انفجاری بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a031365e-1d0d-44a8-91f4-015b86d31bfe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات