728 x 90

اخبار اعتراضى,

فارسان ـ چغاخور ـ مردم خشمگین از حفر تونل سبزکوه، رژیم را ناگزیر به عقب‌نشینی کردند

-

 -
-
فارسان ـ چغاخور ـ مردم خشمگین از حفر تونل سبزکوه، رژیم را ناگزیر به عقب‌نشینی کردند.

 
روز سه‌شنبه 1تیرماه جمعی از اهالی چغاخور از توابع فارسان در چهارمحال بختیاری با اعتراض و زنجیره انسانی خود رژیم را به یک عقب‌نشینی خفت‌بار مجبور ساختند. حفر تونل سبزکوه چندین سال پیش به‌منظور انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به کرمان از سمت کرمان شروع شد. در استان چهارمحال بختیاری مدیر کل وقت محیط زیست رژیم بدون در نظر گرفتن مشکلات زیست‌محیطی به این اقدام مجوز اجرا داد.

 

امسال با آغاز به کار این تونل در استان چهارمحال و بختیاری بسیاری از چشمه‌ها خشک یا کم ‌آب شد. یک کمپین مردمی به مخالفت با این پروژه تشکیل شد در اثر این کمپین نهایتاً مدیرکل فعلی محیط زیست رژیم در یک عقب‌نشینی اعلام کرد که این طرح مجوز رسمی و قانونی ندارد. دادگاه رژیم هم در وحشت از افزایش اعتراضات حکم به توقف پروژه داد ولی مافیای آبخوار در این استان که پشت به عوامل قدرت و سپاه دارد به کار خودش ادامه داد تا این‌که خون مردم به جوش آمد و در مقابل مافیا سینه سپر کردند و روز 1 تیر کفن پوش به محل تجمع شتافتند و پیروز شدند وحشت رژیم از گسترش این اعتراض طوری بود که دادستان مزدور فارسان با حضور در جمع معترضان دستور توقف پروژه تونل سبزکوه چهارمحال و بختیاری را صادر و مقرر شد تا ۱۹ تیر دستگاه حفاری از تونل خارج شود. حضور نیروهای سرکوب نتوانست از تجمع اعتراضی مردم و جوانان جلوگیری کند.
بیشتر بخوانید:
اعتراضات و تظاهرات مردمی علیه احداث این تونل مسأله تمام مردم استان چهارمحال و بختیاری بوده است. از جمله در روز 20خرداد اهالی 23 روستا و شهرهای بخش سامان، و عده‌یی از مردم شهرکرد، اردل، کیار و دیگر نقاط استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به تغییر مسیر زاینده رود با حفر تونل گلاب در حاشیه این رودخانه تجمع کردند.

متعرضان خواستار توقف عملیات اجرایی احداث این تونل و مسدود کردن آن هستند.

نور بخش دبیر وقت خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری گفت: این استان دارای 10 دشت ممنوعه است که دچار بحران خشکسالی هستند. چنان‌چه انتقال آب به همین طریق ادامه یابد مرگ رودخانه زاینده رود نزدیک است، از این‌رو در حال حاضر تمام مردم این استان نگران انتقال بی‌حد و حساب آب این استان به سایر حوزه‌ها هستند.

همچنین روز جمعه اول آذر ماه 92 بیش از 300 تن از کشاورزان حاشیه زاینده رود در استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به احداث و بهره‌برداری از تونل انتقال آب حجت آباد در نزدیکی مصلای شهرکرد تجمع کردند و با مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی درگیر شدند. در این درگیری، عده‌یی از کشاورزان معترض بر اثر شلیک گاز اشک‌آور و همچنین ضربات باتون به‌طور اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

از آن تاریخ تا کنون دهها رشته اعتراض و اعتصاب مردمی در نقاط مختلف این استان علیه سیاستهای ضدمردمی جریان داشته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4d63ed4-51d3-43fb-9071-6d63718c01bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات