728 x 90

اخبار اروپا,بنیادگرایی اسلامی,

حمله تروریستی در شهر نیس با 84 کشته - 50 زخمی در وضعیت بحرانی - اعلام نام مهاجم

-

 -
-

ساعت 1730:
بر اساس گزارشی از پليس فرانسه، نام راننده کاميونی که پنجشنبه 24 تيرماه به سوی مردم بيگناه هجوم برد "محمد لحویج بوهلال" بوده است. اين فرد 31 ساله، متولد تونس و ساکن شهر نيس فرانسه بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، "محمد لحویج بوهلال" در اصل در شهر "مساکن" در شمال شرق تونس متولد شده و آخرین بار حدود چهار سال پیش به زادگاه خود سفر کرده است.

بر اساس اظهارات دادستان فرانسه، راننده کاميون محمد لحوايج بوهلال فردی سابقه دار بوده است.
دادستان فرانسه گفت در کامیون اين مهاجم، دو سلاح خودکار، گلوله و خشاب و تعدادی مدرک پیدا شده که پلیس سرگرم تحقیق روی آنها است. به گفته دادستان ٢٠٢ نفر در حمله زخمی شده‌اند که حال ٥٢ نفر آنها وخیم است.
١٠ کودک و نوجوان هم در میان کشته شدگان هستند.

تصويری از کارت شناسايی مهاجم تونسی

 

ساعت 1530:
رئیس‌جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند اعلام کرده است که ۵۰ زخمی در وضعیت بحرانی میان مرگ و زندگی هستند.
شایان ذکر است که در جریان این تهاجم تروریستی دست کم تا کنون 84نفر قربانی شده‌اند.

 

 

 

 ساعت 1500:

گل‌گذاری و یادبود قربانیان در خیابان محل حادثه در شهر نیس فرانسه

 

 

ساعت 1400:

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر شاهدان صحنه گواهی می‌دهند که کامیون مهاجم با سرعت بسیار زیاد به سمت جمعیت در حال حرکت بود.

برخی شاهدان صحنه سرعت کامیون را بالای 120 کیلومتر ارزیابی کرده‌اند و همین امر سبب افزایش قربانیان شده است.

 

 
ساعت 1200:

بنا بر گزارشات جدیدی که توسط پلیس فرانسه تاییدشده است، راننده کامیونی که پنجشنبه‌شب جشن مردم شهر نیس را مورد حمله قرار داد را توانسته شناسایی کند. هر چند پلیس فرانسه نام این مهاجم را منتشر نکرده اما تأکید کرده است که وی یک فرانسوی تونسی تبار بوده است. پلیس فرانسه موفق شده است که منزل این مهاجم را مورد بازرسی قرار دهد.

 منابع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که مأموران تحقیق درباره عامل حمله نیس، در کامیون مدارکی را یافته‌اند که احتمال دارد به راننده تعلق داشته باشد. به گفته این منابع، صاحب مدارک، سابقه افراط گرایی در نزد پلیس اطلاعاتی فرانسه نداشته اما برعکس در چند مورد از تخلفات عمومی از جمله خشونت در نزد پلیس پرونده دارد.

 

گزارش شده که مقداری اسلحه غیرواقعی و یک نارنجک از کار افتاده از کامیون به‌دست آمده و پلیس اکنون در این باره تحقیق می‌کند که آیا راننده همدست یا همدستانی هم داشته است یا نه.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد کامیون سفید مورد استفاده در حمله دیشب در نیس یک کامیون بزرگ باری است که ۱۹ تن وزن دارد و ظاهراً چند روز پیش در منطقه از سوی راننده کرایه گرفته شده است.

شايان ذکر است که در جريان اين حمله دست کم 50 کودک در بيمارستان بستری شده اند.

 

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه بامداد روز جمعه 15 ژوئیه در یک پیام تلویزیونی خطاب به مردم فرانسه گفت: ”هیچ چیز عزم ما را برای مبارزه با تروریسم ضعیف نخواهد کرد ما به مداخله و جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق ادامه خواهیم داد. ما به ضربات خود علیه کسانی که ما را در کشورمان هدف قرار دادند، ادامه خواهیم داد“.

وی حمله خونین، روز پنجشنبه در شهر نیس واقع در جنوب این کشور را یک اقدام تروریستی خواند و حالت فوق‌العاده در فرانسه را برای مدت 3ماه دیگر تمدید کرد.

وی در پایان پیام خود اضافه کرد ”دستور دادم که از نیروی ذخیره ارتش و دیگر نهادهای نظامی برای تقویت نیروهای امنیتی و کنترل مرزهای فرانسه استفاده شود“.

 

تصاويری از لحظه حمله کاميون مهاجم به جمعيت در شهر نيس فرانسه:

 

 

 

 
 

 

ساعت 1130:

تصاويری از قربانيان حادثه تروريستی در شهر نيس فرانسه:

 

  ساعت 10:

دولت فرانسه وضعیت فوق‌العاده در این کشور را ۳ ماه دیگر تمدید کرد.


شورای امنیت سازمان ملل‌متحد طی بیانیه‌یی، حمله تروریستی فرانسه را محکوم کرد و آن را اقدامی وحشیانه و بزدلانه خواند. در بیانیه ‌این شورا تأکید شده است ضروریست که تمام عوامل دخیل در این حمله، به دست قانون و عدالت سپرده شوند .

باراک اوباما روز جمعه 25تیر حمله تروریستی در نیس ِ فرانسه، را یک حمله وحشتناک نامید و شدیداً محکوم کرد. وی گفت: «از طرف مردم آمریکا، این حمله مخوف را که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت، را با قوی‌ترین کلمات، محکوم می‌کنم» . وی افزود: آمریکا با فرانسه، در این لحظات در همبستگی و اتحاد باقی می‌ماند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «من افتخار ایستادن در کنار رهبران فرانسه در اوایل روز پنجشنبه در مراسم‌های مربوط به روز باستیل در شهر پاریس را داشتم و آمریکا قاطعانه در این زمان غم‌انگیز در کنار مردم فرانسه ایستاده است» .

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا با محکوم کردن حمله تروریستی فرانسه گفت: «ما مرعوب نخواهیم شد. هر آمریکایی همبستگی قاطعانه‌ای با مردم فرانسه دارد و ما با یک صدای واحد می‌گوییم: مرعوب نخواهیم شد. ما هرگز به تروریستها اجازه تضعیف ارزش‌های دموکراسی و برابری را که پایه و اساس سبک زندگی ما است را نخواهیم داد».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نشست رهبران آسیا – اروپا در مغولستان گفت: «آنچه امروز مهم است، همبستگی است. همبستگی مردم آلمان با دوستانمان در فرانسه. همبستگی کشورهایی که اینجا جمع شده‌اند، برای مبارزه علیه تروریسم. آلمان برای مبارزه با تروریسم، در کنار فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهاست و من کاملاً مطمئن هستم که با وجود تمام سختی‌ها، ما پیروز خواهیم شد» .

دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا با اشاره به این‌که رهبران جهان به‌طور واحد در کنار مردم فرانسه هستند، گفت: «این تناقض غم‌انگیزی است که این حمله مردمی را هدف قرار داد که در حال جشن گرفتن آزادی، برابری و برادری بودند. امروز همه ما، اروپا و آسیا، در کنار مردم و دولت فرانسه هستیم. این فاجعه را محکوم می‌کنیم و به مبارزه خود با خشونت افراطی و نفرت ادامه خواهیم داد» .

دولت چین نیز حمله تروریستی فرانسه را محکوم کرد. نخست‌وزیر این کشور گفت: «ما شدیداً تروریسم را در همه اشکالش محکوم می‌کنیم. ما تسلیت خود را به قربانیان این حمله ابراز کرده و با همه انواع تروریسم خواهیم جنگید».

جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا با اشاره به این‌که حمله تروریستی، فرانسه را دچار شوک کرد گفت: «ما از دوستان و شرکایمان در فرانسه حمایت می‌کنیم و در کنار دیگر مردم جهان امیدوار هستیم که این پایان حوادث وحشتناکی از این دست که هدفشان غیرنظامیان غیرمسلح است باشد» .

خوزه مانوئل گارسیا وزیر امور خارجه اسپانیا ضمن محکوم کردن حمله تروریستی گفت: «ما بسیار نسبت به مردم فرانسه و دولت فرانسه متاسفیم».

وزیر امور خارجه بلژیک گفت: «ما چنین حمله‌یی را محکوم می‌کنیم» .

عربستان حمله تروریستی نیس فرانسه را محکوم کرد و اعلام کرد: «در کنار ملت و دولت فرانسه ایستاده است و آماده است در رویارویی با تروریسم با پاریس همکاری کند» .
 
 
 
0900:

آثار زير گرفتن مردم عادی در شهر نيس فرانسه:

 

به گزارش رسانه‌های فرانسه، منابع پلیس می‌گویند که عامل حمله مرگبار با کامیون در شهر نیس یک تونسی فرانسوی تبار بوده است. این مهاجم 31ساله در فهرست تحت نظر نیروهای امنیتی فرانسه قرار نداشته است. این فرد احتمالاً مقیم شهر نیس بوده است.

روزنامه «نیس-ماتین» می‌گوید فرد مهاجم که پلیس او را از پا درآورده، در کامیون، تفنگ و نارنجک داشت.

در حال حاضر نیروهای ضدتروریستی فرانسه در حال تحقیق در مورد واقعه مرگبار نیس هستند و ستاد بحرانی نیز در وزارت کشور تشکیل شده‌است.

 

تصوير يکی از قربانيان حادثه و عروسک همراه وی: 

 

------------------------------------------------------------------ 

 

به گزارش خبرگزاری رویتر پنجشنبه 24 تيرماه در شهر نیس فرانسه یک کامیون جمعیتی را که به تماشای آتش‌بازی «روز باستیل» جشن ملی فرانسه، آمده بودند، زیر گرفت.

 
این پیاده‌رو عریض ساحلی، پرومناد دز آنگله، از نقاط مورد توجه گردش‌گران است و گزارش شده موقع حادثه، پر از جمعیت بوده است

در همین حال، روزنامه‌های محلی گزارش داده‌اند، گواهینامه به دست آمده در این کامیون متعلق به یک مرد ۳۱ ساله فرانسوی تونسی تبار است و پلیس در حال تحقیق است تا مشخص کند که آیا گواهینامه متعلق به راننده است یا نه.

کریسیتن استورسی، شهردار منطقه نیس پیشتر گفته بود که این کامیون مملو از مواد منفجره، نارنجک و سلاح بوده است.
 
تصویری از یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی از جمعیت هراسان در خیابان نیس پس از برخورد کامیون با جمعیت

به گزارش «سی.ان.ان» این مقام محلی گفته ‌است، راننده این کامیون سفید رنگ ابتدا به سوی عابران پیاده‌ در کنار خیابان تیراندازی کرده و سپس در مسیری به طول دو کیلومتر جمعیت را زیر گرفت و شماری را کشت.

رسانه‌های خبری می‌گویند، راننده موفق نشده که خودرو را منفجر کند.

به گزارش «ان.بی.سی نیوز» پلیس از مردم خواسته است در خانه‌های خود بمانند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، با نیمه کاره گذاشتن سفر خود به جنوب این کشور به پاریس برگشته است و در جلسه ستاد بحران در وزارت کشور شرکت کرده است.
 
فرانسوا اولاند در یک برنامه تلویزیونی بامداد روز جمعه تصریح کرده است، آنچه که در «نیس» روی داد یک حمله تروریستی است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

فرانسو اولاند تأکید کرده است: باید بدون هر گونه ضعفی نشان دهیم که کاملاً هشیار و مصمم هستیم.

وی همچنین گفت: "فرانسه عملیات نظامی خود علیه داعش در عراق و سوریه را تشدید خواهد کرد. می خواهیم به همانهایی که به ما ضربه زده‌اند، ضربه بزنیم".

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، این واقعه را یک "حمله تروریستی وحشتناک" خوانده و آن را محکوم کرده است. باراک اوباما با ابراز همدردی با مردم فرانسه، گفته است آمریکا در این باره به قدیمی‌ترین همپیمانش کمک می‌کند.

وزارت خارجه انگلستان هم اعلام کرده است که جزئیات این واقعه را دنبال می‌کند و در این باره با مقامهای محلی در تماس است.

کلود مونیک، کارشناس تروریسم، می‌گوید "تقریبا واضح" است که این واقعه، یک حمله تروریستی بوده است. به گفته او، عامل یا عوامل این حادثه قصد داشته‌اند پس از پایان بازیهای فوتبال آن را ترتیب دهند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و مشخص هم نیست که آیا راننده کامیون تنهایی اقدام کرده است یا هم‌دست‌های دیگری هم دارد.

مقام‌های فرانسه می‌گویند تحقیق درباره این حمله در اختیار مأموران بخش ضدتروریسم قرار گرفته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6fe71fbd-dd55-4a05-a149-7242e1fff8f3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات