728 x 90

آوارگان سورى,سوريه,اخبار خاورمیانه,

نخست وزیر ترکیه: بشار اسد باید برود، اسد و داعش فرقی ندارند

-

نخست وزیر ترکیه بن علی یلدریم
نخست وزیر ترکیه بن علی یلدریم
بنعلی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: بشار اسد باید برود، هیچ فرقی میان رژیم سوریه و داعش وجود ندارد.

وی که با شبکه بی.بی.سی جهانی مصاحبه می‌کرد گفت:”بیش از 500هزار نفر در سوریه جان باخته و 9 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند. قطعاً باید تغییراتی در این کشور ایجاد شود. بشار اسد می‌بایست برود. اگر این امر عملی نشود هیچ تغییری در موضع ترکیه ایجاد نخواهد شد، زیرا او مسبب اصلی اوضاع سوریه است“.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری در سیاست ترکیه در مورد سوریه به وجود آمده است؟ گفت:”از یک سو بشار اسد و از سوی دیگر داعش در آنجا وجود دارد. اگر سؤال شما این است که ما کدام یک را ترجیح می‌دهیم، خواهیم گفت هیچکدام! هر دو مصیبتی برای مردم سوریه بوده و باید بروند“.

یلدریم در ادامه خاطرنشان کرد:”برفرض که داعش را بیرون کردیم، باز هم مشکلات حل نخواهند شد. تا زمانی که بشار اسد در قدرت است این وضع ادامه خواهد داشت و گروه تروریستی دیگری بروز پیدا خواهد کرد. بنابراین، دلیل وجود گروه تروریستی داعش، موضع، نحوه اداره و کشتار عامدانه مردم توسط رژیم اسد است“.

نخست وزیر ترکیه افزود:”داعش دینی ندارد و نماینده اسلام نیست. باید نحوه و زمان پیدایش این گروه تروریستی را بررسی کنیم. این گروه پس از القاعده با استفاده از بی‌ثباتی و فروپاشی سیستم اداره عراق به وجود آمد. ترکیه به هیچ‌وجه نسبت به یک گروه تروریستی خوشبین نیست“.
وی افزود:”ما از گروههایی که برای استقلال مردم سوریه تلاش می‌کنند، حمایت می‌کنیم“.

وی در مورد اعطای شهروندی به پناهندگان سوری مقیم ترکیه خاطرنشان کرد: ”اکنون بیش از 3 میلیون پناهنده در ترکیه زندگی می‌کند.
به آنها پناه و سپس اجازه کار دادیم.
خدمات بهداشتی و تحصیلی ارایه کرده‌ایم.
پس از این گام ها، در زمان مناسب، شهروندی هم خواهیم داد، اما این امروز یا فردا ممکن نیست، بلکه منوط به برخی استانداردهاست.
این امر شامل کسانی که مرتکب جرم، اقدامات تروریستی و جرایم مشابه شده باشند، نمی شود“.

یلدریم افزود:”تا کنون بیش از۱۱.۵ میلیارد دلار صرف هزینه این پناهجویان کردیم.
کمکهای سازمان ملل و بین‌المللی کمتر از 5 درصد این مبلغ است.
آنها شهروندان نیستند، اما مانند یک شهروند از حقوق شهروندی برخوردار و از حق سفر، بهداشت، تحصیل و کار بهره‌مند هستند.
فقط شناسنامه ندارند اما در آینده با توجه به موقعیت آنها، شهروندی اعطا خواهد شد“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/804c77bc-5e4b-4000-85ff-ad2643626694"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات