728 x 90

اخبار آفریقا,

سودان جنوبی بار دیگر صحنه درگیریهای خونین شد

-

درگیری در سودان  جنوبی
درگیری در سودان جنوبی
کشور سودان جنوبی "دوباره وارد جنگ شده".. این اظهارات یک سخنگوی معاون رئیس جمهور سودان پس از انتشار گزارش هایی در مورد مرگ صدها نفر در درگیری نیروهای رقیب است.

این درگیریها پس از چند روز نبرد در نوپاترین کشور جهان میان هواداران سالوا کاییر رئیس جمهور سودان جنوبی و ریک ماچار معاون او روی می‌دهد.

نیروهای وابسته به معاون رئیس‌جمهور، ریک ماچار، می‌گویند که نیروهای دولتی به مواضع آنها در جوبا، پایتخت، حمله کرده‌اند.

اما مایکل ماکوی لوت وزیر اطلاعات گفت که گزارش‌ها از بروز جنگ "غیرصادقانه" است.

یک مقام سازمان ملل گفت که صدها نفر سعی کرده‌اند در مجتمع های آن پناه بگیرند و خواستار خویشتن‌داری رهبران جناح های رقیب شد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، "خشونت بی‌دلیل" را محکوم کرد.

سرهنگ ویلیام گاجیات سخنگوی نظامی ماچار گفت که سالوا کاییر رئیس جمهور سودان جنوبی در مورد توافق صلح "جدی نیست."

او گفت که "صدها" نفر از نیروهای آقای ماچار روز یکشنبه کشته شدند و نیروهای وابسته به آقای ماچار از جهات مختلف در حال پیشروی به سوی جوبا هستند.


لوت، وزیر اطلاعات، گفت که نیروهای دولتی زمانی واکنش نشان دادند که نیروهای ماچار به یک ایست بازرسی حمله کردند و افزود که آن نیروها اکنون پراکنده شده‌اند. او افزود:‌ "اوضاع عادی و تحت کنترل کامل است."

حداقل ۱۵۰ نفر در درگیریهای روز جمعه کشته شده بودند و اوضاع روز شنبه آرام گزارش شد. با این حال رادیو تامازوج روز یکشنبه گزارش داد که آمار کشته‌های آن درگیری ممکن است به ۲۷۱ نفر برسد.

خشونتهای تازه باعث نگرانی در مورد بروز بی‌ثباتی تازه در این کشور شده است. طرفهای درگیری در سال ۲۰۱۵ به توافق صلح رسیده بودند که در فرونشاندن ناآرامی‌ها ناکام مانده.

روز یکشنبه آتش سنگین در نزدیکی یک پادگان نظامی تحت کنترل نیروهای وابسته به آقای ماچار گزارش شد.

درگیری جمعه ظاهراً در اثر تیراندازی میان محافظان کاییر و ماچار شروع شد. این دو روز جمعه در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار کردند و خواستار آرامش شدند.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ "این خشونت بی‌دلیل غیرقابل قبول است و به‌طور بالقوه می‌تواند پیشرفتهای به دست آمده تا این مقطع در فرایند صلح را وارونه کند."

او از رهبران دو طرف خواست فوراً از نیروهای خود بخواهند عقب بکشند.

مامور سازمان ملل در سودان جنوبی در بیانیه‌یی گفت که صدها نفر از مردم مجبور به فرار شده‌اند و برای پناه گرفتن در مجتمع‌های این مأموریت در تقلا هستند.

این مأمور افزود گزارش هایی از تلاش نیروها برای مسدود کردن راه غیرنظامیان می‌رسد. این مأموریت همچنین گفت که هر دو مجتمع آن در جوبا متحمل خساراتی شده.

سفارت آمریکا در جوبا گفت که اوضاع در پایتخت "به‌طور قابل توجهی به وخامت گراییده" و از مردم خواست خانه هایشان را ترک نکنند.

سودان جنوبی پنجمین سالگرد استقلال خود از سودان را روز شنبه جشن گرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b2916bf-733e-4a7b-818e-bd0f0d3dd3b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات